ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Αόρατη» στις φτωχογειτονιές της Κωνσταντινούπολης

aorati-stis-ftochogeitonies-tis-konstantinoypolis-561356092

Φατμά
ΘΡΙΛΕΡ (2021)
Δημιουργός: Οζγκούρ Ονουρμέ
Ερμηνείες: Μπουρτσού Μπιριζίκ, Μεχμέτ Γιλμάζ Ακ, Χαζάλ Τουρεσάν

Οι σειρές και οι ταινίες από την Τουρκία συνεχίζουν να καταφθάνουν στο Netflix, παντρεύοντας-προσαρμόζοντας αποτελεσματικά το κινηματογραφικό ιδίωμα της Ανατολής με τις «δυτικές» απαιτήσεις της διαδικτυακής πλατφόρμας. Η τελευταία δείχνει ιδιαίτερη προτίμηση στο είδος του θρίλερ αγωνίας, το οποίο αυτή τη φορά αποκτά γυναίκα πρωταγωνίστρια. Η Φατμά αγωνίζεται να βγάλει τα προς το ζην ως καθαρίστρια, την ώρα που η τύχη τού προσφάτως αποφυλακισμένου συζύγου της αγνοείται. Σύντομα και η ίδια θα μπλέξει άσχημα, με έναν κύκλο αίματος να ανοίγει με τον πιο αναπάντεχο τρόπο, καθώς οι αποκαλύψεις και οι ανατροπές διαδέχονται η μία την άλλη.

Στις φτωχογειτονιές της Κωνσταντινούπολης, η Φατμά περιφέρεται περίπου «αόρατη», από μια κοινωνία που δίνει ελάχιστη σημασία στη γυναίκα δίχως άνδρα στο πλευρό της. Παρά ωστόσο τη φαινομενικά εύθραυστη εικόνα της, η ψυχική δύναμη και η αποφασιστικότητα θα γίνουν τα όπλα της απελπισίας και αργότερα της εκδίκησής της. Οι δημιουργοί της σειράς φροντίζουν να προσθέσουν επιπλέον πτυχές (π.χ. η ιστορία που γράφει ο συγγραφέας με έμπνευση τη Φατμά) σε ένα γεμάτο ένταση σύνολο, που κρατάει ζωηρό το ενδιαφέρον του θεατή μέχρι το έκτο και τελευταίο επεισόδιο.

Το δωμάτιο των θαυμάτων («Wonderstruck») ★★★
ΚΟΜΕΝΤΙ (2018)
Σκηνοθεσία: Τοντ Χέινς
Ερμηνείες: Οουκς Φέγκλεϊ, Τζουλιάν Μουρ, Μισέλ Γουίλιαμς

aorati-stis-ftochogeitonies-tis-konstantinoypolis0
Η Τζουλιάν Μουρ και ο Οουκς Φέγκλεϊ στο «Δωμάτιο των θαυμάτων», που είναι διαθέσιμο στο Cinobo. (Φωτ. Mary Cybulski, Amazon Studios and Roadside Attractions)

Από την πλατφόρμα του Cinobo επιλέγουμε μία από τις τελευταίες δουλειές του Τοντ Χέινς, ο οποίος μας ταξιδεύει σε ρομαντικά μονοπάτια. Βρισκόμαστε στη δεκαετία του 1970. Ο 12χρονος Μπεν (Οουκς Φέγκλεϊ) χάνει την ακοή του ύστερα από ένα ατύχημα, ωστόσο ξεκινά ένα ταξίδι, από τα μεσοδυτικά προς τη Νέα Υόρκη, προκειμένου να βρει τα ίχνη του πατέρα του, που δεν γνώρισε ποτέ. Σε παράλληλη, ασπρόμαυρη αφήγηση παρακολουθούμε την ιστορία της Ρόουζ, ενός εκ γενετής κωφού κοριτσιού που φθάνει στην αμερικανική μεγαλούπολη το 1927, αναζητώντας τη μητέρα της που είναι σταρ του κινηματογράφου. Καθώς η πλοκή εξελίσσεται, οι δύο ιστορίες πλησιάζουν, με φόντο τον θαυμαστό κόσμο των μουσείων και των συλλογών, που πυροδοτούν συγκινητικές αποκαλύψεις.

Οι δύο αφηγήσεις μοντάρονται σχεδόν ιδανικά από τον Χέινς, αν και με τελείως διαφορετική αισθητική: ο κόσμος της Ρόουζ είναι σιωπηλός σαν ταινία του βωβού κινηματογράφου, με την ανάλογη μόνο ορχηστρική επένδυση. Από την άλλη, ο Μπεν βρίσκεται στη Νέα Υόρκη των ’70s: πολύβουη, σε διαρκή κίνηση και απίστευτα βρώμικη. Το δικό του μουσικό σκορ έχει χαρακτηριστικές ηλεκτρισμένες πινελιές. Οι δύο διαφορετικές εποχές θα γεφυρωθούν τελικά χάρη στον (διπλό) χαρακτήρα της Τζουλιάν Μουρ, η οποία είναι όπως πάντα υπέροχη.