ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Λ. Χριστόπουλος: «Να διευκολύνουμε τους πάντες»

l-christopoylos-na-dieykolynoyme-toys-pantes-561308851

Μέσα στο επόμενο διάστημα θα φθάσει πιθανότατα στο γραφείο του Λεωνίδα Χριστόπουλου προς υπογραφή η συμφωνία για τα εν Ελλάδι γυρίσματα του «Greek Freak», της νέας ταινίας της Ντίσνεϊ, αφιερωμένης στη ζωή του Γιάννη Αντετοκούμπο. Ο γενικός γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών έχει, μεταξύ άλλων, στην ευθύνη του και το ΕΚΟΜΕ (Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας), το οποίο από την ίδρυσή του, πριν από τρία χρόνια, συμβάλλει καθοριστικά στην προσέλκυση ξένων οπτικοακουστικών παραγωγών –κυρίως ταινιών και σειρών– καθώς και στην οικονομική στήριξη της εγχώριας κινηματογραφίας.

«Η ίδρυση του ΕΚΟΜΕ και το εργαλείο του cash rebate, που έγιναν από την προηγούμενη κυβέρνηση, ήταν μια αναγκαιότητα. Οταν ήρθαμε εμείς με τον υπουργό Κυριάκο Πιερρακάκη, ο οποίος έχει και σχετική εμπειρία στον χώρο, διαπιστώσαμε ότι το νομοθετικό πλαίσιο και τα κίνητρα χρειάζονταν βελτίωση. Είχαμε, δηλαδή, μια πιο κλασική, γραφειοκρατική προσέγγιση, που μας άφηνε πίσω σε σύγκριση με άλλες χώρες, τη στιγμή που τέτοια δυναμικά εργαλεία προσέλκυσης επενδύσεων πρέπει εξ ορισμού να λειτουργούν εύκολα και γρήγορα», μας λέει ο κ. Χριστόπουλος σχετικά με τις πρώτες κινήσεις του επί του θέματος.

Χρηματοδότηση

Οι νομοθετικές ρυθμίσεις, πάντως, που ψηφίστηκαν τον περασμένο Δεκέμβριο, είχαν τότε ξεσηκώσει αρκετές διαμαρτυρίες από την κινηματογραφική κοινότητα, ιδιαίτερα όσον αφορά τη διάταξη για την αποδοχή ξένων τιμολογίων ύψους έως και 50% των επιλέξιμων δαπανών για την εκάστοτε αλλοδαπή παραγωγή. «Στο μεσοδιάστημα έχουν γίνει συναντήσεις με τους Ελληνες παραγωγούς και τον ΣΑΠΟΕ, ώστε να ξεκαθαριστούν τα πράγματα. Δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας για τη χρηματοδότηση· ισχύουν οι πόροι που είχαν δεσμευθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, ενώ το νέο πρόγραμμα του 2021-2025 θα εξασφαλίσει τουλάχιστον 50 εκατ. ευρώ συν άλλα 25 εκατ. ευρώ από την Αναπτυξιακή Τράπεζα, ως εγγυοδοσία για τις οπτικοακουστικές παραγωγές».

Εκτός από τη χρηματοδότηση, εκείνο που επίσης απασχολούσε την κοινότητα ήταν ο πιθανός παραγκωνισμός του σινεμά έναντι των άλλων μέσων, ο οποίος, όπως υποστηρίζουν αρκετοί, καθρεφτίζεται στη σημερινή θέση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. «Η εντολή για τη στήριξη του κινηματογράφου και την προσέλκυση ξένων παραγωγών έρχεται κατευθείαν από τον πρωθυπουργό. Σε αυτό το πλαίσιο, άλλωστε, εντάξαμε στο σχέδιο νόμου τις ταινίες μικρού μήκους, διότι πιστεύουμε πως αυτή η δυναμική κοινότητα αποτελεί τη βάση του σινεμά. Για εμένα, οι μικρού μήκους έχουν τη λογική startup και προσφέρονται για την εφαρμογή νέων ιδεών. Οσο για τη συνεργασία μας με το υπουργείο Πολιτισμού και το ΕΚΚ, αυτή είναι πολύ καλή, τόσο σε επίπεδο υπουργών όσο και γενικών γραμματέων, και θα φανεί στο νέο νομοθετικό πλαίσιο για τον κινηματογράφο, το οποίο ετοιμάζεται αυτόν τον καιρό».

Οπως μας επισημαίνει, πάντως, ο κ. Χριστόπουλος, οι πρακτικές ανάγκες του προγράμματος για την εξυπηρέτηση ξένων παραγωγών απαιτούν συνεργασία και με άλλα υπουργεία, όπως τα Εξωτερικών, Τουρισμού, Εργασίας και Μεταναστευτικής Πολιτικής. «Το γεγονός, για παράδειγμα, πως για το “Greek Freak” θα έρθουν να δουλέψουν στην Ελλάδα αρκετοί άνθρωποι από τη Νιγηρία –και εν μέσω COVID-19– παρουσιάζει τα δικά του προβλήματα, τα οποία πρέπει να λύσουμε, καθώς απλοποιούμε γενικώς τις διαδικασίες», συμπληρώνει ο ίδιος.

Από την άλλη, η περίοδος της πανδημίας δεν φαίνεται να έβλαψε ιδιαίτερα την εύρυθμη λειτουργία του προγράμματος. Παρά το γεγονός ότι κάποιες από τις «κλεισμένες» παραγωγές μετακίνησαν τα γυρίσματά τους για μερικούς μήνες αργότερα (π.χ. «Το τρίγωνο της θλίψης» του Ρούμπεν Εστλουντ, που γυρίστηκε στη Χιλιαδού της Εύβοιας), άλλες έφθασαν στη χώρα μας από… σπόντα· μια τέτοια ήταν το «The lost daughter» της Μάγκι Τζίλενχαλ, με πρωταγωνίστριες τις Ολίβια Κόλμαν και Ντακότα Τζόνσον, το οποίο εξαιτίας εκτάκτων συνθηκών μετακινήθηκε από την Ιταλία στις Σπέτσες (συμπαραγωγή Faliro House). Κατά τους επόμενους μήνες, μεταξύ άλλων, γυρίσματα θα πραγματοποιήσουν στη χώρα μας το σίκουελ του επιτυχημένου «Knives out» του Ράιαν Τζόνσον, με τον Ντάνιελ Γκρεγκ, και η κατασκοπική σειρά της Paramount «Jack Ryan».

Ανταγωνισμός

«Είναι προφανές πως υπάρχει έντονος ανταγωνισμός, ιδιαίτερα όσον αφορά τις χώρες της Μεσογείου και των Βαλκανίων. Εμείς καταφέρνουμε σιγά σιγά να είμαστε πιο ανταγωνιστικοί, επαναξιολογώντας συνεχώς το νομοθετικό μας πλαίσιο και προετοιμάζοντας νέες ρυθμίσεις, που θα απλοποιήσουν ειδικά τη διαδικασία των πληρωμών. Επιπλέον, εξετάζουμε το κομμάτι της δημιουργίας κινηματογραφικών στούντιο, προφανώς σε νομοθετικό επίπεδο, μιας και μιλάμε για ιδιωτικές επιχειρήσεις που επενδύουν σε αυτόν τον τομέα. Γενικώς, έχουμε κάνει πολλή δουλειά, ώστε να περάσουμε το μήνυμα ότι είμαστε “open for business” και να διευκολύνουμε τους πάντες, Ελληνες και ξένους», καταλήγει ο Λεωνίδας Χριστόπουλος.