Chanel Nο5: Ο 20ός αιώνας σε ένα άρωμα

Chanel Nο5: Ο 20ός αιώνας σε ένα άρωμα

3' 19" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αν δεν το έχετε αισθανθεί στη δική σας επιδερμίδα, πολύ πιθανό να το έχετε δοκιμάσει μέσω κάποιας φίλης, σε κάποιο κατάστημα ή τουλάχιστον να έχετε ακούσει κάτι περί αυτού. Το Chanel N°5, το γνωστότερο άρωμα παγκοσμίως, γιορτάζει έναν αιώνα κομψής ζωής και οι οδηγίες χρήσης του παραμένουν αναλλοίωτες: «Μια γυναίκα πρέπει να φοράει άρωμα όπου θα ήθελε να τη φιλήσουν», έλεγε η «ηθική αυτουργός» του, Κοκό Σανέλ.

Αν σε προσωπικό επίπεδο το άρωμα αντιπροσωπεύει έννοιες όπως ταυτότητα, αισθησιασμό, στάτους, οικειότητα και σιγουριά, σε πολιτισμικό επίπεδο μπορεί να γίνει ο καθρέφτης μιας κοινωνικής συγκυρίας. Και αν υπάρχει ένα άρωμα που αντικατοπτρίζει την πολύπλευρη και πολύπλοκη ιστορία του 20ού αιώνα, αυτό είναι το Chanel N°5. Σκεφτείτε, για παράδειγμα, τους Αμερικανούς στρατιώτες που, πριν από το ταξίδι της επιστροφής στην πατρίδα μετά τη λήξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, περνούσαν από την μπουτίκ Chanel της Rue Cambon στο Παρίσι για να αγοράσουν ένα μπουκάλι άρωμα N°5 για τις αγαπημένες τους, ως σύμβολο της απελευθέρωσης αλλά και του γαλλικού σικ. Ή το γεγονός ότι το μινιμαλιστικό Chanel N°5 μπουκάλι χρησιμοποιήθηκε από τον Αντι Γουόρχολ ως μοντέλο για μια σειρά από τα χαρακτηριστικά ποπ αρτ πορτρέτα του.

Chanel Nο5: Ο 20ός αιώνας σε ένα άρωμα-1
Η Aλι Μακγκρόου φωτογραφημένη το 1966 από τον Jerome Ducrot για διαφήμιση του Chanel N°5 (φωτ. CHANEL). 

Σήμερα, σε μια εποχή που η έννοια του branding κυριαρχεί, ο οίκος Chanel μπορεί και παραδίδει ακόμα μαθήματα στον χώρο της βιομηχανίας και της ομορφιάς. Στην περίπτωση του N°5, η κληρονομιά παραμένει η βάση της ιστορίας. Το Chanel N°5 δημιουργήθηκε ως ένα μανιφέστο της γυναικείας αυτοπεποίθησης, ενώ η φόρμουλά του παραμένει μέχρι σήμερα μυστική. Είναι το πρώτο άρωμα που παρουσίασε η Γκαμπριέλ Σανέλ, η αυτοδημιούργητη σχεδιάστρια μόδας που γεννήθηκε στο Σομίρ της δυτικής Γαλλίας το 1882.

Chanel Nο5: Ο 20ός αιώνας σε ένα άρωμα-2
Σχέδιο του 1923 από τον καρτουνίστα Sem (φωτ. CHANEL).

Το 1921, το Παρίσι αφουγκράζεται καλλιτεχνικά κινήματα όπως ο κυβισμός, ο ντανταϊσμός και ο σουρεαλισμός. Η Κοκό Σανέλ έχει αγοράσει το κτίριο που βρίσκεται στο νούμερο 31 της Rue Cambon για να εγκαταστήσει τον οίκο της – ένα κατάστημα, ατελιέ υψηλής ραπτικής και χώρους υποδοχής και επιδείξεων. Η Mademoiselle κατανοεί τη δύναμη που μπορεί να έχει ένα άρωμα – ως αυτόνομο προϊόν, αλλά και ως συμπληρωματικός «σύντροφος» δίπλα σε ρούχα και αξεσουάρ. H επιλογή του αρωματοποιού της τσαρικής αυλής Ernest Beaux για τη δημιουργία του πρώτου αρώματος του οίκου είναι καταλυτική.

Με την προτροπή της Σανέλ, ο Beaux χρησιμοποιεί ενισχυμένες δόσεις από εκχυλίσματα γιασεμιού, ylang-ylang και τριαντάφυλλου, μεταξύ πολλών άλλων πρώτων υλών, και σε συνδυασμό με αλδεΰδες δημιουργεί ένα πρωτοποριακό άρωμα που χαρακτηρίζεται ως «αφηρημένο». Η Σανέλ δεν πιστεύει στις φιοριτούρες και επιλέγει ένα «καθαρό», απλό μπουκάλι για να πλαισιώσει το επώνυμό της. Ο Beaux τής παρουσιάζει μια γκάμα από αρωματικές επιλογές και εκείνη διαλέγει το N°5, ενώ πληροφορίες που ταξιδεύουν από εκείνη την εποχή λένε ότι η ίδια πίστευε και στην «τυχερή» πλευρά του αριθμού. Το Chanel N°5, του οποίου το βούλωμα παραπέμπει σε αρχιτεκτονικό σχέδιο της Place Vendôme, περιλαμβάνει πάνω από 80 συστατικά – ένα αρωματικό μπουκέτο που συνεχίζει να γράφει ιστορία στον χώρο των πωλήσεων.

Chanel Nο5: Ο 20ός αιώνας σε ένα άρωμα-3
Η Λορίν Χάτον σε φωτογραφία του Ρίτσαρντ Αβεντον για τη διαφημιστική καμπάνια του 1968 (φωτ. Courtesy The Richard Avedon Foundation). 

Η εκατονταετής πορεία του Chanel N°5 περιλαμβάνει πολλά αγαπημένα γυναικεία πρόσωπα, αλλά και έναν άνδρα: η Κατρίν Ντενέβ, η Αλι Μακγκρόου, η Λορίν Χάτον, η Καρόλ Μπουκέ, η Νικόλ Κίντμαν, η Οντρέ Τοτού αλλά και ο Μπραντ Πιτ είναι μερικά από τα λαμπερά πρόσωπα που έχουν αναλάβει ρόλο πρεσβευτή του αρώματος. Το N°5 διαφήμιζε και η ίδια η Σανέλ σε σελίδες περιοδικών, ενώ ένα σποτ του αρώματος έπαιξε και σε αγώνα αμερικανικού Σούπερ Μπόουλ. Δύσκολα, όμως, μπορεί οποιαδήποτε διαφημιστική καμπάνια να συναγωνιστεί τα περίφημα λόγια της Μέριλιν Μονρόε περί ύπνου, με συντροφιά λίγες μόνο σταγόνες Chanel N°5.

Καθώς ο γαλλικός οίκος γιορτάζει τον πρώτο αιώνα του αρώματος μέσω ενός βίντεο, «N°5, 100 χρόνια διασημότητας», το όριο δεν είναι πλέον ο ουρανός. Το 2021 βρίσκει το διασημότερο άρωμα του κόσμου, μέσω μιας καμπάνιας με τη Μαριόν Κοτιγιάρ και τον Γάλλο χορευτή Jérémie Bélingard, στο φεγγάρι.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή