ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

Ματιές στον κόσμο

Ο φωτογραφικός κόσμος του Γκόρντον Παρκς

Ο Γκόρντον Παρκς επανέρχεται. Οχι απλώς ως ένας έξοχος φωτογράφος του 20ού αιώνα, αλλά ως ένας αρχαιολόγος της μνήμης, καθώς οι φωτογραφίες του αναβαπτίζονται συνδεόμενες με την κοινωνική ατζέντα της εποχής μας. Ο Γκόρντον Παρκς (1912-2006) μεγάλωσε σε μια φάρμα στο Κάνσας, όταν το να είσαι μαύρος και μάλιστα φτωχός προδιέγραφε μια μοίρα αποκλεισμού, υποτίμησης και διακρίσεων. Σήμερα, οι φωτογραφίες του αποτελούν όχι μόνον αισθητικά άρτια τεκμήρια της καθημερινότητας των Αφροαμερικανών, αλλά συνδέουν την υψηλή τέχνη με την πολιτική τέχνη, δημιουργώντας ένα ανοικτό σύστημα, που συγκινεί και προκαλεί νέα σκέψη. Στην επικαιρότητα βρίσκεται καθώς έως τις 20 Φεβρουαρίου θα είναι ανοικτή η δίπτυχη έκθεση στους δύο χώρους της αίθουσας τέχνης Jack Shainman της Νέας Υόρκης, όπου παρουσιάζονται φωτογραφίες του τραβηγμένες την περίοδο 1942-1970. Και επιπλέον, υπάρχει η έκθεση στο Μουσείο Τέχνης του Μομπάιλ, στην Αλαμπάμα. Οπως και η είδηση ότι το Μουσείο Γκόρντον Παρκς στο Φορτ Σκοτ, στο Κάνσας, έλαβε πρόσφατα πρόσθετη χρηματοδότηση για ένα ερευνητικό πρόγραμμα πάνω στο συγγραφικό έργο και στη φιλμογραφία αυτού του πολυδιάστατου δημιουργού. Ο Γκόρντον Παρκς ήταν ο πρώτος Αφροαμερικανός που έγραψε και σκηνοθέτησε ταινία στο Χόλιγουντ, βασισμένο στο μυθιστόρημά του «The Learning Tree». Ηταν μια σπάνια περίπτωση ανθρώπου, πολυτάλαντου και ευρηματικού, που διακρίθηκε σε πολλά επίπεδα ακόμη και σε φωτογραφίες γκλάμουρ. Αλλά ήταν οι φωτογραφίες της ζωής των Αφροαμερικανών αυτές που τον κατέστησαν μοναδικό, αυτές που κινητοποιούσαν και τον δικό του ψυχισμό. Ηταν ο πρώτος μαύρος φωτογράφος που δούλεψε για το περιοδικό Life, την εποχή της παντοδυναμίας αυτού του ξεχωριστού εντύπου (1957). Στην εφημερίδα «Γκάρντιαν» δημοσιεύθηκε πρόσφατα εκτενές άρθρο για τη διαρκή επικαιρότητα των φωτογραφιών του Γκόρντον Παρκς, που χαρακτηρίζονται «άχρονες», δηλαδή κλασικές, πέρα από τα συμφραζόμενα της εποχής τους. Αυτόν τον χαρακτηρισμό δίνει ο Πίτερ Κούνχαρντ Τζ., διευθυντής του Ιδρύματος Γκόρντον Παρκς. «Καθώς αναλογιζόμαστε τι έχει συμβεί τους τελευταίους μήνες», λέει, «οι φωτογραφίες του μας υπενθυμίζουν να υψώνουμε ανάστημα, να λέμε την άποψή μας και να απαιτούμε δικαιοσύνη». Στα απομνημονεύματά του, ο Γκόρντον Παρκς λέει πως απλώς θέλησε να καταγράψει τη ζωή των μαύρων της εποχής του, «τι συνέβαινε στην καθημερινότητά τους»… 

ΝΤΙΣΕΛΝΤΟΡΦ
Η φουάρ της τέχνης

maties-ston-kosmo0
Φωτ. ART DUSSELDORF

Τον Ιούνιο θα πραγματοποιηθεί τελικά η Αρτ Ντίσελντορφ, σύμφωνα με νεότερη ανακοίνωση μετά την αναγγελία αναβολής της διοργάνωσης που είχε οριστεί για τον Απρίλιο. Θα είναι η τέταρτη διοργάνωση του θεσμού, που εξελίχθηκε ως προθήκη νέων, περιφερειακών και διεθνών γκαλερί. Διεξάγεται στο Alte Schmiedehalle, τον εντυπωσιακό, βιομηχανικό εκθεσιακό χώρο του Ντίσελντορφ, που προσφέρεται και για την παρουσίαση μεγάλης κλίμακας γλυπτικών εγκαταστάσεων.

ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΑ
Αγνωστα αριστουργήματα

maties-ston-kosmo1
Φωτ. SOTHEBY’S

Οι δημοπρασίες με έργα τέχνης μεγάλων δασκάλων και μαθητών τους φέρνουν συνήθως στο φως αριστουργήματα που επί αιώνες ή δεκαετίες παρέμεναν εκτός κοινής θέας σε ιδιωτικές συλλογές. Η μεγάλη δημοπρασία του οίκου Sotheby’s, που ολοκληρώθηκε χθες στη Νέα Υόρκη, έφερε στη δημοσιότητα και ένα διπλό πορτρέτο της σχολής του Αμστερνταμ, από τη «χρυσή εποχή», με όλα τα στοιχεία της διαδρομής του μέχρι την ψηφιακή αίθουσα της δημοπρασίας και τον νέο κάτοχο.

ΕΔΙΜΒΟΥΡΓΟ
Εβρίδες Νήσοι

maties-ston-kosmo2
Φωτ. PAUL STRAND ARCHIVE

Ενας φωτογραφικός θησαυρός από τις Εβρίδες Νήσους, βορειοδυτικά της Μεγάλης Βρετανίας, παρουσιάζεται στο ψηφιακό μουσείο της Εθνικής Πινακοθήκης της Σκωτίας. Μορφές από αυτό το ιδιότυπο και μυστηριακό αρχιπέλαγος ζωντανεύουν χάρη στον φακό του Αμερικανού φωτογράφου Πολ Στραντ (1890-1976), ο οποίος φωτογράφισε τις Εβρίδες στη διάρκεια της δεκαετίας του ’50. Είναι μια μικρή αλλά πολύτιμη συλλογή, που διασώζει την καθημερινότητα εκείνης της εποχής.

ΡΟΤΕΡΝΤΑΜ
Σουρεαλισμός

maties-ston-kosmo3
Φωτ. BOIJMANS VAN BEUNINGEN

Η πληρέστερη βιβλιοθήκη με θέμα τον σουρεαλισμό βρίσκεται πλέον στο Ρότερνταμ, στο μουσείο Boijmans Van Beuningen. Ενα ζευγάρι συλλεκτών δώρισε στο μουσείο 4.000 εκδόσεις, καθώς και περίπου 50 έργα ζωγραφικής σουρεαλιστών καλλιτεχνών. Οι επιμελητές του μουσείου σχεδιάζουν να αξιοποιήσουν τη δωρεά και να δημιουργήσουν το πληρέστερο κέντρο μελέτης του σουρεαλισμού, το πρώτο στο είδος. Στη φωτ., λεπτομέρεια από έργο του Theo van Baaren.

ΛΟΣ ΑΝΤΖΕΛΕΣ
Σιλβέστερ Σταλόνε

maties-ston-kosmo4
Φωτ. JASON LAVERIS

Ανάμεσα στα 100 και 130 εκατ. δολάρια αναμένεται να πωληθεί το σπίτι του Σιλβέστερ Σταλόνε στο Λος Αντζελες, καθώς ο ίδιος σχεδιάζει να αποσυρθεί στη Φλόριντα. Το σπίτι του διάσημου ηθοποιού χτίστηκε τη δεκαετία του 1990 και εκτός από ένα άγαλμα του Ρόκι σε φυσικό μέγεθος, διαθέτει οκτώ κρεβατοκάμαρες, 12 λουτρά, μια μεγάλη πισίνα με σπα και περιβάλλον που παραπέμπει στη Μεσόγειο, σύμφωνα με τα πρότυπα της Καλιφόρνιας.