ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η πριγκίπισσα του λαού κατέκτησε την αθανασία

Η πριγκίπισσα του λαού κατέκτησε την αθανασία

Σε λίγες ημέρες συμπληρώνονται 40 χρόνια από τον αρραβώνα της λαίδης Νταϊάνα Σπένσερ και του διαδόχου του βρετανικού θρόνου, πρίγκιπα Καρόλου, στις 24 Φεβρουαρίου 1981. Στις 3 το μεσημέρι εκείνης της ημέρας, το ζευγάρι κατέβηκε πιασμένο αγκαζέ τα σκαλιά του παλατιού του Μπάκιγχαμ για να απευθυνθεί στους ανθρώπους του Τύπου που είχαν συγκεντρωθεί εκεί για να απαθανατίσουν την ευτυχία του. Κανείς δεν μπορούσε να γνωρίζει τότε ότι αυτοί οι άνθρωποι θα την ακολουθούσαν και θα κατέγραφαν κάθε της κίνηση από εκείνο το μεσημέρι, που ξεκίνησε να ζει το παραμύθι της Σταχτοπούτας που βρήκε τον ολόδικό της γοητευτικό πρίγκιπα, έως το τέλος της ζωής της, σε μια σήραγγα του Παρισιού, κυνηγημένη από τους παπαράτσι.

Ο μύθος της πριγκίπισσας του λαού, της γυναίκας που επί σχεδόν δύο δεκαετίες υπήρξε το Ιερό Δισκοπότηρο των βρετανικών ταμπλόιντ και του διεθνούς Τύπου, δεν ξεχάστηκε ποτέ. Το αποτύπωμά της στη μοναρχία, στην ποπ κουλτούρα, στη σχέση που διαμορφώθηκε ανάμεσα στους σελέμπριτι και στα μέσα ενημέρωσης δεν έχει ξεθωριάσει. Είκοσι τέσσερα χρόνια μετά τον θάνατό της δεν έχουν σταματήσει να κυκλοφορούν αφιερώματα, ντοκιμαντέρ, ταινίες, άρθρα, έργα τέχνης για την αριστοκράτισσα νηπιαγωγό που έγινε σταρ.

i-prigkipissa-toy-laoy-katektise-tin-athanasia0
Δύο τοιχογραφίες του Ιταλού καλλιτέχνη AleXsandro Palombo. 

Η απόλυτη σταρ

«Η ιστορία της Νταϊάνα» μέσα από τις διηγήσεις του αδελφού της, φίλων της, δημοσιογράφων, φωτογράφων, συνεργατών της αναβιώνει στο ντοκιμαντέρ δύο επεισοδίων που φιλοξενεί το Netflix. Ολοι τους μιλούν για μια γυναίκα που συνδύαζε την εκθαμβωτική, μαγευτική εμφάνιση με την εξυπνάδα και μια βαθιά ενσυναίσθηση και ανθρωπιά. «Ηταν σαν σταρ βωβού κινηματογράφου. Ολα εκφράζονταν μέσα από αυτά τα τεράστια γαλάζια μάτια. Είχε φτιάξει μια τέλεια εικόνα όπου όλοι μπορούσαν να δουν τον εαυτό τους… Ηταν μοντέλο, πολιτικό πρόσωπο, αστέρας του κινηματογράφου, είδωλο της μόδας», λέει η Κρίστα Σμιθ, editor του Vanity Fair. «Δεν νομίζω ότι μπορεί να καταλάβει κανείς, αν δεν ήταν εκεί, πώς ήταν να έχουμε μπροστά μας αυτή τη γυναίκα. Ηταν σαν σουπερνόβα», προσθέτει η ιστορικός Αμάντα Φόρμαν.

«Η Νταϊάνα έγινε η πιο συναρπαστική γυναίκα στον κόσμο όσο η εικοσιτετράωρη ενημέρωση γινόταν κομμάτι της ζωής μας», επισημαίνει ο αρχισυντάκτης του People Τζες Κέιγκλ. «Για εμάς η Νταϊάνα ήταν η απόλυτη σταρ. Ηταν εκείνη που όλοι ήθελαν να δουν. Οταν χαμογελούσε στην κάμερα, σε διαπερνούσε ηλεκτρικό ρεύμα», παραδέχεται ο Αρθουρ Εντουαρντς, βασιλικός φωτογράφος στη Sun. Με τα μέσα ενημέρωσης έως τότε είχε μια σχέση αλληλεξάρτησης· τους έδινε τροφή και τρεφόταν η ίδια από τη δημοσιότητα. Ωσπου σταδιακά ο Τύπος μεταμορφώθηκε στο τέρας του παραμυθιού. «Υστερα από λίγο καιρό ξέχασαν ότι ήταν άνθρωπος και την έβλεπαν σαν εμπόρευμα», τονίζει ο αδελφός της, κόμης Σπένσερ, ο οποίος καταχειροκροτήθηκε όταν στον επικήδειό της επισήμανε ότι «μια κοπέλα με το όνομα της αρχαίας θεάς του κυνηγιού κατέληξε να είναι το πιο κυνηγημένο άτομο στον κόσμο».

i-prigkipissa-toy-laoy-katektise-tin-athanasia1
Ο αδελφός της πριγκίπισσας, κόμης Σπένσερ (δεύτερος από αριστερά), στην κηδεία της. Φωτ. SHUTTERSTOCK

Το παραμύθι

Η γνωριμία, το φλερτ, ο αρραβώνας, τα πρώτα αλλά και τα δύσκολα χρόνια του γάμου της με τον Κάρολο πρωταγωνίστησαν πρόσφατα στον τέταρτο κύκλο του εξαιρετικού «The Crown». Η ιστορία της Νταϊάνα έδωσε νέα πνοή στη σειρά του Netflix, με τον ίδιο τρόπο που το 19χρονο κορίτσι είχε φέρει έναν αέρα ανανέωσης στη μοναρχία. Η Νταϊάνα δεν αγιοποιήθηκε στο «The Crown», αλλά και δεν αποκαθηλώθηκε. Οσα παρακολουθήσαμε ίσως έγιναν έτσι ή κάπως έτσι, ίσως το δίκιο να ήταν μοιρασμένο, το ίδιο και το βάσανο, τα λάθη, η απογοήτευση και ο πόνος. Η ντεμπιτάντ στον χώρο του θεάματος Εμα Κόριν ενσάρκωσε αξιέπαινα την πριγκίπισσα που δεν χάθηκε ποτέ από τη συλλογική μνήμη, που πέρασε στην ιστορία και παραμένει αθάνατη. Κατόρθωσε να επικοινωνήσει τη λαμπερή και χαρισματική προσωπικότητά της και ταυτόχρονα τη βασανιστική μοναξιά της, την εσωστρέφεια και τις διατροφικές διαταραχές, τα προβλήματα που κατέτρωγαν την ψυχή και το σώμα της, με ευαισθησία, αμεσότητα και γενναιότητα. Ταυτόχρονα η σεναριακή πλοκή αναβίωσε γεγονότα και στιγμές της ιδιωτικής και δημόσιας ζωής της με μια επιδίωξη πιστότητας και ειλικρίνειας, αλλά ταυτόχρονα και ένα αλατοπίπερο σαπουνόπερας απόλυτα ταιριαστό με το παραμύθι με λυπημένο τέλος που ήταν η ζωή της.

i-prigkipissa-toy-laoy-katektise-tin-athanasia2
H Εμα Κόριν ως Νταϊάνα στη σειρά «The Crown».

Βουλιμική και επαναστάτρια

Εκείνη η ημέρα του αρραβώνα, η πρώτη ημέρα της υπόλοιπης ζωής της Νταϊάνα κάτω από το μικροσκόπιο των μίντια και του κοινού, η ακόρεστη πείνα της για αγάπη και η πάλη της με τη βουλιμία ενέπνευσαν πρόσφατα τον Ιταλό καλλιτέχνη AleXsandro Palombo να δημιουργήσει μια σειρά από τοιχογραφίες στο Μιλάνο με τίτλο «Μια φορά και έναν καιρό η λαίδη Νταϊάνα». Σε αυτές την απεικονίζει ως μια βουλιμική και επαναστάτρια πριγκίπισσα της Ντίσνεϊ, στο πλαίσιο της εκστρατείας του για την ευαισθητοποίηση του κοινού στο πρόβλημα της βουλιμίας και στα στερεότυπα του φύλου. Η Νταϊάνα εμφανίζεται δίπλα στον πρίγκιπα Κάρολο, ο οποίος είναι μια μαύρη φιγούρα. Είναι ντυμένη με το μπλε κοστούμι που φορούσε την ημέρα της επισημοποίησης του αρραβώνα τους και κρατάει ένα κουτί μπογιά και ένα πινέλο με τα οποία έχει γράψει στη φιγούρα του διαδόχου «Ο πρίγκιπας του παραμυθιού δεν υπάρχει».

Σε μια άλλη τοιχογραφία φαίνεται σκυμμένη πάνω από μια λεκάνη τουαλέτας, ενώ από πάνω της υπάρχει η επιγραφή «Πεινασμένη για αγάπη». Οπως επισημαίνει ο Palombo στο σημείωμα που συνοδεύει την εκστρατεία του, επιθυμεί να στείλει τη Σταχτοπούτα και τις άλλες στη σοφίτα και με αυτά τα προκλητικά έργα να δείξει τη δύναμη και την ευθραυστότητα μιας γυναίκας που έγινε σύμβολο χειραφέτησης και κουράγιου. Σκοπός του είναι να ανατρέψει τα στερεότυπα της αφήγησης στα οποία μας έχουν συνηθίσει τα παραμύθια και να διαπραγματευτεί το σοβαρό πρόβλημα της βουλιμίας και τα θέματα της ισότητας των φύλων και της γυναικείας χειραφέτησης.

Ο Palombo είναι ένας σατιρικός νεο-ποπ καλλιτέχνης που δεν είναι η πρώτη φορά που προκαλεί με την «ασεβή», όπως τη χαρακτηρίζει ο ίδιος, τέχνη του. Ανάμεσα στα πιο γνωστά έργα του είναι οι εκστρατείες ευαισθητοποίησης «Disabled Disney Princesses», στην οποία παρουσίασε τη Σταχτοπούτα, την Ωραία Κοιμωμένη, τη Χιονάτη με αναπηρίες, και «Disney Princesses Breast Cancer Survivors», στην οποία οι πριγκίπισσες μάχονται τον καρκίνο του μαστού. Επίσης, τον Ιανουάριο του 2020 είχε παρουσιάσει την καμπάνια «Μόνο και μόνο επειδή είμαι γυναίκα», στο πλαίσιο της οποίας είχε γεμίσει τους τοίχους του Μιλάνου με αφίσες στις οποίες οι Μισέλ Ομπάμα, Χίλαρι Κλίντον, Αγκελα Μέρκελ, Μπριζίτ Μακρόν, Αλεξάντρια Οκάσιο-Κορτέζ, Σόνια Γκάντι και Αούνγκ Σαν Σου Κι εμφανίζονταν άγρια κακοποιημένες, θύματα ενδοοικογενειακής βίας.