ΘΕΑΤΡΟ

Καλοκαιρινή θεατρική επίθεση

Ο Νίκος Κολοβός δίνει το φετινό στίγμα του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος

kalokairini-theatriki-epithesi-561449818

kalokairini-theatriki-epithesi0Εχουμε ήδη διανύσει παραπάνω από τη μισή θερινή πολιτιστική περίοδο και είτε γιατί τίποτε δεν έχει πάει πολύ στραβά είτε γιατί αυτή η στάση ενδείκνυται, ο Νίκος Κολοβός, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, μοιάζει να έχει όση διάθεση δεν είχε ποτέ. Η επάνοδος της κρατικής σκηνής της Θεσσαλονίκης στα ζωντανά θεάματα γίνεται, λέει, με όλες τις δυνάμεις της, γιατί οι περιορισμοί της πανδημίας δημιούργησαν στους ανθρώπους της την επιθυμία να επανέλθουν δριμύτεροι. Ενα ερώτημα βεβαίως είναι η ανταπόκριση του κοινού. «Ο κόσμος τρόμαξε και οδηγήθηκε σε περισυλλογή», παρατηρεί ο Νίκος Κολοβός και συνεχίζει: «Η επάνοδος στις θεατρικές σκηνές, μια και του χρωστάμε αρκετά λόγω της διετούς καθυστέρησης, οφείλει να ξεπεράσει την πεπατημένη. Πρέπει να είναι δυνατή και υπέροχη». 

Σε αυτό το κλίμα, το ΚΘΒΕ παρουσιάζει το καλοκαίρι τρεις ξεχωριστές παραγωγές σε αυτόνομες περιοδείες, κάτι που έχει να συμβεί πολλές δεκαετίες: Την «Ελένη» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου (θα παρουσιαστεί στην Επίδαυρο στις 6-8 Αυγούστου), τους αριστοφανικούς «Ορνιθες» υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Γιάννη Ρήγα και το «Ταξίδι μιας μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα», του Ευγένιου Ο’ Νιλ, που ανεβάζει ο Θανάσης Σαράντος. Πρόκειται για μια αισιόδοξη εξέλιξη, μήπως όμως το ρίσκο είναι μεγάλο; Ο Νίκος Κολοβός απαντά: «Μια τέτοια συγκυρία χρειάζεται αισιοδοξία. Ρίσκα υπάρχουν και θα υπάρχουν πάντα, αλλά είμαστε υποχρεωμένοι να τα αναλάβουμε. Τέχνη χωρίς υψηλούς οραματισμούς, χωρίς την εξάλειψη των εμποδίων, χωρίς το στοίχημα της επιτυχίας, εν ολίγοις “τέχνη μειωμένων προσδοκιών’’, είναι καταδικασμένη σε αποτυχία».

Τα αρχικά του σχέδια, όπως όλων, ήταν διαφορετικά. Λίγο αφότου ανέλαβε τη διεύθυνση του ΚΘΒΕ, το φθινόπωρο του 2019, είχε δηλώσει ότι βασικός στόχος ήταν να γεμίσουν οι μεγάλες σκηνές, «γιατί έχουμε χάσει την έννοια του sold out». Η πανδημία είχε άλλη γνώμη. Πώς σκέφτεται να αντιμετωπίσει τα νέα δεδομένα; «Στη δύσκολη αυτή συνθήκη, η έννοια του sold out παραπέμπεται για το προσεχές μέλλον, με τις ευχές όλων μας. Τα οικονομικά δεδομένα οφείλουν να συμπορευτούν με τη συγκυρία. Η σωστή διαχείριση του χειμώνα μάς εξασφάλισε, στο μέτρο του δυνατού, την καλοκαιρινή μας καλλιτεχνική “επίθεση’’ και βρεθήκαμε με έναν υγιή προϋπολογισμό και απολογισμό, καθώς και με άξιους συνεργάτες που μπορούν να επιβλέψουν αυστηρά τα οικονομικά μας βήματα», λέει ο Νίκος Κολοβός, υπογραμμίζοντας και την επαρκή βοήθεια του υπουργείου Πολιτισμού. 

Ο χρυσός κανόνας

Οσον αφορά τους επιπλέον κλυδωνισμούς που επιφύλασσε ο φετινός χειμώνας για το θέατρο, ο Νίκος Κολοβός έχει καταλήξει σε κάποιους τρόπους αντιμετώπισης: «Ο χρυσός κανόνας για να αποφεύγει κανείς τις κακοτοπιές είναι η ακράδαντη πίστη στην πνευματικότητα των ανθρώπων που υπηρετούν τον πολιτισμό. Πολιτισμός και βαρβαρότητες οποιασδήποτε μορφής δεν συμβαδίζουν», τονίζει αναφερόμενος και στην πρωτοβουλία του υπουργείου να θεσπίσει έναν κώδικα δεοντολογίας για να ελεγχθεί η βία και η κατάχρηση εξουσίας στους καλλιτεχνικούς φορείς. Στο εγγύς μέλλον, το Κρατικό Θέατρο έχει διάφορα σχέδια να υλοποιήσει. Αφού ολοκληρωθεί το 7ο Φεστιβάλ Δάσους και οι καλοκαιρινές περιοδείες του, σειρά έχουν –μεταξύ άλλων– παραγωγές όπως «Η δολοφονία του Μαρά» του Πέτερ Βάις, «Η δεύτερη έκπληξη του έρωτα» του Μαριβό και οι «Προστάτες» του Μήτσου Ευθυμιάδη, καθώς και η έναρξη λειτουργίας της «Μικρής Ακαδημίας Θεάτρου» – και αρκετά ακόμα. Κοιτώντας για μια στιγμή πίσω, στη μέχρι τώρα θητεία του, ο Νίκος Κολοβός καταλήγει με το εξής ενδιαφέρον: «Θα έλεγα ότι όποιος δεν έχει διατελέσει διευθυντής οργανισμού σε μια συνθήκη σαν την πανδημία, έχασε μια ευκαιρία ζωής να διδαχθεί τις πραγματικές δυσκολίες διαχείρισης τόσων ανθρώπων, αλλά και να γνωρίσει τις δυνατότητες εκείνων που τον πλαισιώνουν και που στη συνεργασία και στο φιλότιμό τους στηρίχθηκε η αντιμετώπιση όλων των δυσκολιών».