ΘΕΑΤΡΟ

Πώς διευθύνεται ένα εθνικό θέατρο;

pos-dieythynetai-ena-ethniko-theatro-561276043

Και όμως, γίνεται. Μέσα στη συνθήκη που βιώνουμε, είναι δυνατόν να παραχθεί αληθινός πολιτισμός. Και μάλιστα το είδος που δεν προσφέρει μόνο ψυχαγωγία, αλλά παράγει ήθος και εκπαιδεύει τους πολίτες μιας δημοκρατίας. «Πώς συνδυάζετε το προσωπικό όνειρο του καλλιτεχνικού διευθυντή με τη λειτουργία ενός κρατικού θεσμού», ρωτάει τον Ερίκ Ριφ, γενικό διευθυντή της Comédie-Française –του εθνικού θεάτρου της Γαλλίας–, η νεαρή συνομιλήτριά του. Κι εκείνος εξηγεί πώς ένας ηθοποιός, σκηνοθέτης και σκηνογράφος, όπως ήταν ο ίδιος επί πολλά έτη, μαθαίνει, πέραν των καλλιτεχνικών του οραμάτων, να υπηρετεί την πολιτεία μέσω ενός θεατρικού οργανισμού: πώς διαβάζει τον προϋπολογισμό, πώς τον διαχειρίζεται και πώς μοιράζεται τη διοίκηση με τα αρμόδια όργανα. «Δεν είχα αυτή την εμπειρία στη ζωή μου», διευκρινίζει, «δεν προέρχομαι από ανάλογο κοινωνικό περιβάλλον, αλλά από τη στιγμή που ανέλαβα τη δέσμευση, οφείλω να ανταποκριθώ στα καθήκοντά μου».

Η δίωρη διαδικτυακή συζήτηση που παρακολουθήσαμε –είμαι μία μεταξύ των εκατοντάδων viewers, καθώς το webinar είναι αναρτημένο στη σελίδα του Facebook της Comédie-Française– εντάσσεται στη σειρά των ψηφιακών συναντήσεων με τίτλο «Θεατρικό πανεπιστήμιο» (Université théâtrale) που πρόσφατα εγκαινιάστηκε από το πρώτο θέατρο της Γαλλίας. Δύο Πέμπτες κάθε μήνα, το απόγευμα, φοιτητές και φοιτήτριες διαφόρων βαθμίδων της εκπαίδευσης και διαφορετικών ειδικοτήτων έχουν την ευκαιρία να θέσουν ερωτήσεις σε επαγγελματίες του θεάτρου, και να ανταλλάξουν απόψεις γύρω από θέματα που αφορούν τον κόσμο της τέχνης. Η πρώτη συνάντηση είχε θέμα «Σε τι συνίσταται η καλλιτεχνική διεύθυνση ενός εθνικού θεάτρου», πήραν μέρος δεκάδες νεαροί σπουδαστές και σπουδάστριες από όλη τη χώρα και απηύθυναν τις ερωτήσεις τους, προφανώς, στον διευθυντή αυτού του ιστορικού θεσμού που πρωταγωνιστεί στη πολιτιστική ζωή της Γαλλίας.

Οσοι παρακολουθούν τα εκεί θεατρικά πράγματα, γνωρίζουν πως ο Ερίκ Ριφ έχει μια εξαιρετικά επιτυχημένη θητεία ως διευθυντής της Comédie-Française, που συνεχίζεται αδιαλείπτως εδώ και σχεδόν επτά χρόνια. Εχει καλλιτεχνικές επιτυχίες και πολλές διακρίσεις. Ωστόσο απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις. Ακόμη και σε εκείνη που αφορούσε τα σχέδιά του μετά ένα ενδεχόμενο τέλος της θητείας του, διευκρινίζοντας πως οι θεσμοί είναι σημαντικότεροι των ανθρώπων που τους υπηρετούν.