ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

Ματιές στον κόσμο

ΝΕΑ ΕΚΘΕΣΗ
Τα σχέδια του Γκόγια στο Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης

Τα εγκαίνια μιας νέας έκθεσης είναι πλέον γεγονός ειδικού βάρους την εποχή της πανδημίας. Το Μετροπόλιταν Μουσείο της Νέας Υόρκης εγκαινίασε έκθεση σχεδίων του Φρανθίσκο Γκόγια (1746-1828) εστιάζοντας σε αυτήν τη συναρπαστική πτυχή του Ισπανού ζωγράφου. Ο Γκόγια δούλευε πολύ, είχε μεγάλη παραγωγή και γέννησε πολλά σχέδια και πολλαπλά, γι’ αυτό και πολλά μουσεία του κόσμου έχουν εξαιρετικά δείγματα της τέχνης του. Στο Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης φυλάσσεται η κυριότερη και σπουδαιότερη συλλογή έργων Γκόγια εκτός Ισπανίας και η έκθεση αυτή (που θα διαρκέσει έως τις 2 Μαΐου) βασίζεται στην εκτενή συλλογή του αμερικανικού μουσείου ενισχυμένη με δάνεια από άλλα μουσεία και συλλογές της Νέας Υόρκης, της Βοστώνης καθώς και της Μαδρίτης, από όπου έφτασαν έργα από τις συλλογές του Πράδο και της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ισπανίας. Η έκθεση περιλαμβάνει 100 έργα του Γκόγια, όλα εξαιρετικά δείγματα όχι μόνο της σχεδιαστικής του δεινότητας αλλά και της πολυκύμαντης φαντασίας του, με στοιχεία υπερρεαλισμού και πρώιμης νεωτερικότητας. Ο Γκόγια είχε δημιουργήσει πάνω από 900 σχέδια και περίπου 300 πολλαπλά στη διάρκεια της μακράς παρουσίας του στον κόσμο της τέχνης. Καθώς έζησε σε μια περίοδο ισχυρών μεταβολών, μπόρεσε ως ιδιοσυγκρασία και ως σύνθετη προσωπικότητα να αποτυπώσει στη συνείδησή του και να μετουσιώσει στην τέχνη του τους τεκτονικούς κλυδωνισμούς της εποχής του, καθώς οι πρώτες δεκαετίες των νεότερων χρόνων (μετά τη Γαλλική Επανάσταση και τη σταδιακή ανάδυση των εθνικών συνειδήσεων ταυτισμένων με κρατικές οντότητες) προκαλούσαν τριγμούς στο παλαιό οικοδόμημα. Ως σπασμοί στην έλευση του νέου κόσμου απελευθερώνονταν νέου τύπου αυταρχισμοί και εθνικές φαντασιώσεις. Αλλά σήμερα, η τέχνη του Γκόγια υποβάλλει σε μια σχεδόν εσωτερική και μυστικιστική συνομιλία με έναν κόσμο αθέατο. Το «αόρατο», ο μη ευανάγνωστος κόσμος, μοιάζει να οδηγεί τη φαντασία του Γκόγια και να εκβάλλει συχνά σε σχεδόν παραληρηματικές αλληγορίες ή απλώς σε υπερβατικές συνθέσεις με ρίζες στη σκοτεινή πλευρά του νου. Ο Γκόγια ήταν ένα πολιτικό ον, ένας καλλιτέχνης σκεπτόμενος και τολμηρός, με εργαλεία κοινωνικής κριτικής, γι’ αυτό και η παρακαταθήκη του ανανεώνεται διαρκώς και τον εντάσσει στην παλέτα των καλλιτεχνών εκείνων που παραμένουν σε διάλογο με τα εκάστοτε ζητήματα της διεθνούς ατζέντας. 

ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ
Ο Κήπος των Γλυπτών

maties-ston-kosmo0
Φωτ. ΝGA

Για την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου και μόνον, ο Κήπος των Γλυπτών συνδεδεμένος με την Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον άνοιξε και πάλι για το κοινό με αυστηρούς όρους, παρότι παραμένει επισήμως κλειστός μέχρι νεωτέρας λόγω πανδημίας. Διάσπαρτος με δημόσια γλυπτική και έργα μοντερνιστών καλλιτεχνών κυρίως από τον 20ό αιώνα, ο Κήπος των Γλυπτών είναι ένα από τα αξιοθέατα στην πρωτεύουσα των ΗΠΑ. Στη φωτ., το γλυπτό «Amor» του Ρίτσαρντ Ιντιάνα.

ΠΑΡΙΣΙ
Λούβρο και έργα τέχνης

maties-ston-kosmo1
Φωτ. ROGERS STIRK HARBOUR + P

Το νέο εντυπωσιακό κτίριο που λειτουργεί ως κέντρο συντήρησης και φύλαξης των χιλιάδων έργων τέχνης του Λούβρου συμπυκνώνει εν μέρει και τα νέα πρακτικά και ηθικά ζητήματα που απασχολούν τα μεγάλα μουσεία στην εποχή μας. Το νέο κτίριο βρίσκεται στη βόρεια Γαλλία και είναι έργο των Βρετανών αρχιτεκτόνων Roger Stirk Harbour + Partners. Εκεί, θα φυλάσσονται σε ιδανικές συνθήκες περί τις 250.000 έργα τέχνης, περίπου το ένα τρίτο των συλλογών του Λούβρου.

ΣΤΟΥΤΓΑΡΔΗ
Ο πύργος της τηλεόρασης

maties-ston-kosmo2

Το 1956, η Στουτγάρδη απέκτησε τον πρώτο πύργο τηλεοράσεως, που έκτοτε είναι έμβλημα της πόλης προσφέροντας εξαιρετική θέα από τον περιαστικό λόφο. Ως αρχιτεκτονικό ορόσημο μιας συγκεκριμένης τυπολογίας και ως σύμβολο της μεταπολεμικής εποχής, ο πύργος έχει ύψος 216 μέτρα και προωθείται τώρα ως υποψήφιο μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς με την εγγραφή του στη λίστα της UNESCO. Τη σχετική διαδικασία ετοιμάζει η τοπική κυβέρνηση.

ΛΟΝΔΙΝΟ
Κάρολος Ντίκενς

maties-ston-kosmo3
Φωτ. BETTMAN ARCHIVE

Το Μουσείο Βικτόρια & Αλμπερτ του Λονδίνου παραμένει κλειστό σύμφωνα με τα βρετανικά υγειονομικά πρωτόκολλα, αλλά διατηρεί την επαφή με το κοινό μέσω διαδικτυακών εκδηλώσεων. Στις 18/2 και ώρα Βρετανίας 3 μ.μ., οργανώνεται η συζήτηση με θέμα «Ο Ντίκενς στην ψηφιακή εποχή», στη διάρκεια της οποίας μελετητές θα παρουσιάσουν ό,τι νεότερο υπάρχει από την έρευνα γύρω από τον συγγραφέα. Είναι η ερευνητική ομάδα «Αποκρυπτογραφώντας τον Κάρολο Ντίκενς».

ΠΡΙΝΣΤΟΝ
Η Γαλλία τον 19ο αιώνα

maties-ston-kosmo4

Μια νέα μελέτη κυκλοφορεί από το Princeton University Press, που ακτινογραφεί τους εθνικούς και διεθνείς στόχους της Γαλλίας μετά τον Ναπολέοντα έως το τέλος του 19ου αιώνα. Είναι το βιβλίο του Ντέιβιντ Τοντ (διδάσκει στο Κινγκ’ς Κόλετζ του Λονδίνου) με τίτλο «Η βελούδινη αυτοκρατορία» (A Velvet Empire) και υπότιτλο «Ο γαλλικός ανεπίσημος ιμπεριαλισμός τον 19ο αιώνα». Εξετάζεται η επέκταση της γαλλικής επιρροής από τη Μέση Ανατολή μέχρι τη Λατινική Αμερική.