Οπερα ευρύτερων συνεργειών

Οπερα ευρύτερων συνεργειών

Η Εφη Θεοδώρου μιλάει για τον «Καπετάν Μιχάλη», το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης, αλλά και την πανδημία

4' 11" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στο θέατρο δεν είναι στιγμές για μεγάλες χειρονομίες ούτε καιροί για μεγάλες παραγωγές. Από τη μία η πανδημία, από την άλλη οι πυρκαγιές δεν διευκολύνουν μεγάλα σχέδια, λέει η σκηνοθέτις Εφη Θεοδώρου, καλλιτεχνική διευθύντρια του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης, λίγες ημέρες πριν από την πρεμιέρα του «Καπετάν Μιχάλη», του νέου έργου του Δημήτρη Μαραμή. «Γι’ αυτό θεωρώ εξαιρετικά ενδιαφέρουσα την παρουσίαση αυτής της σύγχρονης λαϊκής όπερας, βασισμένης στο ομώνυμο εμβληματικό έργο του Νίκου Καζαντζάκη. Είναι μια φιλόδοξη παραγωγή, που ενώνει το ΔΗΠΕΘΕ με τους μεγαλύτερους φορείς της Κρήτης: την Περιφέρεια και τους τέσσερις μεγάλους δήμους μαζί με ιδιώτη συμπαραγωγό την Artway-Τεχνότροπον, ενώ τελεί υπό την αιγίδα της Επιτροπής “Ελλάδα 2021”».

«Είναι μια σημαντική κίνηση για την έννοια των συμπράξεων και των δυνατοτήτων που ανοίγονται στα πολιτιστικά μας ζητήματα. Εδώ, η Περιφέρεια που είχε την πρωτοβουλία σε συμπαραγωγή με το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης και σε συνεργασία με τους Δήμους Ηρακλείου, Χανίων, Ρεθύμνου, Αγίου Νικολάου, μας δείχνουν πού μπορούν να φτάσουν τα πράγματα όταν υπάρχουν συνέργειες σε τόσο δύσκολες εποχές, όπου δύσκολα γίνονται αναθέσεις έργων».

Ο «Καπετάν Μιχάλης (Ελευτερία ή Θάνατος)» του Δημήτρη Μαραμή θα παρουσιαστεί στον αρχαιολογικό χώρο της Δυτικής Τάφρου στα Χανιά (26 και 27 Αυγούστου) και εν συνεχεία στο Ρέθυμνο (30/8), στο Ηράκλειο (3/9), στον Αγιο Νικόλαο (7/9) και στο Ηρώδειο (10/10). Μια σύγχρονη λαϊκή όπερα στην οποία τους στίχους των χορικών υπογράφει ο ποιητής Σωτήρης Τριβιζάς, τη σκηνοθεσία η Εφη Θεοδώρου, συμμετέχει η Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Κρήτης Δήμου Ηρακλείου ΣΟΝΚΔΗ, υπό τη διεύθυνση του μαέστρου Μίλτου Λογιάδη, καθώς και καταξιωμένοι ερμηνευτές του λυρικού θεάτρου και του έντεχνου τραγουδιού.

Οπερα ευρύτερων συνεργειών-1
Η Εφη Θεοδώρου. Φωτ. Γκέλυ Καλαμπάκα.

 

Ο Καζαντζάκης

«Με τον Καζαντζάκη είχα ασχοληθεί ξανά στο πλαίσιο ενός αναλογίου στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης στο Ηράκλειο. Εδώ πρόκειται για ένα ιστορικό μυθιστόρημα που εκτυλίσσεται το 1889, χρονιά που ξεσπάει μία ακόμη κρητική επανάσταση απέναντι στον τουρκικό ζυγό. Κεντρικός ήρωας είναι ένας ανυπότακτος πολεμιστής, ο Καπετάν Μιχάλης. Επιπλέον, περιέχει πολλά φανταστικά στοιχεία αλλά και αυτοβιογραφικά. Ο Καζαντζάκης έχει πρότυπο για τον ήρωα αυτόν τον ίδιο του τον πατέρα. Ομως το πάθος και ο αγώνας για την ελευθερία είναι πανανθρώπινο όραμα, γι’ αυτό και το έργο αποκτά οικουμενική διάσταση. Αυτά τα κείμενα με συγκινούν ιδιαίτερα, ειδικά μετά την παράσταση του “Ζ” του Βασίλη Βασιλικού, που σκηνοθέτησα στο Εθνικό θέατρο».

Υπογραμμίζει ότι στον «Καπετάν Μιχάλη» συναντάμε πολλά δίπτυχα. «Εχει στοιχεία από αρχαία τραγωδία. Ο ήρωας που πενθεί μέχρι να ελευθερωθεί η Κρήτη, ο ανικανοποίητος πόθος για τη γυναίκα του εχθρού… Η ψυχή του ήρωα ταλαντεύεται ανάμεσα στο καθήκον και στο πάθος, στην τιμή και στην αμαρτία, στο καλό και στο κακό. Το κεντρικό δίπτυχο είναι ελευθερία ή θάνατος. Για τον Καπετάν Μιχάλη, ο θάνατος είναι ο δρόμος για την ελευθερία. Αφού θυσιάσει το αντικείμενο του πόθου του, την Εμινέ, για να είναι απόλυτα δοσμένος στο χρέος για την πατρίδα, συνειδητοποιεί ότι έχει λυτρωθεί από κάθε φόβο και κάθε ελπίδα. Είναι ελεύθερος και πέφτει νεκρός γιατί πόθησε την ελευθερία. Ολα αυτά είναι σημαντικά μεγέθη που τα συναντάμε στο θέατρο, αλλά και με παρόμοιο τρόπο στην όπερα».

Η σκηνοθέτις καταπιάνεται συχνά με τα λογοτεχνικά κείμενα. Δεν ήταν μόνο το «Ζ» του Β. Βασιλικού αλλά και οι «Ακυβέρνητες πολιτείες» του Στρατή Τσίρκα, οι «Εξι νύχτες στην Ακρόπολη» του Γιώργου Σεφέρη, η «Ζωή εν τάφω» του Στρατή Μυριβήλη, η «Λωξάνδρα» της Μαρίας Ιορδανίδου, η «Κυρία Κούλα» του Μένη Κουμανταρέα. «Με ενδιαφέρει ο μετασχηματισμός στη σκηνή. Το νέο έργο του Δ. Μαραμή έχει επικό χαρακτήρα αλλά και λυρικό, ένα μεικτό ύφος».

Η μουσική

Οπερα, βέβαια, σκηνοθετεί για πρώτη φορά η Εφη Θεοδώρου. Οσοι τη γνωρίζουν καλά, λένε ότι γεννήθηκε με μια αγάπη και ένα έμφυτο ταλέντο για τη μουσική. Αλλωστε ο τρόπος που αντιμετωπίζει τον λόγο στο θέατρο έχει μια μουσικότητα. Στο παρελθόν ασχολήθηκε πολύ και η ίδια με το τραγούδι. Εχει τραγουδήσει πολύ, συμμετείχε στις συναυλίες του Νίκου Πλάτανου, έγραψε στίχους για δίσκο της Μελίνας Κανά, «η μουσική είναι στο πετσί μου, η σχέση μου με το θέατρο έπεται».
Της ζητάμε να μας μιλήσει για την καλλιτεχνική διεύθυνση του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης, που ανέλαβε την άνοιξη του 2019. «Είναι ένα πολυμετοχικό Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο με ειδικό καθεστώς, που εμπλέκει πολλούς δήμους. Με όλους τους φορείς έχουμε καλή συνεργασία, μας ενδιαφέρει να ξανοιχτούμε με παραστάσεις σε αρχαιολογικούς χώρους. Εχουμε μια βεντάλια δράσεων με διαφορετική στόχευση όσον αφορά τους θεατές για να προσεγγίσουμε κάθε είδους κοινό. Εχει σημασία αυτό, διότι απευθυνόμαστε σε όλη την Κρήτη».

Σε αυτό το πλαίσιο έγινε και η συμπαραγωγή με το θέατρο Πορεία στον «Προμηθέα Δεσμώτη». Υπάρχει, βέβαια, και η συμπαραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής με οκτώ ΔΗΠΕΘΕ στην παράσταση «Τα γεγονότα» του Ντέιβιντ Γκρέιγκ, σε μουσική και στίχους του Τζον Μπράουν, μετάφραση – σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Ραπτοτάσιου, που μετατέθηκε για το φθινόπωρο. Και ο χειμώνας;

«Περιμένουμε να δούμε πώς θα εξελιχθεί. Θα πάμε ορμητικά ή διστακτικά; Το φθινόπωρο και τον χειμώνα νομίζω ότι το θρίλερ θα συνεχιστεί στο θέατρο, μαζί και η αγωνία των ανθρώπων του που ταλαιπωρούνται επί δύο χρόνια. Γι’ αυτό εμείς βάλαμε μπροστά τις μηχανές στο ΔΗΠΕΘΕ κυρίως το καλοκαίρι».

«Καπετάν Μιχάλης»: Τάσος Αποστόλου, Χάρης Ανδριανός, Θοδωρής Βουτσικάκης, Fide Koksal, Χριστίνα Μαξούρη, Αγγελική Τουμπανάκη. 
Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή