ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Ιστορίες καραντίνας και… σεξ στα ελληνικά ντοκιμαντέρ

istories-karantinas-kai-sex-sta-ellinika-ntokimanter-561356107

Το άνοιγμα των θερινών κινηματογράφων πλησιάζει και τα συγκεκριμένα νέα είναι πολύ χαρμόσυνα (και) για τα καλοκαιρινά φεστιβάλ του σινεμά, τα οποία διεξάγονται κάθε χρόνο σε ανοικτές αίθουσες, πλατείες, αρχαιολογικούς χώρους και γενικώς κάθε διαθέσιμη ανοιχτωσιά με θέα τα αστέρια. Πρώτο και καλύτερο, βέβαια, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, το οποίο φέτος «μετακόμισε», λόγω των ειδικών συνθηκών, από τις 24 Ιουνίου μέχρι τις 4 Ιουλίου.

Πρόσφατα, οι υπεύθυνοι του φεστιβάλ παρουσίασαν τα ελληνικά ντοκιμαντέρ, τα οποία, δυναμικά και πολυσυλλεκτικά, πρωταγωνιστούν και στην 23η έκδοση της διοργάνωσης. Οσο για τα θέματα με τα οποία ασχολούνται οι Ελληνες κινηματογραφιστές, αυτά έχουν τόσο επίκαιρο όσο και διαχρονικό χαρακτήρα. Η ζωή στην εποχή της πανδημίας βρίσκεται, φυσικά, ανάμεσά τους, μαζί με την προσφυγική κρίση, τα ζητήματα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας, τις ανθρώπινες ιστορίες και τα αφιερώματα σε γνωστούς καλλιτέχνες.

istories-karantinas-kai-sex-sta-ellinika-ntokimanter0
Στη «Γερμανίδα με το ποδήλατο», ο Δ. Ιγνατιάδης ακολουθεί την έρευνα του γιου μιας ξεχωριστής γυναίκας, από τη Στουτγάρδη έως την Αλεξάνδρεια.

Τρία από τα ελληνικά ντοκιμαντέρ συμμετέχουν στο Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα. Αρχικά, το «Μέρες και νύχτες της Δήμητρας Κ.», της Εύας Στεφανή, μιας από τις πιο σπουδαίες γυναικείες φωνές στην ταινία τεκμηρίωσης. Εδώ κεντράρει τον φακό της στη Δήμητρα, εργαζόμενη στον χώρο του σεξ και επί χρόνια πρόεδρο του σωματείου «Ατόμων Εργαζομένων στο Σεξ Ελλάδας». Μέσα από ένα πορτρέτο διάρκειας περίπου 12 χρόνων, ερχόμαστε αντιμέτωποι με τα στερεότυπά μας, τη γυναικεία επιθυμία, την ατομική ελευθερία, αλλά και τον τρόπο που μας αλλάζουν οι δοκιμασίες σε κρίσιμες ιστορικές στιγμές.

Συνέχεια με το «Μέσα από το τζάμι, τρεις πράξεις» του Χρήστου Μπάρμπα, το οποίο μας αφηγείται μια ιστορία από τον Μάιο του 2020, κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown, όταν σε ένα γηροκομείο στον Αγιο Στέφανο, επί δύο μήνες, το προσωπικό και οι φιλοξενούμενοι έζησαν έναν πρόσθετο και ταυτόχρονο εγκλεισμό, αφού σφράγισαν τη μονάδα για προληπτικούς λόγους. Η πράξη ήταν μοναδική σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, ίσως και παγκόσμιο, μέχρι εκείνη τη στιγμή.

Τέλος, στο «Χρυσή Αυγή, υπόθεση όλων μας», η Αντζελίκ Κουρούνη συντάσσει το χρονικό της δίκης της εγκληματικής οργάνωσης, θέτοντας στην πορεία αρκετά ενδιαφέροντα όσο και τολμηρά ερωτήματα: Ποια μπορεί να είναι η αντίσταση στην Ακροδεξιά, στον φασισμό και στον ναζισμό; Η Δημοκρατία μπορεί να απαλλαγεί οριστικά από αυτές τις λαίλαπες χωρίς να ποδοπατήσει τις αρχές της; Η απάντηση ανήκει στη Δικαιοσύνη; Μήπως η αντίσταση πρέπει να είναι πιο δυναμική και μαχητική;

Ολες οι υπόλοιπες ελληνικές ταινίες μοιράζονται σε δύο διαγωνιστικά και στο τμήμα Ανοιχτοί Ορίζοντες, και θα προβληθούν σε κινηματογραφικές αίθουσες και διαδικτυακά, καθώς και στα Πλατφόρμα και Από Οθόνη σε Οθόνη, τα οποία θα είναι διαθέσιμα μόνο για διαδικτυακή παρακολούθηση.