ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Τα έργα των μουσείων βγαίνουν ξανά στο φως

ta-erga-ton-moyseion-vgainoyn-xana-sto-fos-561360373

«Βιώσαμε στιγμές άκρας μελαγχολίας στους άδειους διαδρόμους του μουσείου». Η φράση του Κυριάκου Κουτσομάλλη, διευθυντή του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, θα μπορούσε να έχει ειπωθεί από όλους τους υπευθύνους των μουσείων που συνομιλήσαμε. «Τα μουσεία αποκτούν νόημα όταν γεμίζουν από τους επισκέπτες τους», συμπληρώνει ο κ. Κουτσομάλλης εκφράζοντας το κοινό αίσθημα που θέλουμε να αφήσουμε πίσω μας. 

Τα μουσεία ανοίγουν τις πόρτες τους και πάλι την Παρασκευή, όπως έχει επισήμως ανακοινωθεί. Το ίδιο ισχύει για την Εθνική Πινακοθήκη και το ΕΜΣΤ. Παρ’ όλα αυτά, ορισμένοι μιλούν για «ατελή εξαγγελία», αφού –μέχρι τη στιγμή που γράφεται αυτό το ρεπορτάζ– δεν έχουν διευκρινιστεί αρμοδίως τα υγειονομικά πρωτόκολλα λειτουργίας των μουσείων, γεγονός που δυσκολεύει τον προγραμματισμό των μελλοντικών τους δράσεων.

Επανεκκίνηση

Μετά μια περίοδο σκληρής δοκιμασίας έξι και πλέον μηνών, τα μουσεία επανεκκινούν. Και μας χρειάζονται. Ορισμένα προετοιμάστηκαν για δυναμική επιστροφή με νέες προτάσεις, όπως το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και το Ιδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή. Ενώ το Μουσείο Μπενάκη θα μας υποδεχθεί επιτέλους σε μια από τις πιο αναμενόμενες εκθέσεις για την επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση, την «1821, Πριν και Μετά», που επί μήνες περιμένει το κοινό. Ειδικά για αυτό το γεγονός ο Γιώργης Μαγγίνης, επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, λέει: «Πρόκειται για μια έκθεση που έχει το μέγεθος και τον πλούτο ενός ολόκληρου μουσείου, καλύπτοντας τρεις ορόφους στο κτίριο της οδού Πειραιώς. Οι ανάγκες της –από τα τουλάχιστον 1.200 εκθέματα, η πλειονότητα ανήκει στο Μπενάκη, μολονότι υπάρχουν σπουδαία δάνεια– έγιναν αφορμή για να ξαναδούμε τις συλλογές μας και επιπλέον το σύνολο των Αρχείων μας, που σπάνια παρουσιάζονται στο κοινό». Για τη συγκεκριμένη έκθεση η είσοδος θα γίνεται με προαγορά εισιτηρίων online και τηλεφωνικώς, ώστε να ρυθμίζεται ασφαλώς η ροή των επισκεπτών.

ta-erga-ton-moyseion-vgainoyn-xana-sto-fos0
«H είσοδος του Οθωνα στην Αθήνα» (1901) του Νικολάου Φερεκίδη και τα έργα του Στέρλινγκ Ρούμπι «Basin Theology/BRAVAMAX» του 2014 (δεξιά επάνω) και «CLUB (7464)» του 2020 (δεξιά κάτω). Φωτ. ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ.

«Ηταν μια περίοδος παύσης και ανασυγκρότησης ιδιαίτερα δημιουργική», σχολιάζει για τους τελευταίους έξι μήνες η Ευγενία Χριστοδουλάκου, εκτελεστική διευθύντρια του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης. Αναφέρεται σε θέματα στρατηγικής, ψηφιοποίησης, εκπαιδευτικών προγραμμάτων αλλά και τεχνικών υποδομών, στα οποία το μουσείο έχει επενδύσει. Με το άνοιγμα, εκτός της μόνιμης συλλογής, μας προτείνει δύο εκθέσεις. Η «Αρχαιολατρία και Φιλελληνισμός. Συλλογή Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου» περιλαμβάνει σημαντικά ευρωπαϊκά έργα του 19ου αιώνα και του ελληνικού νεοκλασικισμού σε διάλογο με αρχαία αριστουργήματα και τελεί υπό την επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Φανής-Μαρίας Τσιγκάκου και του καθηγητή Νικόλαου Χρ. Σταμπολίδη. Η έκθεση «Sterling Ruby at Cycladic: Ceramics» (έως 21/6) έχει προσκεκλημένο τον διεθνούς φήμης Αμερικανό καλλιτέχνη Στέρλινγκ Ρούμπι, ο οποίος κάνει μια εικαστική παρέμβαση εντός της μόνιμης συλλογής παρουσιάζοντας μια επιλογή από τα διάσημα κεραμικά γλυπτά του. Η έκθεση περιλαμβάνει συνολικά 21 κεραμικά έργα και πραγματοποιείται με την ευγενική υποστήριξη της Gagosian.

Διαφορετική σκηνογραφία

Το Ιδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή θα μας καλωσορίσει την Παρασκευή ανανεωμένο, με 58 καινούργια έργα και διαφορετική σκηνογραφία. Η νέα επιλογή εκθεμάτων έχει σκοπό να αναδείξει τον εκλεκτισμό και την ποιότητα της συλλογής που δημιούργησαν οι συλλέκτες και θα εμπλουτίσει το περιεχόμενο των περισσότερων ορόφων του μουσείου. Ετσι, στον δεύτερο φιλοξενείται πλέον μια ανανεωμένη επιλογή έργων των Πικάσο, Μπρακ αλλά και Σαγκάλ, Σεζάρ, Μποτερό κ.ά., ενώ η σκηνογραφία αναδεικνύει την ιδιαίτερη σχέση που είχε το ζεύγος Γουλανδρή με μερικούς από αυτούς τους καλλιτέχνες. Ο τρίτος και ο τέταρτος όροφος, όπου παρουσιάζεται η νεότερη και σύγχρονη ελληνική τέχνη, έχουν ανανεωθεί κατά το μεγαλύτερο μέρος. Ηδη γνωστά έργα του Κωνσταντίνου Παρθένη, του Γιάννη Τσαρούχη, του Σπύρου Βασιλείου και του Γιάννη Παππά επανεκτίθενται σε διάλογο με εκείνα των Γιώργου Μπουζιάνη, Μιχάλη Τόμπρου, Αγήνωρα Αστεριάδη, Χρόνη Μπότσογλου, Γιώργου Ρόρρη κ.ά. Ιδιαίτερη τιμή αποδίδεται στον Παναγιώτη Τέτση, με την παρουσίαση ενός μεγάλου τμήματος της εμβληματικής «Λαϊκής αγοράς». Στον τέταρτο όροφο, δίπλα στα δημοφιλή έργα των Μόραλη, Χατζηκυριάκου-Γκίκα και Κουνέλλη παρουσιάζονται οι Takis, Chryssa, Pavlos, Ζογγολόπουλος, Ακριθάκης κ.ά. Την ανανέωση της συλλογής επιμελήθηκε ο Κυριάκος Κουτσομάλλης, με τη βοήθεια της Μαρίας Κουτσομάλλη-Μορώ.