Ζαν-Μαρκ Βαλέ, o δεξιοτέχνης που δεν «έμπαινε στη μέση»

Ζαν-Μαρκ Βαλέ, o δεξιοτέχνης που δεν «έμπαινε στη μέση»

Θυμάμαι πολύ καθαρά την πρώτη φορά που είδα το «C.R.A.Z.Y.» του Ζαν-Μαρκ Βαλέ, που έφυγε χθες ξαφνικά από τη ζωή σε ηλικία 58 ετών.

2' 12" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Θυμάμαι πολύ καθαρά την πρώτη φορά που είδα το «C.R.A.Z.Y.» του Ζαν-Μαρκ Βαλέ, που έφυγε χθες ξαφνικά από τη ζωή σε ηλικία 58 ετών. Από τις αρχικές δικές του απόπειρες στις μεγάλου μήκους και από τις πρώτες δικές μου επαφές με αυτό που συμβατικά αποκαλούμε αμερικανικό ανεξάρτητο σινεμά, ήταν ουσιαστικά άλλο ένα φιλμ ενηλικίωσης, το οποίο ωστόσο έφερε ανάγλυφη τη σφραγίδα του δημιουργού του. Αργότερα τον απολαύσαμε ξανά αυτόν τον γλυκό νατουραλισμό και την ευαισθησία που δεν εκφράζεται με λόγια, σε ακόμα πιο σημαντικά έργα, μέχρι που χθες ακούσαμε την είδηση του θανάτου του. Βρέθηκε στην καλύβα που διατηρούσε στο δάσος, λίγο έξω από την Πόλη του Κεμπέκ. Τα αίτια δεν έχουν, προς το παρόν, ανακοινωθεί.

Η πιο γνωστή ταινία του Ζαν-Μαρκ Βαλέ είναι φυσικά το «Dallas Buyers Club» του 2013, εκεί όπου οι Μάθιου Μακόναχι και Τζάρεντ Λέτο κατέκτησαν από ένα βραβείο Οσκαρ, ενώ και ο ίδιος ο Καναδός κινηματογραφιστής ήταν υποψήφιος για τη σκηνοθεσία του. Δεν είναι βέβαιο αν ήταν εκείνος που έπεισε τον Μακόναχι να χάσει ακόμα περισσότερα κιλά –περίπου 30 συνολικά– από όσα απαιτούσε το σενάριο προκειμένου να ερμηνεύσει τον ρόλο του Ρον Γούντρουφ, ωστόσο ο φακός του σίγουρα κάνει τη διαφορά, καθώς καταγράφει σχεδόν ντοκιμαντερίστικα τον χαρισματικό πρωταγωνιστή.

Ο χαρισματικός σκηνοθέτης έφυγε ξαφνικά από τη ζωή, στα 58 του χρόνια.

Δεν είναι όμως μόνο αυτά. Οι καλύτερες ίσως δουλειές του Ζαν-Μαρκ Βαλέ δεν απαντώνται στη μεγάλη αλλά στη μικρή οθόνη. Σταθερός συνεργάτης του HBO, με το οποίο είχε μάλιστα στα σκαριά άλλη μια καινούργια σειρά, εκείνος βρίσκεται πίσω από δύο εξαιρετικά σίριαλ της τελευταίας πενταετίας. Το πρώτο είναι το «Big Little Lies», εκεί όπου η Νικόλ Κίντμαν, η Ριζ Γουίδερσπουν, η Λόρα Ντερν κ.ά. ντύνονται μεγαλοαστές νοικοκυρές και μαμάδες οι οποίες κρύβουν σκανδαλώδη μυστικά. Ο Βαλέ κέρδισε δύο βραβεία Emmy για τη σειρά, τόσο ως παραγωγός όσο και ως σκηνοθέτης, ωστόσο –κατά τη γνώμη μας– έκανε ακόμα καλύτερη δουλειά στο επόμενο τηλεοπτικό πρότζεκτ του.

Στο «Sharp Objects» των οκτώ επεισοδίων παρακολουθούμε την ιστορία της Καμίλ Πρίκερ (Εϊμι Ανταμς), μιας καταθλιπτικής ρεπόρτερ η οποία επιστρέφει στη γενέτειρά της προκειμένου να καλύψει μια υπόθεση φόνου. Ο Βαλέ κινηματογραφεί υποδειγματικά τόσο τον αμερικανικό Νότο, με το μοναδικό του φως και τα χρώματα, όσο και τους χαρακτήρες του έργου, αναδεικνύοντας ακόμα περισσότερο τις (φανταστικές) ερμηνείες της Εϊμι Ανταμς αλλά και της Πατρίσια Κλάρκσον. Το σημαντικότερο, όλα αυτά προκύπτουν με μεγάλη φυσικότητα. «Η κάμερα πηγαίνει όπου θέλουν εκείνοι. Σημασία έχει η ιστορία, το συναίσθημα, οι χαρακτήρες. Εγώ προσπαθώ να μην μπαίνω στη μέση», συνήθιζε να λέει ο ίδιος.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή