ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η παρακολούθηση των δύο πρώτων λεπτών

Η παρακολούθηση των δύο πρώτων λεπτών

Μέχρι σήμερα είχαμε μάθει πως ο χαρακτηρισμός «επιτυχημένη» μπορούσε να κολλήσει δίπλα σε μια ταινία υπό δύο προϋποθέσεις: είτε επειδή εκείνη είχε κερδίσει δάφνες ποιότητας μέσα από τις καλές κριτικές ή τα σχόλια του κοινού που είχε αποσπάσει είτε διότι τα είχε πάει πολύ καλά στο box office, επιστρέφοντας μεγάλα κέρδη στους παραγωγούς της. Οταν δε συνέβαιναν και τα δύο, τότε μιλούσαμε για θρίαμβο. Το 2021, ωστόσο, και με τα κινηματογραφικά ταμεία ακόμη κλειστά ή μισοέρημα, τίποτα δεν είναι το ίδιο. Πριν από λίγες ημέρες, η Warner ανακοίνωσε πως η «Wonder Woman 1984», που την περιμέναμε για πολύ καιρό και κυκλοφόρησε τελικά τα Χριστούγεννα, «έσπασε ρεκόρ και ξεπέρασε τις προσδοκίες μας». Ο,τι και αν σημαίνει αυτό επί της ουσίας…

Αν ρίξει κανείς μια ματιά στα επίσημα στοιχεία, θα δει πως η υπερηρωική περιπέτεια με την Γκαλ Γκαντότ έχει φτάσει τα 148 εκατ. δολάρια σε παγκόσμιες εισπράξεις – τα 110 από τα οποία προέρχονται από αγορές εκτός Αμερικής. Το συγκεκριμένο ποσό είναι αμφίβολο εάν καλύπτει καν τα έξοδα μιας τέτοιας παραγωγής. Επίσης το «ρεκόρ» της ανακοίνωσης μάλλον αφορά την πλατφόρμα του HBO Max, όπου είδαν την ταινία οι περισσότεροι Αμερικανοί, δεδομένου όμως πως αυτή ήταν η πρώτη σημαντική παραγωγή της Warner που παρουσιάστηκε εκεί, ο πήχυς δεν ήταν και ιδιαίτερα ψηλός.

Από την άλλη, υπάρχουν οι κυκλοφορίες του Netflix. Η κυρίαρχη κινηματογραφική πλατφόρμα υποτίθεται πως φέτος έχει γίνει λιγότερο… εχέμυθη σε σχέση με τις τηλεθεάσεις των προγραμμάτων της, δημοσιεύοντας μηνιαία στοιχεία και εισάγοντας την ενότητα των 10 δημοφιλέστερων σε κάθε χώρα. Την ίδια στιγμή, ωστόσο, άλλαξε τον κανόνα του 70%, που ήταν η απαραίτητη παρακολούθηση ώστε να θεωρηθεί ότι κάποιος είδε μια ταινία· πλέον, αρκεί μόνο να έχει πάρει γεύση των δύο πρώτων λεπτών. Κάπως έτσι δημοφιλέστερες της περασμένης χρονιάς αναδείχτηκαν οι καταιγιστικές περιπέτειες «Extraction» και «6 Underground», δίχως όμως κανείς να ξέρει πόσοι στην πραγματικότητα τις είδαν.

Μία ακόμη παράμετρος είναι αυτή των βαθμολογιών του κοινού σε μέχρι πρότινος αρκετά αξιόπιστες πλατφόρμες όπως τα Rottentomatos, Metacritic και IMDb. Πλέον παρατηρείται όλο και πιο συχνά το φαινόμενο των παραπλανητικών βαθμολογιών, με κάποιες ταινίες να προωθούνται δίχως προφανή λόγο και άλλες να «θάβονται» παρόλο που είναι αξιόλογες, αν υποθέσουμε πάντα πως μιλάμε με ποιοτικά κριτήρια.