Ματιές στον κόσμο

3' 49" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μπερνάρντο Μπελότο, ο λιγότερο διάσημος ανιψιός του Καναλέτο

Η έκθεση (έως 31 Οκτωβρίου) στην Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον μας προσκαλεί να προσέξουμε την περίπτωση του Ιταλού ζωγράφου Μπερνάρντο Μπελότο (1722-1780), ενός καλλιτέχνη που πέρασε από πολλές βασιλικές αυλές της Ευρώπης του 18ου αιώνα και έμεινε στην ιστορία ως εξαιρετικός τοπιογράφος. Δεν απέκτησε, ωστόσο, τη φήμη του κατεξοχήν ζωγράφου αστικών απόψεων, του θείου του (αδελφός της μητέρας του) Καναλέτο, αλλά κάθε εποχή δικαιούται και οφείλει να ανασύρει από το ημίφως μορφές και να τις επανατοποθετεί στην προθήκη. Ο Μπελότο δεν ήταν βεβαίως λησμονημένος, κάθε άλλο, αλλά δεν ήταν «πρώτο όνομα».

Στην Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον παρουσιάζεται η επανένωση της σειράς των πέντε τοπιογραφιών που ο Μπερνάρντο Μπελότο φιλοτέχνησε στα περίχωρα της Δρέσδης, στην κοιλάδα του Ελβα, στην ακμή της καριέρας του. Τα έργα αυτά τα δημιούργησε όταν ήταν στην υπηρεσία του Αυγούστου Γ΄, πρίγκιπα διαδόχου της Σαξονίας και βασιλιά της Πολωνίας, και θεωρούνται ενδεικτικά της κατεύθυνσης προς την οποία ο Μπελότο οδήγησε την τοπιογραφία του 18ου αιώνα. Ενσωμάτωσε τις τεχνικές διδαχές στις οποίες είχε εκτεθεί στη Βενετία και τις μετέφερε στα βορειότερα τοπία της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, με μια διάθεση περισσότερο σκοτεινή και ολοένα και πιο συμβατή με τα ιδανικά του ρομαντισμού. Ο Μπελότο υπηρέτησε ηγεμόνες και μέσω των αυλικών υποχρεώσεών του ζωγράφισε τοπία και περίχωρα πόλεων αλλά και πολλά αστικά κέντρα, οι απόψεις των οποίων κατά τον 18ο αιώνα αποδείχθηκαν πολύτιμα τεκμήρια 200 χρόνια μετά, σε δύο περιπτώσεις. Στις περιπτώσεις της Δρέσδης και της Βαρσοβίας, πόλεων με τις οποίες ο Μπελότο συνδέθηκε στενά μέσα από τη σχέση που είχε αναπτύξει με τον Αύγουστο Γ΄.

Και οι δύο αυτές πόλεις, που γνώρισαν ακμή στην περίοδο του μπαρόκ αλλά και στην περίοδο του ρομαντισμού, καταστράφηκαν στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Τα έργα του Μπερνάρντο Μπελότο αποδείχθηκαν πολύτιμα στις περιπτώσεις και των δύο αυτών πόλεων, που έπρεπε να αναζητήσουν αξιόπιστες πηγές για να οργανώσουν εκ νέου τους πολεοδομικούς άξονες και τα αρχιτεκτονικά σύνολα των παλαιών τμημάτων τους. Τόσο η Δρέσδη όσο και η Βαρσοβία καταστράφηκαν σχεδόν ολοκληρωτικά. Η Δρέσδη ανοικοδόμησε τα πολύτιμα για την παγκόσμια κληρονομιά μνημεία της, όχι όμως το σύνολο της πόλης, αλλά η Βαρσοβία προχώρησε μεταπολεμικά στην πιστή ανοικοδόμηση του ιστορικού ιστού, έργο που τιμήθηκε και από την unesco. Ο Μπελότο υπηρέτησε επίσης στη Βιέννη, στην αυλή της Μαρίας Θηρεσίας, αλλά και στην Πετρούπολη, στην αυλή της Αικατερίνης Β΄. Ηταν ένας άνθρωπος με βαθιά καλλιτεχνικά βιώματα από το σώμα της Ευρώπης.

ΜΙΝΕΑΠΟΛΗ
Θίοντορ Ρόζακ

Ματιές στον κόσμο-1
Φωτ. MINNEAPOLIS ART INSTITUTE

Το Ινστιτούτο Τέχνης της Μινεάπολης ανακοίνωσε την απόκτηση περίπου 800 έργων του Πολωνοαμερικανού καλλιτέχνη Θίοντορ Ρόζακ (1907-1981), ο οποίος είναι κυρίως γνωστός για τα γλυπτά του (δικό του έργο είναι ο αετός έξω από την παλιά πρεσβεία των ΗΠΑ στην πλατεία Γκρόσβενορ, στο Λονδίνο). Είναι όμως και εξαίρετος ζωγράφος, και στη Μινεάπολη αποκτήθηκαν κυρίως τα ζωγραφικά έργα του, σχέδια στο μεταίχμιο κονστρουκτιβισμού και ενός ιδιότυπου σουρεαλισμού.

ΡΩΜΗ
Τα όρια της αρχαίας πόλης

Ματιές στον κόσμο-2

Η Ρώμη δεν παύει ποτέ να εκπλήσσει. Στο Μουσείο Ara Pacis, που σχεδίασε ο Ρίτσαρντ Μάιερ, θα εκτίθεται αυτή την περίοδο το ιδιαίτερα σημαντικό πρόσφατο εύρημα, μια πέτρα που σηματοδοτούσε στο εσωτερικό των τειχών τα όρια της αρχαίας πόλης. Η πέτρα είναι ενεπίγραφη και χρονολογήθηκε στην εποχή του αυτοκράτορα Κλαυδίου και συγκεκριμένα στο 49 μ.Χ., όταν καθορίστηκαν νέες επεκτάσεις της Ρώμης. Αργότερα θα εκτεθεί στο Μουσείο του Αυγούστου.

ΒΟΣΤΩΝΗ
Εκουα Χολμς

Ματιές στον κόσμο-3
Φωτ. MFA BOSTON

Η 66χρονη εικαστικός Εκουα Χολμς, κάτοικος της Βοστώνης, είναι μια δυναμική και πολύπλευρη καλλιτέχνις που δουλεύει κυρίως με την τεχνική του κολάζ. Μέσα από την εικονογράφησή της διερευνά σύγχρονα ζητήματα ταυτότητας. Τα έργα της, που συχνά εικονογραφούν βιβλία, είναι εκρήξεις φωτός και χρωμάτων και ολοένα και μεγαλύτερο κοινό γνωρίζει αυτή την εικαστικό, που παρουσιάζει τη δουλειά της στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης.

ΜΕΝΟΡΚΑ
Σύγχρονη τέχνη

Ματιές στον κόσμο-4
Φωτ. THE NEW YORK TIMES

Η διεθνώς δικτυωμένη γκαλερί σύγχρονης τέχνης Hauser & Wirth έθεσε σε λειτουργία το νέο της κέντρο για εκθέσεις στη Μενόρκα, από τις λιγότερο προβεβλημένες Βαλεαρίδες Νήσους της Ισπανίας. Η γκαλερί και κέντρο τέχνης στεγάζεται σε συγκρότημα μεσογειακής αρχιτεκτονικής σε νησίδα στην είσοδο του λιμανιού, δημιουργώντας ένα δίκτυο πολιτισμού και φύσης, καθώς έμφαση έχει δοθεί επίσης στην ενδημική χλωρίδα. Ο χώρος εγκαινιάστηκε με έκθεση του Μαρκ Μπράντφορντ.

ΣΑΪΤΑΜΑ
Βαν Γκογκ στην Ιαπωνία

Ματιές στον κόσμο-5
Φωτ. MARUNUMA ART PARK

Η πορεία μιας υδατογραφίας του Βίνσεντ βαν Γκογκ από το 1882 είναι η συμπύκνωση της τύχης που ακολουθεί πολλά ελάσσονα αλλά ενδιαφέροντα έργα μεγάλων δημιουργών. Εντοπισμένη αρχικά σε κιβώτιο σε ένα δωμάτιο που νοίκιαζε ο Βαν Γκογκ, η ακουαρέλα αυτή, που δείχνει ένα τοπίο κοντά στη Χάγη, άλλαξε πολλά χέρια, για να αγοραστεί τελικά πρόσφατα από Ιάπωνα συλλέκτη. Τώρα εκτίθεται στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Σαϊτάμα, στην Ιαπωνία.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή