ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

maties-ston-kosmo-561372013

Η ατμόσφαιρα στο εργαστήρι, ο κόσμος του Αυγούστου Ροντέν

Μία από τις νέες εκθέσεις στο Λονδίνο, που περιμένουν πλέον το κοινό, είναι και η πρόσκληση στο εργαστήρι του Ροντέν. Είναι ένας από τους επιπλέον λόγους να επισκεφθείς αυτήν την περίοδο την Tate Modern, όπου φιλοξενείται η έκθεση με τίτλο «The making of Rodin», που θα μπορούσαμε ελεύθερα να αποδώσουμε ως το παρασκήνιο της δημιουργίας του Ροντέν. Είναι μια τιτάνια συνεργασία ανάμεσα στην Tate Modern και στο Μουσείο Ροντέν στο Παρίσι, από το οποίο έφθασαν στο Λονδίνο περί τα 200 έργα, τα περισσότερα από τα οποία δεν είχαν βγει ποτέ έξω από τη Γαλλία. Η έκθεση εστιάζει στη διαδικασία του ατελιέ και δοξάζει τον πηλό και τον γύψο. Μας προσκαλεί να κατανοήσουμε τη γέννηση ενός γλυπτού, να μπούμε για λίγο στους μαιάνδρους του μυαλού του Ροντέν και να συναισθανθούμε τον πυρετό της δημιουργίας. Ο Ροντέν εκφράζει όσο λίγοι το πέρασμα από τον 19ο στον 20ό αιώνα, τη ρήξη με τον ακαδημαϊσμό, την προσέγγιση της ζωής σε μια δίνη. Η υψηλή τεχνική και η υψηλή αισθητική συναντούν και τον υψηλό συμβολισμό σε κάθε έργο του, είτε μαρμάρινο είτε ορειχάλκινο. Αλλά εδώ, έχουμε να κάνουμε με τα φτωχά υλικά της δοκιμής, του πειράματος, της άσκησης του νου και των χεριών. Γύψος και πηλός. Η παρουσίαση της έκθεσης παραπέμπει στο εργαστήρι του, με τη δυναμική ενός χώρου με εντάσεις, ερωτισμό, απομόνωση. Μοντέλα και συνεργάτες του Ροντέν παρέλασαν από το στούντιο. Η επίσης γλύπτρια Καμίγ Κλοντέλ, η Γιαπωνέζα ηθοποιός Οτα Χίσα, γνωστή ως Χανάκο, η Γερμανίδα αριστοκράτισσα Ελέν φον Νόστιτς. Εκμαγεία από γύψο συγκροτούν έναν αυτόνομο κόσμο, γεμάτο σύμβολα και μυστικούς κώδικες. Σαν ένα δάσος από νεκρές μορφές, από αυτονομημένα μέλη, από παράδοξα συμπλέγματα, το εργαστήρι του Ροντέν είναι στην έκθεση αυτή το έκθεμα που υπερίπταται όλων. Εκμαγεία και προπλάσματα, σε διάφορα μεγέθη και στάδια ολοκλήρωσης, δοξάζουν την αέναη διαδικασία του ημιτελούς και τη δυναμική του θραύσματος. Μέσα από αυτόν τον θρυμματισμένο κόσμο, αναφύεται η μεγαλοφυΐα του Ροντέν. Φαίνεται ο τρόπος που πειραματιζόταν, τι δοκίμαζε, τι επέλεγε να συνταιριάξει σε ανορθόδοξα συμπλέγματα. Ορισμένα από τα πιο διάσημα γλυπτά του γεννήθηκαν μέσα από αυτή τη διαδικασία της προσθαφαίρεσης και της μετάθεσης σπαραγμάτων, μελών και πληρέστερων υποσυνόλων. Κατ’ αυτόν τον τρόπο γεννήθηκε και το διάσημο γλυπτικό σύμπλεγμα «Οι αστοί του Καλαί» (1884-1889), ένα έργο δημόσιας γλυπτικής και πανανθρώπινου συμβολισμού, παρότι σηματοδοτεί ένα γεγονός τοπικής ιστορίας. Στην έκθεση της Tate Modern παρουσιάζεται για πρώτη φορά το πρόσφατα αποκατεστημένο γύψινο πρόπλασμα. 

ΓΑΛΛΙΑ
Το Μουσείο Μπερλιόζ

maties-ston-kosmo0
Φωτ. MUSEE HECTOR BERLIOZ

Από τα γοητευτικά μικρά μουσεία της Γαλλίας, αλλά και ένα σπίτι μουσείο του εαυτού του, το σπίτι του συνθέτη Εκτόρ Μπερλιόζ είναι ένα από τα διακριτικά αξιοθέατα στην επαρχία της Ιζέρ. Εκεί γεννήθηκε ο Μπερλιόζ το 1803 και το σπίτι του, ένα τυπικό δείγμα εξοχικής αρχιτεκτονικής, έχει γίνει επισκέψιμο μουσείο. Στο σπίτι αυτό δέχθηκε τη μόρφωση που του παρείχε ο φωτισμένος πατέρας του και παρέμεινε έως τα 18 του έτη, όταν και έφυγε για το Παρίσι.

ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ
Διαφορετικότητα

maties-ston-kosmo2
Φωτ. NATIONAL GALLERY OF ART

Η Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον επαναλειτούργησε με νέο λογότυπο και νέο μήνυμα, το οποίο αποτέλεσε αντικείμενο προβληματισμού στις συσκέψεις της διοικητικής επιτροπής. Εκπέμπει πλέον το μήνυμα ενός εθνικού μουσείου με την έννοια της συμπερίληψης όλων και με την πεποίθηση ότι κάθε υπόνοια ή απόχρωση αποκλεισμού οποιασδήποτε ομάδας ή μειοψηφίας δεν θα έχει θέση στο μουσείο. Η νέα εποχή θα αποτυπωθεί και στις θεματικές των εκθέσεών της.

ΠΑΡΙΣΙ
Νέα αξιοθέατα

maties-ston-kosmo4
Φωτ. URS FISCHER

Η έκθεση του Ελβετού καλλιτέχνη Ουρς Φίσερ είναι μια από τις εκθέσεις με τις οποίες εγκαινιάζει την πλήρη λειτουργία του το Bourse de Commerce στο Παρίσι, ένας πολυχώρος τέχνης που αξιοποιεί τη συλλογή Πινό. Η έκθεση του Φίσερ, στη Ροτόντα του θαυμάσιου αρχιτεκτονήματος, είναι μια υβριδική εγκατάσταση με ποικίλα μέσα και υλικά. Ολη η φιλοσοφία του κτιρίου μπλέκει τους αιώνες με τρόπο εντυπωσιακό, από την Αναγέννηση ώς την εννοιολογική τέχνη.

ΧΙΟΥΣΤΟΝ
Χόκνεϊ και Βαν Γκογκ

maties-ston-kosmo6
Φωτ. DAVID HOCKNEY

Στο Μουσείο Τέχνης του Χιούστον, μια παράδοξη αλλά ευφάνταστη συγκατοίκηση φέρνει κοντά έργα του Βαν Γκογκ και του Ντέιβιντ Χόκνεϊ. Κοινός άξονας, η φύση και η έκρηξη των χρωμάτων, ο τρόπος που οι δύο δημιουργοί, παρά την απόσταση του χρόνου, παίρνουν, για παράδειγμα, το κίτρινο και γεννούν ένα λιβάδι που πλέον δεν είναι (μόνο) λιβάδι. Η έκθεση στήνει ένα διάλογο για την επιρροή που άσκησε το έργο του Βαν Γκογκ στον Χόκνεϊ.

ΟΞΦΟΡΔΗ
Προραφαηλίτες

maties-ston-kosmo8
Φωτ. ASHMOLEAN

Το άνοιγμα των μουσείων στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι πηγή αισιοδοξίας. Στην Οξφόρδη, το Ασμόλεαν, από τα παλαιότερα και πιο σημαντικά μουσεία της Αγγλίας, άνοιξε και πάλι παρουσιάζοντας την έκθεση για τους προραφαηλίτες ζωγράφους, με σχέδια και υδατογραφίες όλων των μεγάλων του ιδιαίτερου αυτού αισθητικού ρεύματος του 19ου αιώνα. Στη φωτογραφία, η «Ονειροπόληση» του Ντάντε Γκάμπριελ Ροσέτι. Η έκθεση θα παραμείνει ανοιχτή έως τις 20 Ιουνίου.