ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Περιπλάνηση μεταξύ ζωής και θανάτου με αφορμή την Επανάσταση

Βρίσκονται στην τελική ευθεία των προβών, δέκα εβδομάδες εντατικής δουλειάς με τη δημιουργική ομάδα και εννέα ερμηνευτές, πριν κάνει πρεμιέρα η νέα παράσταση που παρουσιάζει η χορεύτρια, χορογράφος και συγγραφέας Λενιώ Κακλέα

periplanisi-metaxy-zois-kai-thanatoy-me-aformi-tin-epanastasi-561420583

Βρίσκονται στην τελική ευθεία των προβών, δέκα εβδομάδες εντατικής δουλειάς με τη δημιουργική ομάδα και εννέα ερμηνευτές, πριν κάνει πρεμιέρα η νέα παράσταση που παρουσιάζει η χορεύτρια, χορογράφος και συγγραφέας Λενιώ Κακλέα. Το «Age of Crime» είναι ανάθεση του Φεστιβάλ Αθηνών με αφορμή την επέτειο των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821, και η πρόταση που απευθύνθηκε στην κ. Κακλέα το περυσινό φθινόπωρο, την έκανε να νιώσει «το έδαφος ολισθηρό κάτω από τα πόδια της», όπως μας λέει. «Η Ελληνική Επανάσταση είναι ένα κρίσιμο, πυκνό και σύνθετο ιστορικό γεγονός, κάτι πολύ διαφορετικό από όσα μαθαίναμε στο σχολείο, πράγμα που με έβαλε σε μεγάλη σκέψη», προσθέτει. Ετσι, πριν αρχίσει να επεξεργάζεται τη φόρμα και τη σκηνοθεσία του έργου, επικεντρώθηκε στην ιστορική έρευνα. Εντέλει κατέληξε στο βιβλίο – μαρτυρία «Οθωμανικές αφηγήσεις για την Ελληνική Επανάσταση. Από τον Γιουσούφ Μπέη στον Αχμέτ Τζεβντέτ Πασά» των ιστορικών Σοφίας Λαΐου και Μαρίνου Σαρηγιάννη (ΙΙΕ/ΕΤΕ).

Η μελέτη παρουσιάζει τον τρόπο που η οθωμανική πολιτική ελίτ προσέλαβε την Επανάσταση μέσω της ανέκδοτης μαρτυρίας του Γιουσούφ Μπέη, αξιωματούχου της Υψηλής Πύλης και αυτόπτη μάρτυρα των γεγονότων στην Πελοπόννησο. Αποσπάσματα αυτής της πρωτοπρόσωπης αφήγησης ακούγονται στην παράσταση, ηχογραφημένος λόγος που συνδυάζεται με την πρωτότυπη μουσική του Ερίκ Ιβελίν – μια electro σύνθεση με επεξεργασία ήχων που δημιουργούν την ηχητική ατμόσφαιρα. «Αποφάσισα να χρησιμοποιήσω κομμάτια αυτής της μαρτυρίας τοποθετώντας στην αφήγηση την οθωμανική πλευρά», λέει η χορογράφος. «Ωστόσο κεντρική φιγούρα της παράστασης είναι το βαμπίρ. Οι νεκροζώντανοι –άνθρωποι που περιπλανιούνται μεταξύ ζωής και θανάτου– αποτελούν δημοφιλές στοιχείο των λαϊκών αφηγήσεων κατά την εποχή της Ελληνικής Επανάστασης μέχρι και τις αρχές του 20ού αι. σε ολόκληρα τα Βαλκάνια. Στη δική μου σκέψη δε, τόσο ο πόλεμος όσο και οι εθιμικές τελετές εορτασμού ανάλογων γεγονότων εμπεριέχουν στοιχεία βαμπιρισμού. Η ακραία σωματική και κοινωνική βία είναι χαρακτηριστικό των επαναστάσεων που συγκλόνισαν τον 19ο αιώνα».

periplanisi-metaxy-zois-kai-thanatoy-me-aformi-tin-epanastasi0
Η Λενιώ Κακλέα. Φωτ. PAULINA BISWELL

Το «Age of Crime» που κάνει πρεμιέρα στις 7 Ιουλίου είναι η πρώτη νέα δουλειά της Κακλέα μετά την πανδημία. Ζώντας μόνιμα στο Παρίσι, τον τελευταίο χρόνο κατάφερε να διατηρήσει ζωντανή τη σχέση της με τον χορό και την άσκηση, αφού εκεί επιτρέπονταν οι πρόβες και τα μαθήματα σε επαγγελματίες. Στην Ελλάδα, τα δεδομένα ήταν σαφώς πιο δύσκολα για τους χορευτές, και ο αποκλεισμός πλήρης επί μήνες. «Η αποχή βεβαίως εγγράφεται στο σώμα, και περισσότερο στην ψυχή», λέει η χορογράφος. «Παρ’ όλα αυτά συνεργάζομαι με χορευτές υψηλού επιπέδου, που αποδίδουν εξαιρετικά σε ένα έργο όπως το “Age of Crime”, πολύ απαιτητικό τεχνικά και σωματικά». Αξίζει να αναφέρουμε επίσης για το εικαστικό μέρος της παράστασης, ότι είναι φανερή η σύνδεση με την αισθητική του οριενταλισμού.

«Age of Crime», 7-8/7, Πειραιώς 260.

Τελευταίες ειδήσεις

Κορωνοϊός: 619 νέα κρούσματα, έξι θάνατοι, 177 διασωληνωμένοι