Ξεκίνησε μέσα στην οικονομική κρίση και επιμένει και στην υγειονομική που προκάλεσε η πανδημία. Από τα πιο ενδιαφέροντα φεστιβάλ της Αθήνας με χαρακτήρα, άποψη και ελεύθερη είσοδο, φέτος είναι αφιερωμένο στην επιστροφή και στην ίαση. Σε αυτούς τους δύο πυλώνες επικεντρώνεται το ElaiΩnas Festival, το μοναδικό site-specific φεστιβάλ της πόλης που συνεχίζει σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Αττικής για 7η συνεχή χρονιά.
Στο Βιομηχανικό Πάρκο
Το πρόγραμμα που έχει τη σφραγίδα της Φένιας Παπαδόδημα και του Γιώργου Παλαμιώτη ξεκινάει στις 26 του μηνός έως και την 1η Αυγούστου, στις γειτονιές του Βοτανικού. Συγκεκριμένα στο Βιομηχανικό Πάρκο των παλιών Πλεκτηρίων – Υφαντηρίων όπου το κοινό έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει τρεις παραστάσεις αρχαίου δράματος αλλά και μουσικές προτάσεις με δεξιοτέχνες της ελληνικής και της διεθνούς σκηνής. Περιλαμβάνει όμως και ένα ιδιαίτερο πολυμεσικό αφιέρωμα στον σπουδαίο αθηναιογράφο Δημήτρη Καμπούρογλου.
Ομως πώς αντέχει ένα φεστιβάλ εν μέσω κρίσης και πώς μπορεί να σταθεί σε μια Αθήνα που έχει ήδη πολλά; «Για να είμαστε ειλικρινείς το φεστιβάλ του Ελαιώνα αντέχει ακόμη χάρη στη στήριξη της Περιφέρειας Αττικής. Αποτελεί ένα καλλιτεχνικό όραμα δικό μου και του Γιώργου που παρέχεται δωρεάν στους πολίτες της πόλης και σίγουρα δεν θα μπορούσε να επιζήσει σε αυτό το ζοφερό τοπίο αν “έβγαινε” στην ελεύθερη αγορά να ανταγωνιστεί άλλα καλοκαιρινά θεάματα. Η στήριξη της πολιτείας για να μπορούμε να παράγουμε πολιτισμό, είναι ιδιαίτερα σημαντική πλέον», λέει στην «Κ» η ηθοποιός, μουσικός, σκηνοθέτις και συγγραφέας Φένια Παπαδόδημα. «Ο στόχος μας, από το 2015, ήταν να κάνουμε ένα φεστιβάλ για να μιλήσουμε άμεσα και έμμεσα για μία αόρατη Αθήνα και κατ’ επέκταση Ελλάδα δίπλα στην οποία όλοι μας υπάρχουμε χωρίς να τη γνωρίζουμε. Αυτή είναι και η πηγή έμπνευσης και επιλογής των θεαμάτων. Η αόρατη πόλη ζωντανεύει μέσα από δράσεις διαφορετικές. Για να μοιραστούμε με το κοινό την κρυφή ζωή της.
Μέσα από κείμενα που μας την αποκαλύπτουν, μέσα από δράσεις-εκπλήξεις, που θα ανακοινώνονται κάθε εβδομάδα στο site του φεστιβάλ. Ο στόχος είναι ένας ανοιχτός διάλογος με τον αόρατο πλέον Ελαιώνα, το ιερό άλσος της θεάς Αθηνάς, από τον οποίο σήμερα έχει απομείνει μόνο η ταμπέλα του μετρό “Ελαιώνας”. Με κάθε απομεινάρι της ιστορίας της Αθήνας, από τα θαμμένα εκκλησάκια κάτω από τις γέφυρες της Εθνικής, μέχρι τα περιβόλια που έχουν μπαζωθεί μια για πάντα για να μετατραπούν σε πάρκινγκ μεταφορικών εταιρειών. Αλλά και μ’ εμάς τους σύγχρονους πολίτες της, θεατές του χάους. Είναι ένα κάλεσμα επανασύνδεσης με την ομορφιά. Μέσα στην αντιξοότητα και στη μιζέρια που μας περιβάλλει».
Οι δύο άξονες
Ο μουσικός Γιώργος Παλαμιώτης εστιάζει στους δύο άξονες του φεστιβάλ. Η ίαση μέσα από την τέχνη, το θέατρο και τη μουσική συνδέεται άρρηκτα με την έννοια της επιστροφής – στον τόπο έμπνευσης, αναγνώρισης της ταυτότητάς μας, συνάντησης στο σημείο που θεωρούμε ρίζα. Τονίζει ότι «δεν υπήρχε θέατρο στην αρχαιότητα χωρίς Ασκληπιείο και το αντίθετο. Είναι ζητούμενο η ίαση μέσα από τη θεατρική πράξη και στα δύο σεμινάρια για σπουδαστές ή και αποφοίτους δραματικών σχολών που οργανώσαμε ως παράλληλες δράσεις και θα μεταφερθούν εν μέρει και επί σκηνής, κομμάτια που δουλεύτηκαν σε αυτά». Επίσης, ότι πολλά μέλη από τα μουσικά σχήματα που θα ακούσουμε «πλην ενός, έχουν την καλλιτεχνική – δισκογραφική βάση τους εκτός συνόρων, οπότε κυριολεκτικά “επιστρέφουν”».
Ο Σωκράτης Σινόπουλος, δεξιοτέχνης της λύρας με το κουαρτέτο του, εξερευνά καινούργιες ιδέες και νέες φόρμες, σμίγοντας την παράδοση με την τζαζ και τη σύγχρονη μουσική. Ο κιθαρίστας Αλέξανδρος Δανδουλάκης (Alex Dante) και ο drummer Μανώλης Γιαννίκιος συναντιούνται μουσικά με αφορμή τον πειραματισμό πάνω στη μουσική του Σεργκέι Ραχμάνινοφ. Ο Γιώργος Παλαμιώτης προσκαλεί δύο βιμπραφωνίστες της ελληνικής μουσικής διασποράς, τον Χρήστο Ραφαηλίδη από τη Νέα Υόρκη και την Εύη Φιλίππου από το Βερολίνο, για να παρουσιάσουν το «Étoile rouge». Μαζί τους ο Αλέξανδρος Δράκος Κτιστάκης στα τύμπανα και στα κρουστά ο Carlos Menendez από την Κούβα. Η Τάνια Γιαννούλη, πιανίστα, συνθέτις, αυτοσχεδιάστρια και bandleader –από τις πιο σημαντικές παρουσίες της σύγχρονης ελληνικής και ευρωπαϊκής τζαζ σκηνής– προτείνει ένα ευρύτερο φάσμα από μουσικά είδη.
Θεατρικά η Φένια Παπαδόδημα θα παρουσιάσει την παράσταση «Αντιγόνης παραλλαγές», μια μουσική σπουδή στην Αντιγόνη του Σοφοκλή, η Ρηνιώ Κυριαζή μια προσέγγιση των Βακχών του Ευριπίδη «Το σώμα δίχως σώμα» και ο Γιώργος Φριντζήλας με τη Ρεβέκκα Τσιλιγκαρίδου τις «Ευμενίδες».
Πληροφορίες στο www.elaionasfestival.com.