ΒΙΒΛΙΟ

Στους «Δρόμους του Αρχάγγελου»

stoys-dromoys-toy-archaggeloy-561535756

Μόλις εκδόθηκε με εξαιρετική επιμέλεια και επανακυκλοφορεί από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης (ΠΕΚ) η δίτομη αυτοβιογραφία του Μίκη Θεοδωράκη με τίτλο «Οι δρόμοι του Αρχάγγελου» σε κασετίνα). Πρόκειται για μια κατάδυση στον χρόνο και στις μνήμες του πρόσφατα αποβιώσαντος συνθέτη, ο οποίος αφηγείται σε πρώτο πρόσωπο τα γεγονότα και τα συναισθήματα που διαμόρφωσαν την προσωπικότητά του και καθόρισαν την καλλιτεχνική και πολιτική πορεία του. Η εξιστόρηση ξεκινά από τα παιδικά χρόνια της περιπλάνησης σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας και εξελίσσεται σε ένα χρονικό των εθνικών περιπετειών επί πολλές δεκαετίες. Στην επίτομη αναθεωρημένη έκδοση των «Δρόμων του Αρχάγγελου»περιλαμβάνονται κείμενα που γράφτηκαν το διάστημα 1986-1995.

Βασιλικά μυστικά και ψέματα

Το βιβλίο «he Secret Royals» η εμπεριστατωμένη μελέτη των Ρίτσαρντ Ολντρικ και Ρόι Κόρμακ, έχει αναστατώσει τη Βρετανία με την τόλμη των συγγραφέων να αποκαλύψουν τη σχέση της βασιλικής οικογένειας με την κατασκοπεία. Οπως αναφέρει η εφημερίδα Guardian, οι δύο συγγραφείς παρατηρούν ότι «το να γράφεις για κατασκόπους είναι προκλητικό. Το να γράφεις για τους βασιλείς είναι δύσκολο. Και το να γράφεις για κατασκόπους και βασιλικούς οίκους μοιάζει μερικές φορές αδύνατο» Χαρακτηρίζουν τον οίκο των Γουίνδσορ «εχθρούς της Ιστορίας» διότι πολλές φορές στη διάρκεια της μακράς βασιλείας τους έχουν καταστρέψει τεκμήρια –έγγραφα αποτεφρώθηκαν, αλληλογραφίες ετών εξαφανίστηκαν–προκειμένου να καλύψουν γεγονότα που θεωρούν μη κολακευτικά προς τους ίδιους, με τίμημα την παραχάραξη της βρετανικής ιστορίας.

Ρυθμός γραφής από σημεία στίξης

Είναι ο καλύτερος τρόπος για να ανακαλύψει κάποιος ποιο είναι το στυλ γραφής των σπουδαίων συγγραφέων –και το δικό του βεβαίως. Ο ερευνητής Ανταμ Καλχούν έγραψε έναν ψηφιακό κώδικα και δημιούργησε το πρόγραμμα Python, με το οποίο μπορεί κανείς να αφαιρέσει από ένα κείμενο όλες τις λέξεις και να κρατήσει μόνο τα σημεία στίξης. Με αυτόν τον τρόπο οπτικοποιείται ο μυστικός ρυθμός της γραφής και απεικονίζεται η εσωτερική «μουσική»του γραπτού λόγου, αποκαλύπτοντας ότι και χωρίς τις λέξεις του μυθιστορήματος, ο συγγραφέας παραμένει διακριτός.