ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Φως στο τούνελ για «Απόλλων» – «Αττικόν»

Ξενοδοχείο, θέατρο και φυσικά σινεμά σχεδιάζει η διοίκηση του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών - Ιδρυμα Βούρου - Ευταξία

Φως στο τούνελ για «Απόλλων» – «Αττικόν»

Εδώ και σχεδόν δέκα χρόνια η επαναλειτουργία των κινηματογράφων «Αττικόν» και «Απόλλων» έμοιαζε με την ιστορία του ψεύτη βοσκού. Κάθε τόσο ανακοινωνόταν το άνοιγμά τους αλλά τα γεγονότα το διέψευδαν. Οι κινηματογράφοι ήταν άθικτοι εσωτερικά αλλά με πληγές εξωτερικά από τη φωτιά του 2012. Στο παρασκήνιο σοβούσε μια διαμάχη δεκαετιών μεταξύ δύο ιδρυμάτων, του Ιδρύματος Σταματίου Δεκόζη – Βούρου (ΙΣΔΒ), στο οποίο ανήκαν οι δύο αίθουσες, και του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών – Ιδρυμα Βούρου – Ευταξία, στο οποίο θα έπρεπε να αποδίδονταν τα έσοδα από τη λειτουργία τους. Με άλλα λόγια, δεν προχωρούσε τίποτα.

Ετσι, όταν μιλήσαμε με τον πρόεδρο του Μουσείου Πόλεως Αθηνών – Ιδρυμα Βούρου – Ευταξία, Αντώνη Βογιατζή, με αφορμή τη συγχώνευση των δύο ιδρυμάτων που δημιουργεί νέα δεδομένα, δεν εστιάσαμε τόσο στο πότε αλλά στο πώς. Οπως φαίνεται, η επαναλειτουργία των κινηματογράφων είναι κάτι αυτονόητο και αναμενόμενο, αλλά αυτό που προστίθεται στην ευρύτερη εξίσωση του κέντρου της Αθήνας είναι η δημιουργία νέων υποδομών στην έκταση που περιήλθε στο μουσείο μετά τη συγχώνευση, όπως η ιδέα για την κατασκευή ξενοδοχείου από την πλευρά της Χρήστου Λαδά.

«Υπάρχει ένα κενό στο οικόπεδο εκεί και μικρά κτίσματα τα οποία δεν είναι διατηρητέα. Τα διατηρητέα είναι η παλιά οικία Βούρου, το κτίριο του Τσίλερ που έχει καεί και οι κινηματογράφοι ως προς τη χρήση τους», μας λέει ο κ. Βογιατζής και προσθέτει ότι τα δύο σινεμά δεν μπορούν μεν να αλλάξουν χρήση, αλλά ίσως το ένα από αυτά μπορεί να γίνει και θέατρο. «Οι αίθουσες των σύγχρονων κινηματογράφων είναι μικρές και διερωτώμαι εάν το “Αττικόν”, με περίπου 800 θέσεις καθημένων, θα μπορεί να γεμίσει για να δει ο κόσμος μια ταινία. Δεν ξέρω πόσο χρήσιμο θα είναι να λειτουργεί ως κινηματογράφος, ενώ υπάρχουν καμαρίνια και άλλοι χρηστικοί χώροι. Ο “Απόλλων” είναι καθαρά κινηματογράφος, δεν έχει άλλους χώρους και είναι πιο μικρός», σημειώνει.

Ο «Απόλλων» θα είναι και η πρώτη από τις δύο αίθουσες που θα υποδεχθεί ένα περιορισμένο, αρχικά, κοινό σε μια συμβολική εκδήλωση που θα σηματοδοτεί τη νέα εποχή της περιοχής και πιθανόν θα πραγματοποιηθεί πριν από τα Χριστούγεννα. Η είσοδος του κοινού από τη Χρήστου Λαδά είναι ασφαλής, διαβεβαιώνει ο κ. Βογιατζής, και η διαχείριση του κόσμου θα γίνει ευκολότερα στον «Απόλλωνα» παρά στο «Αττικόν». Στο ερώτημα για τις ζημιές που έχουν υποστεί τα κτίσματα από τις φωτιές, ο πρόεδρος του μουσείου μάς λέει ότι η αποκατάστασή τους περιλαμβάνεται σε ένα αρχιτεκτονικό πρόγραμμα που έχει εκπονήσει ο ομότιμος καθηγητής Αρχιτεκτονικής του ΕΚΠΑ Ιωάννης Λιακατάς. Το σχέδιο έχει εγκριθεί από το διοικητικό συμβούλιο του ιδρύματος –το οποίο έχει αποκτήσει δύο νέα μέλη, τον στρατηγό ε.α. και πρώην υπουργό Αλκιβιάδη Στεφανή και τον Κάρολο Κιοσέογλου– και είναι σε διαδικασία αναζήτησης χρηματοδότησης για να προχωρήσει η εκπόνηση των απαραίτητων μελετών. Στο μεταξύ, το μουσείο θα προχωρήσει στον εξωραϊσμό των προστατευτικών λαμαρινών.

Ο «Απόλλων» θα είναι η πρώτη από τις δύο αίθουσες που θα υποδεχθεί ένα περιορισμένο, αρχικά, κοινό σε μια συμβολική εκδήλωση που πιθανόν θα πραγματοποιηθεί πριν από τα Χριστούγεννα.

Η αντιδικία

Οπως είναι γνωστό, η μεγάλη περιπέτεια των δύο κινηματογράφων ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2012, όταν πυρπολήθηκαν από κουκουλοφόρους, αλλά ευτυχώς εσωτερικά σώθηκαν από τους μισθωτές των κτιρίων, τους αδελφούς Γιώργο και Παναγιώτη Τσακαλάκη, και την Πυροσβεστική. Ωστόσο, η επαναλειτουργία τους σκόνταφτε πάντα στην αντιδικία των δύο ιδρυμάτων. Το Ιδρυμα Σταματίου Δεκόζη – Βούρου, ιδιοκτήτης του κτιρίου και των κινηματογράφων, έφτασε να οφείλει στο Ιδρυμα Βούρου – Ευταξία ποσό περίπου 26 εκατ. ευρώ που είχε συσσωρευθεί από το 1989. Οταν διοικούσε τα δύο ιδρύματα ο Λάμπρος Ευταξίας, είχε προβλέψει ότι το 40% των ετήσιων εσόδων του Ιδρύματος Σταματίου Δεκόζη – Βούρου θα δινόταν στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών, αλλά κάτι τέτοιο δεν συνέβη ποτέ, όπως επισημαίνει ο κ. Βογιατζής. Προσπάθειες για να έρθουν οι δύο πλευρές πιο κοντά έγιναν πολλές και το 2016 είχε μεσολαβήσει και ο τότε δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης, χωρίς όμως απτό αποτέλεσμα.

Ο γόρδιος δεσμός λύθηκε με νομοθετική ρύθμιση το 2020. Το άρθρο 94 στον αναπτυξιακό νόμο 4714 ορίζει τη συγχώνευση των δύο ιδρυμάτων χωρίς τη δημιουργία νέου οργανισμού. Η περιουσία του Ιδρύματος Σταματίου Δεκόζη – Βούρου γίνεται «κεφάλαιο αυτοτελούς διαχείρισης για την εκτέλεση ίδιων σκοπών» για το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών – Ιδρυμα Βούρου – Ευταξία. Καθοριστική, σύμφωνα με τον κ. Βογιατζή, ήταν η συμβολή του νυν δημάρχου Κώστα Μπακογιάννη.

Ρευστοποίηση ακινήτου

Εκτός από το ακίνητο στη Σταδίου, το ΙΣΔΒ είχε στην κατοχή του και ένα ακίνητο στον Ταύρο, το οποίο χρησιμοποιούσε η Εθνική Λυρική Σκηνή για πρόβες χορωδίας και μπαλέτου. Τώρα δρομολογείται η ρευστοποίηση του ακινήτου, ώστε να μπορέσει το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών να καλύψει υποχρεώσεις του προς το Δημόσιο και τρίτους.

Φαίνεται λοιπόν πως, καθώς οδεύουμε προς τη δέκατη επέτειο από την πυρπόληση των κινηματογράφων, η «μαύρη τρύπα» που δημιουργήθηκε στη Σταδίου και στο κέντρο της Αθήνας θα φωτιστεί και η περιοχή θα αλλάξει όψη. Οι διαδικασίες για τη δημιουργία των νέων υποδομών θα πάρουν χρόνο, αλλά εάν κάτι αρχίσει και αλλάζει, έστω και σε επίπεδο εξωραϊσμού, η περιοχή θα ξαναζωντανέψει.