Επάνοδος με μουσικούς θησαυρούς

Επάνοδος με μουσικούς θησαυρούς

2' 48" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Εχει περάσει σχεδόν ένας χρόνος από την προηγούμενη συναυλία της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ στο Ηρώδειο. Το «Γκαλά Μπετόβεν», τον περασμένο Ιούλιο, υπήρξε η πρώτη κοινή εμφάνιση του μαέστρου Γιώργου Πέτρου με την ορχήστρα, αφότου ο διακεκριμένος διεθνής αρχιμουσικός τέθηκε επικεφαλής της – ανέλαβε τα καθήκοντά του τον Ιούνιο του 2020. Η βραδιά άφησε εξαιρετικές εντυπώσεις στο κοινό και η συναυλία υπήρξε αντάξια μιας μεγάλης κρατικής συμφωνικής ορχήστρας που διαθέτει ήχο και προσωπικότητα. Την προσεχή Δευτέρα, Παγκόσμια Ημέρα της Μουσικής, και πάλι στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, η Ορχήστρα θα κάνει την πρώτη μεγάλη φετινή της εμφάνιση παρουσία θεατών.

Τι έχει μεσολαβήσει ανάμεσα σε αυτές τις δύο ζωντανές εμφανίσεις, ρωτάμε τον Τάσο Ρωσόπουλο, διευθυντή Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ, θέλοντας να μάθουμε περισσότερα για αυτόν τον δύσκολο χρόνο που έχει αφήσει τα ίχνη του στην τωρινή επανεκκίνηση του πολιτισμού. «Εν μέσω των απρόβλεπτων συνθηκών που μας υποχρέωσε η πανδημία, προσπαθήσαμε να βρούμε άμεσα τρόπους ώστε η μουσική να μη σταματήσει και η Ορχήστρα να συνεχίσει να εργάζεται προσφέροντας συγκίνηση στο κοινό της», απαντά. «Ευτυχώς βρήκαμε γρήγορα τα απαραίτητα πρωτόκολλα και τις συνθήκες ώστε να λειτουργεί με ασφάλεια. Ετσι, ήδη από τον Μάιο του 2020 έχουμε συνεχή προγραμματισμό με ζωντανές ραδιοφωνικές συναυλίες στο Τρίτο Πρόγραμμα, μαγνητοσκοπήσεις για την ΕΡΤ2 και την ΕΡΤ3, αλλά και πολλές ηχογραφήσεις νέων έργων στα στούντιο της Ραδιοφωνίας», προσθέτει και μας υπενθυμίζει μερικές από τις ξεχωριστές στιγμές αυτής της περιόδου: τη μαγνητοσκόπηση του έργου του Δημήτρη Παπαδημητρίου «Παραλλαγές σε μιαν αχτίδα» σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη στον ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο και τις δύο μεγάλες επετειακές συναυλίες για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση – μαγνητοσκοπήσεις που έγιναν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με τους μαέστρους Μύρωνα Μιχαηλίδη και Γιώργο Πέτρου.

Για τη γιορτινή συναυλία της Δευτέρας, η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα, υπό τη διεύθυνση του μαέστρου Γιώργου Πέτρου, θα ερμηνεύσει δύο εξαιρετικά έργα του ρομαντικού ρεπερτορίου. «Το ρεπερτόριο και τα προγράμματα των συναυλιών καθορίζονται πλέον από την έκταση της σύνθεσης της ορχήστρας, τον αριθμό δηλαδή των μουσικών που περιέχει η παρτιτούρα, μια και οι περιορισμοί των αποστάσεων και του αριθμού συνάθροισης θέτουν αυστηρά όρια», εξηγεί ο κ. Ρωσόπουλος. «Αυτοί οι περιορισμοί, από τη μια είναι ένας μεγάλος γρίφος, αλλά από την άλλη μας έστρεψαν στην αναζήτηση μουσικών θησαυρών που δεν παρουσιάζονται συχνά. Ενας από αυτούς τους θησαυρούς είναι το έργο του Ρίχαρντ Βάγκνερ «Ειδύλλιο του Ζίγκφριντ», που θα παρουσιάσουμε στο Ηρώδειο μαζί με την πολύ μελωδική και ατμοσφαιρική Δεύτερη Συμφωνία του Σούμαν».
Δώρο γενεθλίων

Tο «Ειδύλλιο του Ζίγκφριντ» είναι ένα από τα λιγοστά μη οπερατικά έργα του σπουδαίου Γερμανού συνθέτη. Πρόκειται για ένα συμφωνικό ποίημα που ο Βάγκνερ έγραψε ως δώρο γενεθλίων στη δεύτερη γυναίκα του, Κόζιμα, μετά τη γέννηση του παιδιού τους Ζίγκφριντ το 1869. Το πρωί των Χριστουγέννων του 1870 ο συνθέτης, επικεφαλής μικρής ορχήστρας, πρωτόπαιξε το κομμάτι στα σκαλιά της βίλας του στο Τρίμπσεν της Λουκέρνης, ξυπνώντας ευχάριστα τη γυναίκα του που εκείνη την ώρα κοιμόταν. Αν και ο Βάγκνερ ήθελε το συγκεκριμένο έργο να παραμείνει ιδιωτική σύνθεση, τελικά επέκτεινε την ενορχήστρωση και χρησιμοποίησε στοιχεία του στην όπερα «Ζίγκφριντ», η οποία παρουσιάστηκε το 1876.

Η Συμφωνία αρ.2 σε Ντο μείζονα, έργο 61, γράφτηκε μεταξύ 1845-46, κι ενώ ο Σούμαν είχε ήδη εμφανίσει συμπτώματα παράνοιας. Αυτό καθυστέρησε την ολοκλήρωση του έργου, χωρίς ωστόσο να μειώνει στο ελάχιστο την ωριμότερη, πλέον, και λαμπερή γραφή του. Η συναυλία θα μεταδοθεί απευθείας από την ΕΡΤ2 και το Τρίτο Πρόγραμμα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή