ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Ο κινηματογράφος αναβιώνει στις Κάννες

o-kinimatografos-anavionei-stis-kannes-561427369

Παρά τους φόβους για το τέταρτο κύμα της πανδημίας, που σκιάζουν και τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, ένας άνεμος αισιοδοξίας πνέει αυτές τις ημέρες στη Γαλλική Ριβιέρα, τουλάχιστον όπως δείχνουν οι πρώτες ανταποκρίσεις που διαβάζουμε από το Φεστιβάλ Καννών. Από την περασμένη Τρίτη και έπειτα από ενάμισι χρόνο σιωπής, εκεί χτυπά ξανά η καρδιά του κινηματογράφου, με ένα σύνολο εντυπωσιακών επισκεπτών, αλλά κυρίως σπουδαίων δημιουργών του σινεμά, να συγκεντρώνονται για να γιορτάσουν την επιστροφή της Εβδομης Τέχνης.

Η αρχή έγινε δυναμικά και ταιριαστά με το «enfant terrible» της γαλλικής κινηματογραφίας, τον Λεός Καράξ, να ανοίγει το φεστιβάλ με την καινούργια του ταινία, την πρώτη ύστερα από εννέα χρόνια. Το «Annette» περιγράφεται ως ένα αλλόκοτο δράμα, το οποίο φέρει έντονα στοιχεία μιούζικαλ και φυσικά τους Ανταμ Ντράιβερ και Μαριόν Κοτιγιάρ στους πρωταγωνιστικούς ρόλους. 

Η απίθανη ερμηνεία του πρώτου φαίνεται να είναι το μόνο στο οποίο συμφωνούν σχεδόν όλοι οι σχολιαστές, για ένα ξεκάθαρα αμφιλεγόμενο φιλμ, που ωστόσο μάλλον λειτούργησε σαν ηλεκτρισμένη… ανάνηψη στον μουδιασμένο φεστιβαλικό μικρόκοσμο. Από εκεί και έπειτα, εκείνος που έχει κλέψει τις εντυπώσεις με την παρουσία και τα λόγια του τις πρώτες μέρες είναι ο Σπάικ Λι, ο πρώτος μαύρος πρόεδρος της κριτικής επιτροπής στην ιστορία της Κρουαζέτ. «Το 1988 έγραψα τη σκηνή με τη δολοφονία του Radio Raheem από την αστυνομία (σ.σ. στο φιλμ του “Do the Right Thing”)· θα πίστευε κανείς ότι 30 χρόνια αργότερα οι μαύροι θα σταματούσαν να κυνηγιούνται σαν θηράματα», δήλωσε χαρακτηριστικά, φορώντας ένα καπέλο με τυπωμένο πάνω το 1619, χρονολογία κατά την οποία οι πρώτοι Αφρικανοί σκλάβοι αποβιβάστηκαν στη Βιρτζίνια των σημερινών ΗΠΑ.

Ο Λι, ο οποίος έχει ήδη κυκλοφορήσει μια ταινία του («Da 5 Bloods») μέσω του Netflix, δεν παρέλειψε επίσης να μιλήσει και για την πολυσυζητημένη –και ψυχρή έως τώρα– σχέση του φεστιβάλ με τις νέες διαδικτυακές πλατφόρμες: «Ο κινηματογράφος και οι streaming πλατφόρμες μπορούν να συνυπάρξουν. Κάποτε υπήρχε η σκέψη πως η τηλεόραση θα σκοτώσει το σινεμά. Δεν είναι καινούργια πράγματα αυτά, απλώς κάνουν κύκλους». Πλέον όλοι ανυπομονούν για τη συνέχεια, με νέες ταινίες σπουδαίων κινηματογραφιστών, όπως ο Γουές Αντερσον, ο Πολ Βερχόφεν, ο Σον Μπέικερ και άλλοι, να παρουσιάζονται μέχρι να πέσει η αυλαία, στις 17 Ιουλίου.