ΘΕΑΤΡΟ

Εναλλακτική Σκηνή Λυρικής: Από το υψηλό έως το δημοφιλές

Η Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής παρουσιάζει τις επόμενες παραστάσεις

enallaktiki-skini-lyrikis-apo-to-ypsilo-eos-to-dimofiles-561631741

Πέντε χρόνια λειτουργίας συμπληρώνει στις 23 Μαρτίου η Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Αλέξανδρος Ευκλείδης με την ομάδα του μπορούν να περηφανεύονται ότι το διάστημα αυτό παρουσιάστηκαν στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος περισσότερες από εκατό παραγωγές, που διεύρυναν με τον τρόπο τους τον δημιουργικό χώρο και τις δυνατότητες στο πεδίο του μουσικού θεάτρου.

Επειτα από δύο χρόνια πανδημίας, βέβαια, «έχουμε μάθει να εστιάζουμε στο ουσιώδες και στο εφικτό», όπως αναφέρει ο Αλέξανδρος Ευκλείδης στο σημείωμά του για το καλλιτεχνικό πρόγραμμα της Εναλλακτικής Σκηνής, που θα υλοποιηθεί κατά το πρώτο μισό του 2022 και ανακοινώθηκε χθες, παρουσιάζοντας μια σειρά παραγωγών οι οποίες «χαρακτηρίζονται από το αδογμάτιστο ειδολογικό εύρος, από τη στόχευση σε διαφορετικές κατηγορίες κοινού και από την προσπάθεια να διατηρήσουμε τον διάλογο με την εποχή μας».

Ειδικότερα, η χρονιά στην Εναλλακτική Σκηνή ανοίγει με την όπερα για παιδιά και νέους «Το ερωτευμένο σύννεφο» (7-9, 13-16.1), σε μουσική Σοφίας Καμαγιάννη, λιμπρέτο της Ελένης Ζαφειρίου, που βασίστηκε στο ομώνυμο παραμύθι του Ναζίμ Χικμέτ και με τη συμμετοχή της παιδικής χορωδίας Rosarte, ενώ ακολουθεί το τρίπτυχο σύγχρονου χορού «Human Behaviour» (21-23, 28-30.1) στην πρώτη του πλήρη σκηνική παρουσίαση από το Μπαλέτο της Λυρικής.

Το πρόγραμμα χαρακτηρίζεται από «την προσπάθεια να διατηρήσουμε τον διάλογο με την εποχή μας», σύμφωνα με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη.

Τον Φεβρουάριο, ο αστικός ρομαντισμός της ταινίας του Ρένου Χαραλαμπίδη «Φτηνά τσιγάρα» (2000) γίνεται μιούζικαλ, με τον Παναγιώτη Καλαντζόπουλο να συνθέτει 18 νέα τραγούδια συμπληρωματικά της παρτιτούρας του φιλμ, με τον ίδιο τον Ρένο Χαραλαμπίδη να αναλαμβάνει τον ρόλο του αφηγητή και με τον Κωνσταντίνο Ρήγο να υπογράφει τη σκηνοθεσία (από 11.2 και για 23 παραστάσεις).

Σειρά έχει το «Neapoly» των Κωνσταντίνου Βήτα και Νίκου Πατρελάκη (17-20.3), ένα έργο ηλεκτρονικής μουσικής που συνδυάζεται με βιντεοσκοπημένες ποιητικές περιηγήσεις στην Ελλάδα, ενώ ο Μάρτιος ολοκληρώνεται με τη συναυλία της Γιοβάννας «Εκείνοι που έφυγαν και είναι εδώ» (27.3), όπου η ερμηνεύτρια του ελαφρού τραγουδιού αποτίνει ένα φόρο τιμής στους μεγάλους απόντες-παρόντες του ελληνικού πενταγράμμου.

Λίγες εβδομάδες πριν από το Πάσχα, οι «Ημέρες Λατρευτικής Μουσικής» και το Φεστιβάλ Πιάνου της Εναλλακτικής Σκηνής επιστρέφουν με θρησκευτικά έργα του πιανιστικού ρεπερτορίου, ερμηνευμένα σε τέσσερα ρεσιτάλ υπό την επιμέλεια του Χαράλαμπου Αγγελόπουλου (7-10.4), μέχρι που τη σκυτάλη παίρνει η διακαλλιτεχνική περφόρμανς «Hello to Emptiness» (12-17.4), η οποία εκκινεί από την παράδοση του ελληνικού μοιρολογιού: τη σκηνοθεσία και τη χορογραφία της διεθνούς αυτής συμπαραγωγής υπογράφει η Στέφανι Τιρς και τη μουσική διεύθυνση και σύνθεση η Μάρθα Μαυροειδή.

Το κλείσιμο του προγράμματος επικεντρώνεται σε δύο μεγάλους Ελληνες συνθέτες: το «Αφιέρωμα στον Ιάννη Ξενάκη» τιμάει τα εκατό χρόνια από τη γέννησή του με μια σειρά συναυλιών και παραστάσεων (από 7.5), ενώ η συναυλία «Μίκης Θεοδωράκης: Λυρικές εικόνες» (12-15.5) βρίσκει τον Γιάννη Κότσιρα να ερμηνεύει τραγούδια του μεγάλου δημιουργού, σε επιμέλεια και ενορχήστρωση του Γιάννη Μπελώνη.