ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Το ατελείωτο φλερτ της μόδας με το σινεμά

Το ατελείωτο φλερτ της μόδας με το σινεμά

Η μόδα και το σινεμά βάδιζαν πάντοτε παράλληλα. Ηδη από τη δεκαετία του ’30, όταν η Μαρλέν Ντίτριχ με τα ανδρόγυνα κοστούμια της στο «Μαρόκο» του Στέρνμπεργκ επηρέασε εκατομμύρια ανθρώπους στο ντύσιμό τους, αλλά και ο Μάρλον Μπράντο το ’50 όταν εμφανίστηκε με το φανελάκι στο «Λεωφορείον ο Πόθος» του Ελία Καζάν. Το μαύρο κομψό φόρεμα του Ζιβανσί που φόρεσε η Οντρεϊ Χέπμπορν στο «Πρωινό στο Tiffany’s» το λάτρεψαν γενιές και γενιές από το 1961, όπως και τα μεγάλα μαύρα της γυαλιά ηλίου.

Το «Μάτριξ» των αδελφών Γουατσόφσκι το 1999, η πάλη ανθρώπων και μηχανών, άφησε ισχυρό αποτύπωμα στον χώρο της μόδας με το ολόσωμο βινίλ κοστούμι της Τρίνιτι, που υποδύθηκε η Κάρι Αν Μος, και τα δερμάτινα μακριά παλτό δίνοντας έμπνευση σε πολλούς σχεδιαστές με ποπ διάθεση τα χρόνια που ακολούθησαν. Ο Λικ Μπεσόν ανέθεσε τα κοστούμια της ταινίας του «Πέμπτο στοιχείο», που εκτυλίσσεται τον 23ο αιώνα και αφορά την επιβίωση της Γης από μια εξωγήινη απειλή, στον Ζαν-Πολ Γκοτιέ το 1997 και στη συνέχεια, πολλά σχέδια στις πασαρέλες φλέρταραν με τα φουτουριστικά του κοστούμια.

Ο κόσμος της μόδας αξιοποίησε τη γοητεία των σταρ στη μεγάλη οθόνη για να δημιουργήσει καταναλωτική επιθυμία στο κοινό, αλλά συνέβη και το αντίστροφο. Ο Ρίτσαρντ Γκιρ καθιερώθηκε ως σύμβολο του σεξ στο «Επάγγελμα: ζιγκολό» και ο ενδυματολόγος δεν αγνόησε τη δύναμη της ιταλικής κομψότητας που εκπροσωπούσε ο Αρμάνι, ο οποίος έντυσε με τα υπέροχα κοστούμια του τον πρωταγωνιστή. Θαυμαστής των ρούχων του είναι και ο Λεονάρντο ντι Κάπριο κ.ά. Τρεις ενδιαφέρουσες προσωπικότητες από τον χώρο της διεθνούς μόδας, Κριστιάν Ντιόρ, Βίβιεν Γουέστγουντ, Μαρτέν Μαρζελά, φωτίζει το αφιέρωμα της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης στις 15 με 17 του μηνός. Ταλαντούχοι όλοι τους, αποκαλύπτονται στο «Σινεμά και μόδα: πίσω από τον καθρέφτη», που πραγματοποιείται στην online πλατφόρμα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (online.filmfestival.gr).  

Το αφιέρωμα πραγματοποιείται με την υποστήριξη του συλλόγου παλαιών μαθητών και φίλων του Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης Nouvelle Amicale και έχει σημασία ότι κάθε ταινία συνοδεύει κι ένα εισαγωγικό βίντεο παρουσίασης από ανθρώπους που ασχολούνται με τη μόδα. Συγκεκριμένα, την ταινία «Dior and I» του Φρεντερίκ Τσενγκ (2014) παρουσιάζει η σχεδιάστρια Αλκμήνη Τριγωνάκη, το ντοκιμαντέρ «Γουέστγουντ: πανκ, είδωλο, ακτιβίστρια» της Λόρνα Τάκερ (2018) για την πρωτοπόρο σχεδιάστρια Βίβιεν Γουέστγουντ θα παρουσιάσει ο σχεδιαστής Νίκος Δάλλας, ενώ το ντοκιμαντέρ για τον επιδραστικό Μαρτέν Μαρζελά, του Ράινερ Χόλτσεμερ (2019), παρουσιάζει η σύμβουλος μόδας Δήμητρα Νάνου.