ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Νέες ταινίες: Από τον Αγιο στον αντιήρωα

Η βιογραφία του Αγίου Νεκταρίου και ο αστικός μύθος του Candyman σε παραγωγή Τζόρνταν Πιλ

nees-tainies-apo-ton-agio-ston-antiiroa-561475435

Ο Ανθρωπος του Θεού ★★
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ (2020)
Σκηνοθεσία: Γελένα Πόποβιτς
Ερμηνείες: Aρης Σερβετάλης, 
Χρήστος Λούλης, Μίκι Ρουρκ

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τον θάνατό του, ο Αγιος Νεκτάριος βιογραφείται σε μια συμπαραγωγή Ελλάδας και εξωτερικού, με τη διακεκριμένη σκηνοθέτιδα Γελένα Πόποβιτς επικεφαλής και ένα καστ που αποτελείται κυρίως από Ελληνες ηθοποιούς, οι οποίοι πάντως στο σύνολό τους μιλούν εδώ αγγλικά. Ο Αρης Σερβετάλης αναλαμβάνει τον κεντρικό ρόλο του μητροπολίτη Πενταπόλεως Νεκταρίου, η δημοτικότητα του οποίου προκαλεί τη ζηλοφθονία άλλων κληρικών στην Αλεξάνδρεια. Επειτα από συνωμοσία, εκείνος εκδιώκεται και καταφεύγει στην Αθήνα, όπου αφοσιώνεται στη διδασκαλία και στη συγγραφή. Τελικά θα αποσυρθεί στην Αίγινα με σκοπό να ιδρύσει – χτίσει ένα νέο, πρότυπο μοναστήρι. Οι συκοφάντες, ωστόσο, δεν θα τον αφήσουν ούτε εκεί ήσυχο, με την επίσημη Εκκλησία να μην αναγνωρίζει το έργο του.

Η Πόποβιτς επιλέγει μια καθαρά ακαδημαϊκή προσέγγιση της ιστορίας του Αγίου Νεκταρίου, σκιαγραφώντας ένα πορτρέτο που ταιριάζει γάντι με τη σημερινή ιδιότητα του τελευταίου, αλλά δεν συμβάλλει αρκετά στη βαθύτερη κατανόηση της προσωπικότητάς του. Ο Αρης Σερβετάλης από τη μεριά του, έχοντας υιοθετήσει πλήρως την ασκητική μορφή του ιερέα, παραδίδει μια αφοσιωμένη ερμηνεία, την οποία όμως δεν βοηθούν ούτε το επίπεδο σενάριο ούτε τα γλωσσικά εμπόδια της αγγλικής. Ακόμα κι έτσι, πάντως, το αποτέλεσμα θα ήταν πολύ καλύτερο αν υπήρχαν περισσότερες σκηνές όπως εκείνη που μοιράζεται με τον Χρήστο Λούλη (υποδύεται τον διευθυντή της Ριζαρείου Σχολής, όπου διδάσκει ο Νεκτάριος), με τους δύο άνδρες να συζητούν φιλοσοφικά πάνω στο νόημα της πίστης.

Στα υπόλοιπα, η ταινία διαθέτει αρκετά καλή φωτογραφία, όπως και μουσική επένδυση από τον σπουδαίο Σμπίγκνιεφ Πράισνερ, ενώ ευχάριστη έκπληξη αποτελεί και ο μικρός –αλλά σημαντικός– ρόλος που έχει ο Μίκι Ρουρκ προς το φινάλε.

Candyman ★★★
ΤΡΟΜΟΥ (2021)
Σκηνοθεσία: Νία ΝταΚόστα
Ερμηνείες: Γιάχια Αμπντούλ-Ματίν, Τιγιόνα Πάρις, Κόλμαν Ντομίνγκο

nees-tainies-apo-ton-agio-ston-antiiroa0
Ο Γιάχια Αμπντούλ-Ματίν πρωταγωνιστεί στο «Candyman», μαζί με άλλους ανερχόμενους Αμερικανούς σταρ.

 

Ο Τζόρνταν Πιλ του «Τρέξε!» επανέρχεται με την ιδιότητα του παραγωγού και του συν-σεναριογράφου, σε ένα φιλμ που σκηνοθετεί η ανερχόμενη Νία ΝταΚόστα. Στο επίκεντρο βρίσκεται ο αμερικανικός αστικός μύθος του Candyman, ενός παραμορφωμένου μαύρου άνδρα, με γάντζο στη θέση του χεριού, ο οποίος εμφανίζεται και σκοτώνει όποιον κάνει το λάθος να προφέρει πέντε φορές το όνομά του μπροστά από τον καθρέφτη. Αυτή η τρομακτική ιστορία μεταφέρεται σε μια από τις αναπτυσσόμενες γειτονιές του σύγχρονου Σικάγο, εκεί όπου ο εικαστικός Αντονι και η σύντροφός του, Μπριάνα, σχεδιάζουν την κοινή τους ζωή. Εκείνος ωστόσο θα καλλιεργήσει μια αλλόκοτη εμμονή με τον Candyman, μέχρι που ο τελευταίος θα βγει και πάλι στο κυνήγι…

Ενας δολοφονικός αντιήρωας μετατρέπεται εδώ σε αμείλικτο εκδικητή ενάντια στη λευκή αυθαιρεσία που ταλαιπωρεί επί αιώνες την αφροαμερικανική κοινότητα. Τα πρόσφατα γεγονότα που κορύφωσαν τις φυλετικές εντάσεις έχουν προφανώς επηρεάσει το φιλμ, με τη συσσωρευμένη οργή να ενσωματώνεται κατά κάποιον τρόπο στο ματωμένο χνάρι που αφήνει πίσω του ο Candyman. Κατά τα λοιπά, εδώ υπάρχουν ακόμα καλές ερμηνείες αλλά και έξυπνες λύσεις, όπως η χρησιμοποίηση animation, που πλουτίζουν την αφήγηση και ενισχύουν το (ενήλικο) παραμυθικό στοιχείο.

ΕΜΕΙΣ…

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου σε συνεργασία με το Κέντρο Εκπαιδευτικών Δράσεων και Διαπολιτισμικής Επικοινωνίας «Καρπός» διοργανώνουν μια ενδιαφέρουσα εκδήλωση υπό τον τίτλο «Ισότητα στον κινηματογράφο: Πόσο μακριά είμαστε από το 50/50», την προσεχή Παρασκευή (8 μ.μ.) στον κήπο του Νομισματικού Μουσείου. Στόχος είναι να αναδειχθεί η ανάγκη για ισόρροπη εκπροσώπηση των φύλων στην παραγωγή του σινεμά, τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο. Στη συζήτηση θα πάρουν μέρος γυναίκες επαγγελματίες του οπτικοακουστικού τομέα, όπως η υπεύθυνη επικοινωνίας του ΕΚΟΜΕ Βασιλική Διαγουμά και η σκηνοθέτις Θέλγια Πετράκη, ενώ θα παρουσιαστούν και τα αποτελέσματα του ευρωπαϊκού προγράμματος WOMEΝ Erasmus+. Η εκδήλωση είναι ανοικτή στο κοινό. 

…ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ

Με τον… ευφάνταστο τίτλο «Tudum», τον χαρακτηριστικό ήχο δηλαδή που ακούγεται όταν κανείς ξεκινά να βλέπει μια σειρά ή ταινία στο Netflix, βαφτίζουν οι υπεύθυνοι της διαδικτυακής πλατφόρμας την επερχόμενη εκδήλωση της 25ης Σεπτεμβρίου, όπου θα παρουσιαστούν τα προσεχή προγράμματά της. Αυτά συνιστούν ένα χείμαρρο με πάνω από 70 σειρές και ταινίες όλων των ειδών, που θα φτάσουν στις οθόνες μας το αμέσως επόμενο διάστημα. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην εκδήλωση, που θα μεταδοθεί παγκοσμίως μέσα από το κανάλι του Netflix στο YouTube, θα πάρουν μέρος και πολλοί από τους πρωταγωνιστές των παραπάνω προγραμμάτων. 

ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝ ΕΠΙΣΗΣ

nees-tainies-apo-ton-agio-ston-antiiroa2

Bacurau ★★★
Σκηνοθεσία: Κλέμπερ Μεντόνσα, Ζουλιάνο Ντορνέλες
Ερμηνείες: Σόνια Μπράγκα, Ούντο Κίερ

Σπλάτερ αλληγορία

Από τον διαρκώς ανερχόμενο βραζιλιάνικο κινηματογράφο μάς έρχεται ένα παράξενο φιλμ, που συνδυάζει τη λαογραφία με το… σπλάτερ. Η πλοκή μάς μεταφέρει στο απομονωμένο χωριό του Μπακουράου, εκεί όπου η σεβαστή από όλους γερόντισσα Καρμελίτα πεθαίνει πλήρης ημερών. Σύντομα, ωστόσο, αρχίζουν να συμβαίνουν αλλόκοτα πράγματα, με το χωριό να εξαφανίζεται από τους χάρτες και το σήμα των τηλεφώνων να χάνεται. Οταν θα αρχίσουν και οι φόνοι, τότε οι κάτοικοι ανασκουμπώνονται και παίρνουν τα όπλα προκειμένου να υπερασπιστούν τον τόπο τους. Η ιστορία του Μπακουράου λειτουργεί ως έξυπνη αλληγορία για τη σύγχρονη Βραζιλία, μια χώρα τεράστιων ανισοτήτων που επιπλέον ταλαιπωρείται συστηματικά από πολιτικούς απατεώνες. 

nees-tainies-apo-ton-agio-ston-antiiroa4

Ταξίδι μέσα από τη μνήμη ★★
Σκηνοθεσία: Λίζα Τζόι
Ερμηνείες: Χιου Τζάκμαν, Ρεμπέκα Φέργκιουσον

Ο ιστός των αναμνήσεων

Η επιστημονική φαντασία συναντά τον έρωτα, με τον Χιου Τζάκμαν να υποδύεται έναν ντετέκτιβ… αναμνήσεων κάπου στη μελλοντική και μισοβυθισμένη πόλη του Μαϊάμι. Μέσω μιας ειδικής συσκευής, ο Νικ Μπάνιστερ καταφέρει να εντοπίζει τις μνήμες των πελατών του, βοηθώντας τους έτσι σε πρακτικά ή ψυχαγωγικά ζητήματα. Οταν ωστόσο θα μπει στη ζωή του η Μέι, μια νέα πελάτισσα την οποία θα ερωτευθεί, τα πάντα θα αλλάξουν. Η ακόλουθη αιφνίδια εξαφάνιση της κοπέλας τον φέρνει μπλεγμένο κόντρα σε ένα επικίνδυνο κύκλωμα παρανόμων. Τα πλούσια ειδικά εφέ και το στόρι φαντασίας έχουν φυσικά τη γοητεία τους, δεν καταφέρνουν ωστόσο να καλύψουν τα κλισέ και την έλλειψη ρυθμού ενός μάλλον μπερδεμένου φιλμ.

nees-tainies-apo-ton-agio-ston-antiiroa6

M*A*S*H ★★★★
Σκηνοθεσία: Ρόμπερτ Ολτμαν
Ερμηνείες: Ντόναλντ Σάδερλαντ, Ελιοτ Γκουλντ

Το αντίδοτο του χιούμορ

Ερχεται αυτή την εβδομάδα σε επανέκδοση μία από τις καλύτερες αντιπολεμικές σάτιρες που έχει παρουσιάσει ο αμερικανικός κινηματογράφος. Ο μεγάλος Ρόμπερτ Ολτμαν αφηγείται την ιστορία μιας ομάδας στρατιωτικών χειρουργών, οι οποίοι υπηρετούν στον Πόλεμο της Κορέας. Προκειμένου να βρουν διέξοδο από τη φρικιαστική κατάσταση που βιώνουν, υιοθετούν μια διαφορετική καθημερινότητα, γεμάτη σουρεαλιστικές περιπέτειες. Ο Ολτμαν προτάσσει το ευεργετικό χιούμορ σαν αντίδοτο στον τρόμο του πολέμου, έχοντας στη διάθεσή του και μερικούς εξαιρετικούς πρωταγωνιστές, όπως ο Ντόναλντ Σάδερλαντ και ο Ρόμπερτ Ντιβάλ. To φιλμ κέρδισε το Οσκαρ σεναρίου και τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες.

nees-tainies-apo-ton-agio-ston-antiiroa8

Ο Ανθρωπος Ελέφαντας ★★★★
Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Λιντς
Ερμηνείες: Αντονι Χόπκινς, Τζον Χερτ, Αν Μπάνκροφτ

Ενα όμορφο «τέρας»

Μια από τις ταινίες που βοήθησαν να χτιστεί ο κινηματογραφικός μύθος του Ντέιβιντ Λιντς κυκλοφορεί σε ψηφιακά αποκατεστημένη κόπια. Στη βικτοριανή Αγγλία, ένας χειρουργός ανακαλύπτει τον «Ανθρωπο Ελέφαντα», έναν άνδρα ο οποίος έχει παραμορφωθεί φρικτά εξαιτίας κάποιας πολύ σπάνιας ασθένειας. Εκείνος θα τον βοηθήσει, ωστόσο σύντομα ο άνδρας θα απαχθεί και θα μεταφερθεί στη Γαλλία, όπου τον μεταχειρίζονται σαν νούμερο τσίρκου. Ο Λιντς καταφέρνει να ποτίσει με ευαισθησία και κοινωνικό σχολιασμό ένα φιλμ που αποτελεί πρώιμο δείγμα της κινηματογραφικής ιδιοφυΐας του. Αυτήν την έχει παραδεχθεί και ο Αντονι Χόπκινς, ο οποίος έχει μιλήσει για τον καθοριστικό τρόπο με τον οποίο ο Λιντς συνέβαλε στην ερμηνεία του.