ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Μια σύγχρονη προσέγγιση στην καθημερινότητα της Επανάστασης

mia-sygchroni-proseggisi-stin-kathimerinotita-tis-epanastasis-561393670

Σε ένα σχέδιο, μια γυναίκα στην ακρογιαλιά εύχεται καλό ταξίδι στους αγωνιστές που μπαρκάρουν για τον Αγώνα. Σε δύο άλλα, οι πολεμιστές σηκώνουν τα πανιά για το πρόσω ολοταχώς, κάποιοι άλλοι ετοιμάζουν τα κανόνια, σε ένα τρίτο ένας αγωνιστής κρατά στην αγκαλιά του μια λαβωμένη γυναίκα. Τα ασπρόμαυρα σχέδια του Νίκου Γιαμπάνη και της Ελένης Καράκου, φοιτητών της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ), κοσμούν τους εσωτερικούς χώρους του Κτιρίου Διοίκησης του ΕΜΠ στην Πολυτεχνειούπολη Ζωγράφου. 

Στο πλαίσιο της συμμετοχής του στους εορτασμούς για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821 και την Παλιγγενεσία του Eθνους, το ΕΜΠ απευθύνθηκε, σε συνεργασία με τον πρύτανη της ΑΣΚΤ Νίκο Τρανό, σε φοιτητές της σχολής, ζητώντας τους να αποτυπώσουν στο χαρτί αναπαραστάσεις «στιγμών» του Αγώνα όπως αυτοί τις φαντάζονται.

Οι φοιτητές Νίκος Γιαμπάνης και Ελένη Καράκου, που ανταποκρίθηκαν, χρησιμοποιούν ένα κλασικό – παραδοσιακό μέσο, όπως είναι το σχέδιο, με έναν πολύ σύγχρονο τρόπο και παράγουν έργα που απεικονίζουν με μοναδικό τρόπο την ένταση της μάχης, την αγωνία της καταδίωξης, τη θλίψη του αποχωρισμού και τη γλυκόπικρη ηρεμία της ανάπαυλας. Οι πρωταγωνιστές στα έργα τους δεν είναι επώνυμοι οπλαρχηγοί, πολιτικοί και ηγήτορες. Είναι απλοί πολεμιστές, που σήκωσαν στις πλάτες τους τον τιτάνιο αγώνα.

mia-sygchroni-proseggisi-stin-kathimerinotita-tis-epanastasis0

Γυναίκα πολεμίστρια

«Hθελα να κρατήσω την αισθητική της γκραβούρας των σχεδίων της εποχής του 1821, αλλά να δώσω και μια σύγχρονη προσέγγιση στην καθημερινότητα των αγωνιστών της Επανάστασης, να ξεφύγω δηλαδή από την ηρωική αναπαράσταση. Το δικό μου έργο χωρίζεται σε δύο σκέλη. Το πρώτο έχει να κάνει με την απόδοση της ζωής στο πλοίο, με πρωταγωνιστές τους ναυτικούς της Επανάστασης, και δίνει έμφαση στον ρόλο της γυναίκας πολεμίστριας που ήταν ισάξιος με τους άνδρες στις αρβανίτικες απελευθερωτικές δυνάμεις της εποχής. Το δεύτερο σκέλος είναι μια ελεύθερη εικονογράφηση του ποιήματος του Διονυσίου Σολωμού “Υμνος εις την Ελευθερία”, πάλι με γνώμονα τον ψυχισμό των αγωνιστών και έμφαση στη φρικαλεότητα του πολέμου. Στην ουσία, στο δεύτερο σκέλος, το κάθε έργο έχει ως τίτλο ένα απόσπασμα από το ποίημα», δήλωσε στην «Κ» ο Νίκος Γιαμπάνης.

«Η σκέψη ήταν να απεικονίσουμε κάποιες σκηνές με τους ανθρώπους της εποχής. Στα σχέδιά μου προσπάθησα να προσδώσω ένα πιο απλό και ανθρώπινο ύφος, σε αντίθεση με το ηρωικό ύφος που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε σε σκηνές μάχης σε αντίστοιχα σχέδια. Hθελα να αποτυπώσω την καθημερινή ζωή αυτών των ανθρώπων μέσα στις δύσκολες αυτές συνθήκες που βίωναν, όπως εγώ τη φαντάζομαι. Νομίζω πως σε οποιαδήποτε εποχή και να βρίσκεσαι, παραμένεις πάντα άνθρωπος με αδυναμίες, με ανάγκη για τροφή, με ανάγκη για έρωτα, με ανάγκη για ελευθερία. Τέλος, επέλεξα να δώσω παραπάνω έμφαση στη γυναικεία φιγούρα, καθώς λίγα είναι τα έργα αυτής της εποχής που εστιάζουν σε αυτήν», ανέφερε από την πλευρά της στην «Κ» η Ελένη Καράκου.

Η δημιουργία των έργων ξεκίνησε με πρωτοβουλία του Ιωάννη Κ. Χατζηγεωργίου, αντιπρύτανη Eρευνας και Διά Βίου Εκπαίδευσης του ΕΜΠ. 
Τέλος, στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 200 χρόνια, απόφαση της διοίκησης του ΕΜΠ είναι η ανάδειξη της τεχνολογικής διάστασης του Αγώνα και στο πλαίσιο αυτό έχουν προγραμματιστεί εκδηλώσεις και δράσεις με θέματα «Κάστρα και Γέφυρες στα Χρόνια της Επανάστασης», «Η Παλιγγενεσία της Αρχιτεκτονικής / Η Αρχιτεκτονική της Παλιγγενεσίας» και «Ο Ναυτικός Αγώνας των Ελλήνων».