Η κινηματογραφική κοινότητα επαναφέρει το ζήτημα του 1,5%

Η κινηματογραφική κοινότητα επαναφέρει το ζήτημα του 1,5%

Ενα ζήτημα που χρονίζει, επανερχόμενο κάθε τόσο στις κουβέντες της κινηματογραφικής κοινότητας, είναι το λεγόμενο «παράπονο του 1,5%».

1' 49" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ενα ζήτημα που χρονίζει, επανερχόμενο κάθε τόσο στις κουβέντες της κινηματογραφικής κοινότητας, είναι το λεγόμενο «παράπονο του 1,5%». Του ποσοστού δηλαδή επί των διαφημιστικών τους εσόδων που τα τηλεοπτικά κανάλια, ιδιωτικά και δημόσια, υποχρεούνται να επενδύουν στην ελληνική κινηματογραφική παραγωγή. Η λέξη «παράπονο» είναι φυσικά μεταφορική, αφού στην πραγματικότητα πρόκειται για απαίτηση η οποία προκύπτει από τη σχετική νομοθεσία (ν. 3905/2010) και καθορίζει ρητώς τα παραπάνω.

Το πρόβλημα, το οποίο θέτει ξανά χθεσινή ανοιχτή επιστολή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου προς τον πρωθυπουργό, είναι πως επί χρόνια οι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί (σε αντίθεση π.χ. με την ΕΡΤ) αρνούνται να τηρήσουν τη συγκεκριμένη υποχρέωση του 1,5%. «Η πολιτεία δεν αντιδρά σε αυτήν την παρανομία και το ΥΠΠΟΑ δεν τους επιβάλλει, ως οφείλει βάσει του νόμου, πρόστιμα που να περιέρχονται ως δημόσιο έσοδο υπέρ της ανάπτυξης της εθνικής κινηματογραφίας. Επιπροσθέτως τα παρανομούντα ιδιωτικά κανάλια λαμβάνουν μεγάλα ποσά ενίσχυσης (cash rebate) από το κράτος μέσω του ΕΚΟΜΕ για τις τηλεοπτικές παραγωγές τους», διαβάζουμε ακόμη στη μακροσκελή επιστολή της ΕΑΚ.

Τα τηλεοπτικά κανάλια υποχρεούνται να επενδύσουν στον ελληνικό κινηματογράφο ποσοστό επί των διαφημιστικών εσόδων τους.

Σε επικοινωνία μας με τον υφυπουργό Σύγχρονου Πολιτισμού, Νικόλα Γιατρομανωλάκη, μας απάντησε πως ο ίδιος βρίσκεται «σε ανοιχτή επαφή με τον πρωθυπουργό και το Μέγαρο Μαξίμου γενικότερα, ώστε να βρεθεί μια λύση μόνιμη και ουσιαστική για τα θέματα χρηματοδότησης του ελληνικού κινηματογράφου». Από την άλλη, η επιστολή της Ακαδημίας θέτει ένα ακόμη σχετικό ζήτημα, το οποίο έχει να κάνει με την πρόσφατη ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της ευρωπαϊκής οδηγίας, σύμφωνα με την οποία την ίδια υποχρέωση του 1,5% έχουν και οι ξένοι πάροχοι περιεχομένου (π.χ. Netflix) που είναι εγκατεστημένοι στη χώρα. Πώς όμως μια τέτοια διάταξη θα τηρηθεί όταν βασίζεται σε ένα νομικό προηγούμενο που δεν έχει εφαρμοστεί ουσιαστικά ποτέ;

Αξίζει να σημειωθεί πως, εκμεταλλευόμενα την ευεργετική λειτουργία του συστήματος cash rebate του ΕΚΟΜΕ, τα τηλεοπτικά κανάλια παρουσιάζουν φέτος το πλουσιότερο πρόγραμμα ορίτζιναλ υλικού –και κυρίως μυθοπλασίας– των τελευταίων 10 ετών. Η πολύ θετική αυτή εξέλιξη, τόσο για την ψυχαγωγία του κοινού όσο και για τους καλλιτέχνες και τους επαγγελματίες του οπτικοακουστικού κλάδου, θα ήταν χρήσιμο να συνοδευθεί και με την έμπρακτη στήριξη του τομέα που όλοι αυτοί αντιλαμβάνονται σαν «σπίτι» τους: του ελληνικού κινηματογράφου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή