ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Τέχνη ανατρεπτική, ζωή χωρίς σύνορα

Η πορεία της Αγγέλως Χατζησωτηρίου Riatsch, που εκθέτει στην Πινακοθήκη Καλογερά Μυκόνου από 22 μέχρι 30 Ιουνίου

techni-anatreptiki-zoi-choris-synora-561405517

techni-anatreptiki-zoi-choris-synora0Ευτυχισμένος, λέει η Αγγέλω Χατζησωτηρίου Riatsch, είναι αυτός που οραματίζεται στόχους και ονειρεύεται δημιουργικές στιγμές αλλά και που ζει τη ζωή χωρίς προγραμματισμούς. Αυτό φαίνεται και στη δουλειά της, άλλωστε, όπου αναμειγνύει ετερόκλητα υλικά είτε είναι σε καμβά είτε στα μεγάλων διαστάσεων γλυπτά της. Η τελευταία δουλειά της είναι φωτογραφική κατά κύριο λόγο: αφού τυπωθεί η φωτογραφία, την δουλεύει στη συνέχεια με λαδομπογιά και την επεξεργάζεται ηλεκτρονικά προτού την ξαναφωτογραφήσει και την τυπώσει σε πλεξιγκλάς.

Δεν είναι εύκολο να περιγράψει κανείς αυτή τη διαδικασία, όπως δεν είναι εύκολο να περιγράψει κανείς και τη ζωή της Αγγέλως Χατζησωτηρίου Riatsch. Μια ζωή πολυτάραχη, χωρίς όρια και σύνορα, τόσο στην προσωπική της πορεία όπως και στο καλλιτεχνικό της έργο. Πολίτης του κόσμου, αλλάζει χώρες και συνθήκες ζωής χωρίς ενδοιασμούς. Εχει ζήσει σε δώδεκα χώρες και μιλάει έξι γλώσσες διότι, όπως λέει η ίδια, θέλει να αφομοιώνεται, όπου και να βρίσκεται, πνεύμα και ψυχή.

Οι σπουδές

Από τα δεκατρία της χρόνια σε κολέγιο στη Γενεύη, ταξιδεύει στην Ευρώπη, όπως και για αρκετά μεγάλο διάστημα στη Ρωσία. Αργότερα, σπουδάζει στο πανεπιστήμιο του Λονδίνου δημοσιογραφία και δημόσιες σχέσεις και παντρεύεται αμέσως μετά την αποφοίτησή της έναν άνδρα που διαπρέπει ως σεναριογράφος. Αυτός ο γάμος τη φέρνει συχνά στο Λος Αντζελες, όπου κάθε τόσο παρακολουθεί κινηματογραφικά γυρίσματα. Είναι οι εμπειρίες της στο Λ. Α. που θα την στρέψουν στη φωτογραφία οπότε επιστρέφει στο Camden School of Art του Λονδίνου όπου σπουδάζει παράλληλα και γλυπτική, παίρνοντας μέρος σε ομαδικές εκθέσεις με τα μεγάλων διαστάσεων κυβιστικά μπρούντζινα γλυπτά της. Παράλληλα, σχεδιάζει τις κολεξιόν για το Sasha της Oxford Street με χαρακτηριστική επιτυχία. Χωρίς να λησμονήσει τις καλλιτεχνικές της ανησυχίες, στις αρχές του ’80 κάνει στάση στην Ελλάδα για μια επταετία, όπου αναλαμβάνει ως διευθύντρια μόδας το περιοδικό Cosmopolitan, φωτογραφίζοντας παράλληλα και για άλλα έντυπα και διαφημιστικές καμπάνιες μόδας, διεισδύοντας και στον χώρο της δημοσιογραφίας.

Αυτή την περίοδο θα πάρει συνεντεύξεις από γνωστούς μετρ όπως τους Karl Lagerfeld, Gucci, Daniel Hechter, Georgio Armani, κυρίως όμως δημιουργεί μίνι σενάρια για τα μηνιαία editorial της και σκηνοθετεί τις σελίδες της. Τότε είναι που ο Σταύρος Ξαρχάκος, πολιτιστικός σύμβουλος του Δήμου Αθηναίων, της προτείνει να αναλάβει την οδό Βουκουρεστίου και να δημιουργήσει οτιδήποτε θέλει που να συνδυάζει τη μόδα με την τέχνη. Δημιουργεί, έτσι, ένα τεράστιο υφασμάτινο υπαίθριο γλυπτό σε όλες τις αποχρώσεις του μοβ, ορατό σχεδόν απ’ όλη την Αθήνα, αφού τα υφάσματα κάλυπταν διαγωνίως τις οροφές των κτιρίων διασχίζοντας εναέρια τον πεζόδρομο της Βουκουρεστίου, το οποίο στεγάζει ένα τεράστιο πάρτι με πασαρέλα / καρναβάλι και αυτοκίνητα ζωγραφισμένα με πουά ή ρίγες που έπαιζαν ρόλο υπαίθριων μπαρ.

Στη συνέχεια, της προτείνεται να κάνει κάτι ανάλογο στην πλατεία Συντάγματος όπου με τη βοήθεια του Δήμου στήνεται μια πελώρια πασαρέλα, που ξεκινάει από τα σκαλιά της Βουλής μέχρι την Ερμού και με τεράστιες οθόνες γύρω γύρω. Εκεί, παρά τις αντικρουόμενες απόψεις, γίνεται η πρώτη και επιτυχής απόπειρα να ενωθούν οι 12 πιο γνωστοί σχεδιαστές μόδας. Αμέσως μετά αναχωρεί για τις Μπαχάμες, όπου παντρεύεται για δεύτερη φορά, εγκαθίσταται στο Μαϊάμι και αργότερα στο Σαντιάγκο στη Χιλή (ο δεύτερος σύζυγός της είναι διευθυντής μεγάλων ξενοδοχείων), όπου εκεί μοιράζεται ένα στούντιο με τους ζωγράφους και μέντορές της, Christian Abelli και Βenito Rojo, στη διάσημη εικαστικά περιοχή της Bellavista. Εκεί βρίσκεται και το διάσημο εστιατόριο όπου σύχναζαν οι καλλιτέχνες. Αποτελείται από δύο αίθουσες, την Κόλαση και τον Παράδεισο για αυτούς που είχαν δουλέψει καλά.

Η Κόλαση ήταν πάντα γεμάτη… 

Παράλληλα με την έντονη καλλιτεχνική της δραστηριότητα,  απολαμβάνει μια επίσης έντονη κοινωνικότητα, συγχρωτιζόμενη με πολιτικούς ηγέτες αλλά και τους Guns and Roses και Παβαρότι, Mικ Τζάγκερ, Μίκη Θεοδωράκη, Μπιλ Κλίντον και Γούντι Αλεν. Ενδιάμεσα εκθέτει ανά τον κόσμο σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, σε γκαλερί και μουσεία, όπως το Μuseo de Bellas Artes στο Σαντιάγκο, το Μουσείο Πιερίδη στην Αθήνα, το Grand Palais στο Παρίσι, όπου βραβεύεται για τη σειρά φωτογραφίας «Ballet at the Met». Στη συνέχεια, μοιράζει το χρόνο της ανάμεσα στη Φλωρεντία και το Λονδίνο. Τα τελευταία χρόνια, η Αγγέλω Riatsch ζει και εργάζεται μεταξύ Λονδίνου και Αθήνας. Η νέα της έκθεση πραγματοποιείται στην Πινακοθήκη Καλογερά Μυκόνου από 22 μέχρι 30 Ιουνίου.