ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Η εβδομάδα του 1,1 δισ. δολαρίων που θα μείνει στην ιστορία των δημοπρασιών

«Βρισκόμαστε στην εποχή που η τέχνη αποτελεί περιουσιακό στοιχείο. Και η ποιότητα θριαμβεύει», σχολίασε η Νεοϋορκέζα σύμβουλος τέχνης Ερικα Σάμιουελς στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας που απέφερε στον οίκο Sotheby’s 1,1 δισ. δολάρια, ποσό ρεκόρ στα χρονικά του οίκου.

i-evdomada-toy-1-1-dis-dolarion-poy-tha-meinei-stin-istoria-ton-dimoprasion-561600451

«Βρισκόμαστε στην εποχή που η τέχνη αποτελεί περιουσιακό στοιχείο. Και η ποιότητα θριαμβεύει», σχολίασε η Νεοϋορκέζα σύμβουλος τέχνης Ερικα Σάμιουελς στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας που απέφερε στον οίκο Sotheby’s 1,1 δισ. δολάρια, ποσό ρεκόρ στα χρονικά του οίκου.

Η εβδομάδα ξεκίνησε με ένα πολυαναμενόμενο για όλους όσοι ζουν στον πολυτελή κόσμο των αγοραστών έργων σύγχρονης τέχνης γεγονός, τη δημοπρασία μιας διάσημης ιδιωτικής συλλογής. Η συλλογή Μακλόου έχει χαρακτηριστεί «θησαυροφυλάκιο» της μεταπολεμικής τέχνης και έμεινε κλειστή επί περίπου 50 χρόνια, όσα διήρκεσε ο γάμος του ζεύγους Μακλόου. Φτάνοντας στο διαζύγιο, το ζευγάρι των πολυεκατομμυριούχων δεν κατάφερε να συμφωνήσει για την αξία των έργων που κατείχε. Ετσι το δικαστήριο επέβαλε την πώληση.

Στη μιάμιση ώρα της δημοπρασίας της συλλογής Μακλόου, τέσσερα έργα πουλή- θηκαν πάνω από 50 εκατ. δολ. το καθένα.

Με τη δημοπρασία του πρώτου τμήματος αυτής της απίστευτης συλλογής ξεκίνησε η τεράστια επιτυχία για τους Sotheby’s, και αυτή η εβδομάδα θα μείνει στην ιστορία των πωλήσεων έργων τέχνης. Οσοι ασχολούνται με τη συγκεκριμένη αγορά ξέρουν ότι τα τελευταία 20 χρόνια οι δημοπρασίες έχουν γίνει μια βιομηχανία πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων. Οι οικονομικοί αναλυτές μιλούν για ένα δυναμικό κλάδο που συγκεντρώνει επενδυτές από όλον τον κόσμο, από τη Νέα Υόρκη έως το Χονγκ Kονγκ. Οι πλειοδότες –συλλέκτες ως επί το πλείστον και κάποιοι επιμελητές μεγάλων μουσείων– που συχνά ανεβάζουν τα «χτυπήματα» σε ύψη ρεκόρ, κινούνται με βάση τις αναλύσεις έμπειρων art dealers για να επιλέξουν τους καλλιτέχνες που έχουν τη μεγαλύτερη επιρροή στον κόσμο της τέχνης.

i-evdomada-toy-1-1-dis-dolarion-poy-tha-meinei-stin-istoria-ton-dimoprasion0

Ετσι, στη μιάμιση ώρα που διήρκεσε η δημοπρασία της συλλογής Μακλόου, τέσσερα έργα πουλήθηκαν πάνω από 50 εκατομμύρια δολάρια το καθένα. Ακριβότερος όλων, ένας πίνακας του Μαρκ Ρόθκο, με τίτλο «No 7», που πουλήθηκε έναντι 82,4 εκατομμυρίων δολαρίων. Ακολούθησε ένα κρεμαστό μπρούντζινο γλυπτό του Αλμπέρτο Τζακομέτι με τίτλο «Le nez» (Η μύτη), το οποίο έφτασε τα 78,4 εκατομμύρια δολάρια. Και τα δύο έργα αγοράστηκαν από Ασιάτες συλλέκτες, που πλειοδότησαν εξ αποστάσεως. Την τετράδα συμπλήρωσε ο πίνακας «Νο 17» του Τζάκσον Πόλοκ με 61 εκατ. και έκλεισε με το «Untitled» του Σάι Τόουμπλι με 58,8 εκατ. δολάρια.

Τριάντα πέντε από τα αριστουργήματα των Μακλόου δημοπρατήθηκαν το βράδυ της 15ης Νοεμβρίου και το ποσό που έφτασε στον οίκο ήταν 676,1 εκατομμύρια δολάρια. Αν η αγορά αντέξει, λένε οι ειδικοί, εκτιμάται ότι με την πώληση των υπόλοιπων 30 έργων, που θα γίνει τον Μάιο του 2022, η συλλογή Μακλόου πρόκειται να ξεπεράσει το ρεκόρ δημοπρασίας που κατέχει η συλλογή των Ροκφέλερ. Σημειώθηκε το 2018, και ήταν 835 εκατομμύρια δολάρια – στον οίκο Chistie’s.

Οσο για το ρεκόρ κερδών που σημείωσε ο οίκος την προηγούμενη βδομάδα, συμπληρώθηκε από την πώληση του πίνακα της Φρίντα Κάλο με τίτλο «Diego y yo» (Ο Ντιέγκο κι εγώ). Πέτυχε την υψηλότερη τιμή σε δημοπρασία για τη Μεξικανή ζωγράφο: σχεδόν 35 εκατομμύρια δολάρια. Είναι χαρακτηριστικό ότι μεταξύ 2016 και 2021 το έργο της Κάλο έχει προσθέσει στην εμπορική αξία του 27 εκατομμύρια δολάρια, ποσό το οποίο δεν έφτασε ποτέ κανένα έργο του συντρόφου της, του ζωγράφου Ντιέγκο Ριβέρα.