ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο Ανδοκίδης στη Βοστώνη

Ενα κυπριακό εκπαιδευτικό animation για την ανακάλυψη της ερυθρόμορφης τεχνικής

o-andokidis-sti-vostoni-561552748

Με την Ακρόπολη στο βάθος της ηλιόλουστης Αθήνας του 6ου αιώνα π.Χ., ο Ανδοκίδης ανοίγει το εργαστήριό του στον Κεραμεικό για να ξεκινήσει να πλάθει τον πηλό και να φτιάξει τα αγγεία και τους αμφορείς των πελατών του. Σε μια στιγμή, όμως, κάτι σχεδόν μαγικό συμβαίνει και ο Ανδοκίδης ανακαλύπτει μια νέα τεχνική. Είναι η στιγμή που η μελανόμορφη τεχνοτροπία δίνει τη θέση της στην ερυθρόμορφη τεχνική. Ο Ανδοκίδης ανακαλύπτει πώς να κάνει τον πηλό κόκκινο.

Αυτή τη στιγμή της ανακάλυψης αποτυπώνει το εκπαιδευτικό animation που δημιούργησε η ομάδα του Zedem Media από την Κύπρο για τη μόνιμη συλλογή του Museum of Fine Arts της Βοστώνης στις ΗΠΑ, με έναν τρόπο πιο διασκεδαστικό που όμως δεν υπολείπεται ιστορικής ακρίβειας. «Συζητήσαμε εκτεταμένα με το μουσείο της Βοστώνης και την επιστημονική τους ομάδα ώστε το βίντεο να έχει μια καθημερινή γλώσσα και να μπορεί να επικοινωνήσει το θέμα με το κοινό, να έχει αμεσότητα και να μην είναι πληκτικό. Είχαμε καλλιτεχνική ελευθερία αλλά και μεγάλη καθοδήγηση στο εκπαιδευτικό κομμάτι για να είμαστε ιστορικά ακριβείς», λέει στην «Κ» η σκηνοθέτις του animation Αλεξία Ρόιντερ.

Η ταινία του Zedem Media θα προβάλλεται στο Museum of Fine Arts της πόλης και θα συνοδεύει έναν σπάνιο ερυθρόμορφο φορέα του 525 π.Χ.

Εδώ και οκτώ χρόνια το στούντιο έχει δημιουργήσει αρκετά εκπαιδευτικά animation για πολιτιστικούς οργανισμούς και πρωτοβουλίες, όπως το TED στην Αμερική. Αυτό έκανε το μουσείο της Βοστώνης να τους προσεγγίσει και τελικά να τους αναθέσει την αναβίωση της ιστορίας του Ανδοκίδη, που θεωρείται ότι καθιέρωσε την αλλαγή τεχνοτροπίας στην αρχαία αγγειοπλαστική. Το στούντιο δουλεύει με την ομάδα του μουσείου εδώ και περίπου ένα χρόνο και τώρα βρίσκονται στην τελική ευθεία για την παρουσίαση του animation, διάρκειας περίπου τεσσάρων λεπτών, τον Δεκέμβριο στους επισκέπτες του μουσείου. «Τα μουσεία στην Αμερική θέλουν να δημιουργούν εμπειρίες που κάνουν το εκπαιδευτικό υλικό να μένει στη μνήμη του επισκέπτη», μας λέει ο ιδρυτής του Zedem Media και παραγωγός του βίντεο Μιχάλης Καλοπαίδης και συμπληρώνει ότι είναι ένα παράδειγμα που μπορούν να αξιοποιήσουν και τα μουσεία σε Κύπρο και Ελλάδα, για τον τρόπο που οι πολιτιστικοί οργανισμοί μπορούν να συνεργαστούν με τη δημιουργική βιομηχανία και τους δημιουργούς.

o-andokidis-sti-vostoni0
Αμφορέας με παράσταση του Ηρακλή που οδηγεί έναν ταύρο σε θυσία (525-520 περ.). (Museum of Fine Arts, Boston)

Το βίντεο θα συνοδεύει τον σπάνιο ερυθρόμορφο φορέα του 525 π.Χ. που εκτίθεται στο μουσείο και δείχνει τον Ηρακλή να θυσιάζει έναν ταύρο στον Ανδοκίδη (ή στον Ζωγράφο του Ανδοκίδη, καθώς δεν είναι γνωστό εάν ήταν το ίδιο πρόσωπο) και η δημιουργία του εντάσσεται σε μια νέα λογική παρουσίασης των αρχαίων ελληνικών και ρωμαϊκών συλλογών του μουσείου της Βοστώνης, που δίνει έμφαση σε αυτό που ονομάζουμε «ψηφιακό μετασχηματισμό».

Σύμφωνα με ένα πρόσφατο αφιέρωμα των New York Times, το μουσείο θα υιοθετήσει ένα μπουκέτο από τεχνολογίες επαυξημένης πραγματικότητας, γραφικά, τρισδιάστατα μοντέλα και sound design για τη δημιουργία νέων, διαδραστικών εμπειριών. Για παράδειγμα, οι επισκέπτες του μουσείου θα μπορούν να δουν το περίφημο άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου που σμίλεψε ο Φειδίας για το εσωτερικό του Παρθενώνα σε μια τρισδιάστατη απεικόνιση επαυξημένης πραγματικότητας μέσα από μια ειδική εφαρμογή του μουσείου για κινητά τηλέφωνα. Επιπλέον, ένα «ηχοτοπίο» με ήχους από το φυσικό περιβάλλον του Ναού της Αθηνάς στην Ασσο της Τουρκίας (Τσανάκαλε) θα χρησιμοποιηθεί για να κάνει πιο αληθινή την εμπειρία του επισκέπτη. Ετσι, η επίσκεψη στις αίθουσες ενός μουσείου αποκτά ένα νέο επίπεδο θέασης.

Τελευταίες ειδήσεις