Οι νέες ταινίες της εβδομάδας από τον Αιμίλιο Χαρμπή

Οι νέες ταινίες της εβδομάδας από τον Αιμίλιο Χαρμπή

Η βραβευμένη με Αργυρή Αρκτο σπονδυλωτή ταινία του Ιάπωνα Ριουσούκε Χαμαγκούτσι ξεχωρίζει στις νέες προβολές

4' 10" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ιστορίες της τύχης και της φαντασίας ★★★
ΔΡΑΜΑ (2021)
Σκηνοθεσία: Ριουσούκε Χαμαγκούτσι
Ερμηνείες: Κοτόνε Φουρουκάβα, Αγιούμου Νακατζίμα, Κατσούκι Μόρι

Το πιο πρόσφατο φιλμ του Ιάπωνα δεξιοτέχνη σκηνοθέτη είναι ένα τρίπτυχο πάνω στην ερωτική –και όχι μόνο– επιθυμία, το οποίο βραβεύτηκε και με την Αργυρή Αρκτο – Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο τελευταίο Φεστιβάλ Βερολίνου. Οπως είπαμε, η σπονδυλωτή ταινία αποτελείται από τρεις ξεχωριστές ιστορίες: η πρώτη αφορά ένα απρόβλεπτο ερωτικό τρίγωνο, μια άλλη έχει στο κέντρο της μια «παγίδα αποπλάνησης», ενώ η τρίτη απεικονίζει την αναπάντεχη όσο και λυτρωτική συνάντηση δύο παλιών συμμαθητριών.

Ο Χαμαγκούτσι βασίζεται στο εξαιρετικά καλογραμμένο του σενάριο, δημιουργώντας επί της ουσίας μια σειρά από βινιέτες-διαλόγους που αναδεικνύουν τις ιστορίες των πρωταγωνιστών του. Στην πρώτη από αυτές, εκείνο που κυριαρχεί είναι το στοιχείο της ανατροπής και της έκπληξης, συμβολίζοντας προφανώς τις σχεδόν μαγικές πολλές φορές συμπτώσεις, οι οποίες καθορίζουν την πορεία των ανθρώπινων σχέσεων. Στη δε δεύτερη ιστορία, που είναι μάλλον και η καλύτερη, η τύχη παίζει ξανά καθοριστικό ρόλο, αλλά σε διαφορετική διάσταση. Εκεί η έλξη, η επιθυμία και οι συνέπειές τους μπλέκονται με έναν τρόπο που προσεγγίζει σχεδόν τις νόρμες της αρχαίας τραγωδίας. Σε όλα τα παραπάνω η κάμερα του σκηνοθέτη παραμένει στατική, διακριτική, όμοια με παράθυρο παρατήρησης του ανθρώπινου δράματος.

Ο εξόριστος ★★★
ΔΡΑΜΑ (2020)
Σκηνοθεσία: Βισάρ Μορίνα
Ερμηνείες: Μισέλ Ματίσεβιτς, Σάντρα Χούλερ

Το θέμα της μετανάστευσης και της προσαρμογής σε άλλη χώρα, το οποίο γνωρίζει από πρώτο χέρι, χρησιμοποιεί ο πολιτογραφημένος Γερμανός σκηνοθέτης Βισάρ Μορίνα, προκειμένου να ενορχηστρώσει ένα καλοστημένο δράμα, το οποίο μπολιάζεται και από στοιχεία ψυχολογικού θρίλερ. Ο Τζαφέρ, μετανάστης στη Γερμανία από το Κόσοβο, εργάζεται ως χημικός μηχανικός σε μια μεγάλη εταιρεία, ενώ ζει άνετα με την ντόπια σύζυγό του και τα τρία τους παιδιά σε ένα όμορφο σπίτι. Ο ίδιος ωστόσο αισθάνεται πως η τοπική κοινωνία τον θέτει με τον τρόπο της στο περιθώριο, ενώ και στη δουλειά του γίνονται διακρίσεις εις βάρος του. Καθώς αυτή η κατάσταση τον βυθίζει όλο και περισσότερο στην εσωστρέφεια, κάποια δικά του μυστικά έρχονται στην επιφάνεια.

Ο γνωστός μας από την εξαιρετική σειρά «Babylon Berlin», Μισέλ Ματίσεβιτς, υποδύεται εδώ πειστικά έναν άνδρα που πλησιάζει τα όρια της ψυχικής κατάρρευσης. Πεπεισμένος ότι περίπου όλοι γύρω του φέρονται ρατσιστικά, ο Τζαφέρ είναι μονίμως καχύποπτος, βασανίζεται από εφιάλτες, ενώ έχει ξεσπάσματα οργής, ακόμα και απέναντι στην ίδια του την οικογένεια. Ο δημιουργός της ταινίας από την πλευρά του χτίζει ικανοποιητικά την ένταση –και με τη χρήση των ηχητικών εφέ– και κυρίως ισορροπεί αινιγματικά πάνω στο ίδιο το θέμα που πραγματεύεται· στη μεγαλύτερη διάρκεια του φιλμ ο θεατής δεν είναι απολύτως σίγουρος κατά πόσον τα όσα παρακολουθεί αποτελούν όντως ρατσιστική συμπεριφορά ή αποκύημα της φαντασίας του ήρωα.  

Καλάβρυτα 1943 ★★
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΔΡΑΜΑ (2021)
Σκηνοθεσία: Νικόλας ∆ημητρόπουλος
Ερμηνείες: Μαξ φον Σίντοφ, Αστριντ Ρους, ∆ανάη Σκιάδη

Η πολυσυζητημένη, ήδη πριν από την κυκλοφορία της, ταινία του Νικόλα Δημητρόπουλου με θέμα τη Σφαγή των Καλαβρύτων, φτάνει στις αίθουσες. Ογδόντα χρόνια μετά τη ναζιστική Κατοχή, η Ελλάδα αξιώνει ακόμα τις πολεμικές αποζημιώσεις και, κατά τα φαινόμενα, βρίσκεται κοντά στο να τις πετύχει. Η γερμανική κυβέρνηση από την πλευρά της αναθέτει, μεταξύ άλλων, την υπόθεση σε μια δυναμική δικηγόρο (Αστριντ Ρους), η οποία ταξιδεύει στη χώρα μας προκειμένου να εξετάσει από πρώτο χέρι τα στοιχεία. Εκεί θα συναντήσει τον Νικόλα Ανδρέου (Μαξ φον Σίντοφ), έναν ηλικιωμένο επιζώντα της σφαγής, ο οποίος της αφηγείται την τρομακτική ιστορία του 1943.

Ο Δημητρόπουλος μαζί με τον σεναριογράφο του Δημήτριο Κατσαντώνη χρησιμοποιούν μια μάλλον τραβηγμένη και άστοχη υποϊστορία –αυτή της Γερμανίδας δικηγόρου– προκειμένου να συνδέσουν το παρελθόν με το σήμερα και να μας στείλουν τελικά στα Καλάβρυτα της Κατοχής. Εκεί βλέπουμε όντως την ατμόσφαιρα τρόμου και πανικού καθώς και τη φρίκη του ναζιστικού εγκλήματος, όσο τουλάχιστον η ακαδημαϊκή προσέγγιση και τα περιορισμένα μέσα της παραγωγής το επιτρέπουν. Από την άλλη, η τελευταία παρουσία του Μαξ φον Σίντοφ στη μεγάλη οθόνη, επιβλητική ακόμα και μόνο με τον τόνο της φωνής του, είναι από τα στοιχεία που βοηθούν ένα κατά τα άλλα μέτριο φιλμ.

Το εργοστάσιο ★★½
ΘΡΙΛΕΡ (2021)

Σκηνοθεσία: Γιούρι Μπίκοφ
Ερμηνείες: Βλάτισλαβ Αμπάσιν, Ντενίς Σβέντοφ, Αντρέι Σμολιάκοφ

Ο δημιουργός του «Ηλίθιου», Γιούρι Μπίκοφ, επιστρέφει με ένα ακόμα φιλμ που σκιαγραφεί τη σκοτεινή πλευρά της μετακομμουνιστικής Ρωσίας. Σε κάποια επαρχιακή κωμόπολη, ο ντόπιος εργοστασιάρχης αποφασίζει να κλείσει τη χαλυβουργία του αφήνοντας απλήρωτους τους εργάτες.

Εκείνοι, απελπισμένοι, καταφέρνουν να τον απαγάγουν και να απαιτήσουν έτσι τα δεδουλευμένα. Στο εργοστάσιο ωστόσο, όπου τον κρατούν όμηρο, γρήγορα καταφθάνουν τόσο η προσωπική φρουρά του, όσο και η αστυνομία, οι οποίες συνεργάζονται προκειμένου να καταπνίξουν την «εξέγερση».

Ο Μπίκοφ δημιουργεί ένα γεμάτο σασπένς θρίλερ, με προφανείς κοινωνικές διαστάσεις, το οποίο πάντως παραμένει αρκετά σχηματικό, παρά την αλήθεια που ξεστομίζει.

Antlers
ΤΡΟΜΟΥ (2021)
Σκηνοθεσία: Σκοτ Κούπερ
Ερμηνείες: Κέρι Ράσελ, Τζέσι Πλίμονς, Τζέρεμι Τόμας

Ο Σκοτ Κούπερ του οσκαρικού «Crazy Heart» επανέρχεται με μια τυπική ιστορία τρόμου, η οποία εκτυλίσσεται σε μια απομονωμένη πολίχνη του δασωμένου Ορεγκον.

Εκεί μια καθηγήτρια Γυμνασίου και ο αστυνομικός αδελφός της προσπαθούν να λύσουν το αίνιγμα γύρω από έναν νεαρό μαθητή, ο οποίος φαίνεται να έχει κάποιοι είδους επικοινωνία με το σκοτεινό, αρχαίο πλάσμα που τρομοκρατεί την περιοχή. Στην παραγωγή της ταινίας βρίσκεται και ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή