ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Μαθήματα μαγειρικής μπροστά σε… αρχικά

Μαθήματα μαγειρικής μπροστά σε… αρχικά

Ο υπολογιστής είναι τοποθετημένος επάνω στον φούρνο. Σε τέτοια γωνία –με τη βοήθεια ενός βιβλίου για τα «καλύτερα κυκλαδίτικα προϊόντα»– ώστε η κάμερα να είναι στραμμένη στις εστίες φωτιάς. Το πλάνο πρέπει να περιλαμβάνει τα δύο τηγάνια αλλά και τα υλικά στον πάγκο, τα βασικά τουλάχιστον. Βρισκόμαστε σε εργαστήριο σχολής μαγειρικής όχι σε στούντιο για γυρίσματα εκπομπής, με συνταγές απ’ όλη την Ελλάδα, ώστε να υπάρχει υποδομή και οργάνωση για online εκτέλεση συνταγών, οπότε ο αυτοσχεδιασμός είναι επιβεβλημένος. Ο δάσκαλος μαγειρικής πρέπει αναγκαστικά να γίνει και λίγο σκηνοθέτης. 

Πάμε τώρα στο μάθημα. «Σήμερα θα ασχοληθούμε με τον τεμαχισμό. Θα τεμαχίσουμε το κοτόπουλο και ένα κομμάτι αρνί και μετά θα φτιάξουμε δύο συνταγές, μία στο τηγάνι και μία στην κατσαρόλα», λέει ο δάσκαλος ακονίζοντας το μαχαίρι του. «Ταυτόχρονα μπορείτε να δείτε και πώς ακονίζω τα μαχαίρια», συμπληρώνει. 
Κοιτάζω την οθόνη του υπολογιστή και συνειδητοποιώ ότι απευθύνεται στο κενό. Δεν υπάρχουν πρόσωπα μαθητών –προφανώς έχουν κλειστές τις δικές τους κάμερες–, διακρίνω μόνο αρχικά. Σ.Δ., Κ.Λ., Μ.Π. Ο δάσκαλος αρχίζει να δουλεύει μιλώντας παράλληλα στα… αρχικά. Τα αρχικά δεν του απαντούν, ούτε τον διακόπτουν για ερωτήσεις σχετικά με την ανατομία του κοτόπουλου, με το πώς αφαιρούμε το μπούτι και πώς το ξεκοκαλίζουμε. Ο δάσκαλος συνεχίζει με τους καλύτερους τρόπους για να μαγειρευτεί το κάθε σημείο. Μιλάει και ψιλοκόβει, μιλάει και σοτάρει. 

Δύο ώρες διαδικτυακό εργαστήριο μαγειρικής, χωρίς παρουσία μαθητών, χωρίς εξάσκηση και πραγματική μαγειρική. Τα παιδιά αυτά φέτος μπήκαν στο εργαστήριο, έπιασαν μαχαίρια και τηγάνια, δοκιμάστηκαν σε διαφορετικές κοπές, μπλάνσαραν, τσιγάρισαν, ζύμωσαν, έπιασαν και μύρισαν τις πρώτες ύλες, περίπου τρεις εβδομάδες. Οχι παραπάνω. Το υπόλοιπο διάστημα βρίσκονται καθηλωμένα μπροστά σε μια οθόνη, προσπαθώντας να γίνουν μάγειρες εξ αποστάσεως και να βγουν αργότερα στην αγορά εργασίας διεκδικώντας μια θέση σε κουζίνα εστιατορίου ή ξενοδοχείου. 

Δεν είναι μόνο οι υποψήφιοι μάγειρες. Είναι οι χορευτές, οι ηθοποιοί, οι μουσικοί, είναι όλα αυτά τα παιδιά της εκπαιδευτικής κοινότητας που η φύση του αντικειμένου τους κάνει την τηλεκπαίδευση όχι απλώς δύσκολη, αλλά αδύνατη.