Ματιές στον κόσμο

3' 38" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αλμπρεχτ Ντίρερ, ο απόηχος της Αναγέννησης του Βορρά

Ηδη αναγγέλλεται με ενθουσιασμό στη Γαλλία μια εξαιρετική στιγμή για την κατανόηση του θαύματος της Αναγέννησης του Βορρά μέσα από τα έργα του πλέον φωτεινού εκπροσώπου της, του Αλμπρεχτ Ντίρερ. Θα είναι η πρώτη μεγάλη έκθεση έργων του στη Γαλλία έπειτα από πολλά χρόνια και θα είναι όλα έργα χαρακτικά, επιλεγμένα με φροντίδα, ούτως ώστε η συνέκθεσή τους να αποτελεί μείζον πολιτιστικό γεγονός. Η έκθεση θα παρουσιαστεί στο Σατό ντε Σαντιγί, ένα από τα ωραιότερα σατό της χώρας, που συνδέεται με την προσωπικότητα του Ερρίκου της Ορλεάνης, δούκα της Ομάλ, γιου του τελευταία βασιλιά της Γαλλίας, Λουί Φιλίπ. Ο Ερρίκος της Ορλεάνης, δεινός συλλέκτης ο ίδιος, μετέτρεψε το Σατό ντε Σαντιγί σε ένα ναό της τέχνης και εκθετήριο των έργων που συνέλεγε με πάθος. Το Σατό ανήκει πλέον στο Ινστιτούτο της Γαλλίας και αποτελεί επισκέψιμο χώρο καθώς στεγάζει το Μουσείο Κοντέ, δημοφιλέστατο στους τουρίστες και ιστορικούς της τέχνης. Εκεί, από τις 4 Ιουνίου έως τις 2 Οκτωβρίου 2002, δηλαδή για όλο το καλοκαίρι του επόμενου έτους, θα υπάρχουν σε έκθεση 200 χαρακτικά του Ντίρερ προερχόμενα από τις συλλογές του Μουσείου Κοντέ και της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Γαλλίας. Γέννημα της καλλιτεχνικής ώσμωσης που συνέβαινε στη Νυρεμβέργη στα τέλη του 15ου αιώνα, ο Αλμπρεχτ Ντίρερ είναι και ο ίδιος προϊόν και αποτέλεσμα μιας ιδιαίτερης κινητικότητας στην Ευρώπη της εποχής. Ο Ντίρερ μαθήτευσε σε κορυφαίους δασκάλους και συνδιαλέχθηκε με πρίγκιπες, κληρικούς και διανοουμένους· επίσης, ταξίδεψε πολύ για τα μέτρα της εποχής, κυρίως στην Ολλανδία και στην Ιταλία, ευρωπαϊκές πατρίδες μιας έντονης Αναγέννησης, του Βορρά και του Νότου. Η ιδιαίτερη τεχνική κατάρτισή του, η εξαιρετική καλαισθησία του, η ευρύτατη βεντάλια της θεματογραφίας του ανέδειξαν τον Ντίρερ ως κεντρική μορφή της Αναγέννησης βορείως της Ιταλίας και βασική όσο και διαχρονική πηγή έμπνευσης και επιρροών. Κάθε μεγάλη έκθεση για έναν καλλιτέχνη αυτού του βεληνεκούς απηχεί και το πνεύμα της εποχής στην οποία γίνεται και ενσωματώνει τα νεότερα στοιχεία που έχουν προκύψει από την έρευνα και από τους συσχετισμούς της ιστορίας της τέχνης. Μια έκθεση για τον Ντίρερ το 2022 αναπόφευκτα λαμβάνει υπόψη το νοητικό και αισθητικό πλαίσιο πρόσληψης του σύγχρονου κοινού, γι’ αυτό και εξαίρεται όχι μόνον η τέχνη του, αλλά και οι συνάψεις που έκανε μέσα στο σώμα των ευρωπαϊκών ιδεών του 1500.

Ματιές στον κόσμο-1
(DPA)

ΒΕΡΟΛΙΝΟ

Το Κέντρο Πομπιντού

Φιλόξενη στέγη στο Βερολίνο βρίσκει το Κέντρο Πομπιντού για το 2026 όσο θα διαρκεί το ευρύ πρόγραμμα αναμόρφωσης και ανακαίνισης. Συλλογές του Κέντρου Πομπιντού από το Παρίσι θα εκτίθενται σε αίθουσες της Νέας Εθνικής Πινακοθήκης του Βερολίνου, ενός από τα ανακαινισμένα μουσεία της γερμανικής πρωτεύουσας, που προσελκύει το ενδιαφέρον των επισκεπτών. Σε κανονικές συνθήκες υπολογίζονται σε 500.000 ετησίως. Η συμφωνία ανακοινώθηκε πρόσφατα.

Ματιές στον κόσμο-2
(THE NATIONAL GALLERY)

ΛΟΝΔΙΝΟ

Το «Κόκκινο αγόρι»

Η Νάσιοναλ Γκάλερι έχει παρουσιάσει τα νέα αποκτήματά της, ανάμεσα στα οποία και το «Κόκκινο αγόρι» του σερ Τόμας Λόρενς, έργο του 1825. Μεταξύ των νέων αποκτημάτων της Πινακοθήκης περιλαμβάνονται έργα του Λούκας Κράναχ («Η Αφροδίτη και ο Ερως»), του Τόμας Γκέινσμπρο, του Καμίγ Πισαρό, του Ζαν-Ετιέν Λιοτάρ, του Χοακίν Σορόγια και άλλων, τα οποία πλαισιώνονται σε διάφορες αίθουσες από εξίσου σημαντικά δάνεια. Πάντα υπάρχει κάτι νέο στη Νάσιοναλ Γκάλερι.

Ματιές στον κόσμο-3
(VILLA MEDICI)

ΡΩΜΗ

Τζουζέπε Πενόνε

Στην ιστορική Βίλα των Μεδίκων στη Ρώμη, ο Ιταλός εικαστικός Τζουζέπε Πενόνε (γενν. 1947) παρουσιάζει τέσσερα νέα έργα ειδικά φτιαγμένα για ισάριθμες αίθουσες του ιστορικού μεγάρου. Ο Πενόνε προχωράει τη διαλεκτική ανάμεσα στον άνθρωπο και στη φύση, με έναν φιλοσοφικό και οντολογικό στοχασμό, εξερευνώντας πτυχές της εμπειρίας του χρόνου με διάφορα υλικά. Εχει επίσης εκθέσεις στις Βερσαλλίες και στο Ρικσμουζέουμ του Αμστερνταμ.

Ματιές στον κόσμο-4
(KUNSTMUSEUM BERN)

ΒΕΡΝΗ

Επιστροφή έργων τέχνης

Η Πινακοθήκη της Βέρνης ανακοίνωσε την απόφασή της να επιστρέψει έργα τέχνης αμφιλεγόμενης προέλευσης, που σχετίζονται με την ιδιωτική συλλογή του Κορνέλιους Γκούρλιτ. Τα περισσότερα έργα της σημαντικής συλλογής Γκούρλιτ κατασχέθηκαν από τους ναζί. Ανάμεσα σε εκείνα που υπήρχαν στην Πινακοθήκη της Βέρνης περιλαμβάνονται και δύο υδατογραφίες του Οτο Ντιξ (φωτ.) οι οποίες θα επιστραφούν άμεσα στους νόμιμους κληρονόμους του συλλέκτη Γκούρλιτ.

Ματιές στον κόσμο-5
(HALCYON GALLERY)

ΛΟΝΔΙΝΟ – ΜΑΪΑΜΙ

Μπομπ Ντίλαν

Την ίδια περίοδο που μια μεγάλη έκθεση με τα εικαστικά έργα του Μπομπ Ντίλαν «τρέχει» στο Μαϊάμι (στο Μουσείο Τέχνης Πατρίσια και Ρόμπερτ Φροστ), μία ακόμη έκθεση ζωγραφικών έργων του έχει ανοίξει στο Λονδίνο, στην γκαλερί Halcyon, που έχει διεύθυνση τη Νιου Μποντ Στριτ στο Μέιφερ. Στο Λονδίνο παρουσιάζονται τα πιο ανθρωποκεντρικά έργα του Ντίλαν, από την ενότητα «Deep Focus». Στο Μαϊάμι εκτίθενται τα τοπία του.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή