ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Αγάπη μου, συρρίκνωσα την έκθεση!

agapi-moy-syrriknosa-tin-ekthesi-561321307

Με κλειστά μουσεία στο lockdown, αρχίσαμε να συνηθίζουμε τις διαδικτυακές επισκέψεις σε εκθέσεις, αφού δεν μπορούμε ακόμη να τα επισκεφθούμε και να τα χαρούμε από κοντά. Δεν είναι πάντα επιτυχημένες αυτές οι περιηγήσεις –τουλάχιστον στην Ελλάδα–, είναι όμως μια διέξοδος. 

Παρότι κάποιοι προσπαθούν ακόμη να συνηθίσουν την επίσκεψη σε έναν μουσειακό οργανισμό, σε μια έκθεση, δράση ή θεματική συλλογή μέσα από τον υπολογιστή τους, μεγάλα μουσεία του εξωτερικού επενδύουν όλο και περισσότερο στην τεχνολογία. Και οι νέες, ενισχυμένες ιστοσελίδες τους, ειδικά μετά το σοκ του πρώτου lockdown, δίνουν όλο και περισσότερο χώρο στους χρήστες κινητών. Σε αυτή την περίπτωση η επίσκεψη σε μια έκθεση δεν μοιάζει σε τίποτα με τις πολύωρες ξεναγήσεις που είχαμε συνηθίσει παλαιότερα στα μουσεία. Οι εκθέσεις είναι σύντομες και τα ψηφιακά εργαλεία περισσότερα, διευκολύνοντας τον ψηφιακό επισκέπτη σε απλές ή σύνθετες αναζητήσεις, κατά θέμα, κατά συλλογή, ανά αίθουσα κ.ο.κ., μέσα από το τάμπλετ ή το smartphone του. 

Οι ιστοσελίδες σχεδιάζονται όλο και πιο έξυπνα και για τους χρήστες κινητών, μεγεθύνοντας εικόνες και μικρές λεπτομέρειες, διευκολύνοντας περιηγήσεις, προσφέροντας επιπλέον πληροφορίες σε ακουστικές ξεναγήσεις κ.ά. Στο Λούβρο, η νέα βάση δεδομένων που ενημερώνεται καθημερινά περιλαμβάνει πάνω από 480.000 καταχωρισμένα έργα. Με αυτή τη νέα πλατφόρμα αλλά και τον αναβαθμισμένο ιστότοπο προσπαθεί να κρατήσει τους επισκέπτες που έχασε από κοντά.

Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου σχεδίασε την πρώτη έκθεση για κινητά τηλέφωνα, «Sensing the Unseen: Step into Gossaert’s Adoration», δίνοντας στο κοινό τη δυνατότητα να θαυμάσει το έργο του Γιάν Γκόσαερτ για τη γέννηση του Ιησού, «Η λατρεία των Βασιλιάδων». Η έκθεση, που άνοιξε τον περασμένο Δεκέμβριο αλλά έκλεισε βιαστικά λόγω της COVID-19 χάνοντας το φυσικό κοινό, προγραμματίστηκε να ανοίξει πάλι στις 17 Μαΐου. Ομως η διαδικτυακή μορφή της είναι διαθέσιμη σε κινητά από την περασμένη Παρασκευή στην ιστοσελίδα  της Πινακοθήκης. Ο πίνακας του διάσημου Ολλανδού ζωγράφου, που επανεξετάστηκε το φθινόπωρο από το επιστημονικό τμήμα της Πινακοθήκης, παρουσιάζεται σε πολύ υψηλή ανάλυση, ώστε οι επισκέπτες να έχουν την καλύτερη δυνατή εμπειρία προβολής. 

Η υπεύθυνη του προγράμματος, Εμα Μακφάρλαντ, σημειώνει ότι ο στόχος της Πινακοθήκης μέσω αυτού του προγράμματος είναι να δημιουργήσει ευχάριστες, ουσιαστικές εμπειρίες «που προσελκύουν νέο και πιο διαφορετικό κοινό». Τα μουσεία κλείνουν το μάτι και σε ένα κοινό που συνήθισε να τα βλέπει όλα σύντομα, αποσπασματικά, συρρικνωμένα, μέσα από το κινητό του.