ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Κινηματογράφος: Το γυναικείο βλέμμα στο επίκεντρο το 2022

Αν κανείς ρίξει μια γρήγορη ματιά στους νικητές των τελευταίων μεγάλων κινηματογραφικών φεστιβάλ και βραβείων, δεν θα αργήσει να εντοπίσει το κοινό στοιχείο: όλοι τους είναι γένους… θηλυκού.

kinimatografos-to-gynaikeio-vlemma-sto-epikentro-to-2022-561669262

Αν κανείς ρίξει μια γρήγορη ματιά στους νικητές των τελευταίων μεγάλων κινηματογραφικών φεστιβάλ και βραβείων, δεν θα αργήσει να εντοπίσει το κοινό στοιχείο: όλοι τους είναι γένους… θηλυκού. Η Κλόε Ζάο («Nomadland») στα Οσκαρ, η Ζουλιά Ντικουρνό («Titane») στις Κάννες, η Οντρέ Ντιβάν («Happening») στη Βενετία και μόλις πρόσφατα η Τζέιν Κάμπιον, η οποία κέρδισε τις Χρυσές Σφαίρες καλύτερου δράματος και σκηνοθεσίας για τη δουλειά της στο «Power of the Dog». Είναι φανερό πως βρισκόμαστε πλέον σε μια καινούργια εποχή (και) όσον αφορά την αναγνώριση στον χώρο του σινεμά, με τους ψηφοφόρους των βραβείων να σπεύδουν να το δηλώσουν.

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως όλες οι παραπάνω δεν είναι άξιες νικήτριες. Ανήκοντας μάλιστα σε διαφορετικές γενιές ηλικιακά, καθιστούν σαφές πως η γυναικεία δημιουργική ματιά έχει παρελθόν, παρόν και σίγουρα μέλλον στη μεγάλη και στη μικρή οθόνη. Το αυτό επιβεβαιώνει και σχετικό δημοσίευμα του αμερικανικού Variety, το οποίο παρουσιάζει τους ανερχόμενους κινηματογραφιστές που αξίζει να προσέξουμε μέσα στο 2022· όχι τυχαία, 8 από τους 10 είναι γυναίκες.

kinimatografos-to-gynaikeio-vlemma-sto-epikentro-to-20220
Η Οντρέ Ντιβάν, μετά τη βράβευσή της με τον Χρυσό Λέοντα, ετοιμάζει την τρίτη της ταινία καθώς και μια τηλεοπτική σειρά.

Ανάμεσά τους φυσικά βρίσκεται η 41χρονη Οντρέ Ντιβάν, που αναφέραμε και στην αρχή, η οποία, έπειτα από τον ανέλπιστο Χρυσό Λέοντα, ετοιμάζει την τρίτη της ταινία καθώς και μια τηλεοπτική σειρά με την υπογραφή της. Και τα δύο θα κινηθούν στο ύφος του κοινωνικού και ταυτόχρονα βαθιά προσωπικού σινεμά που θαυμάσαμε στο «Happening». Λιγότερες περγαμηνές αλλά σπουδαίο μέντορα έχει η Κρίστιν Φερ Λίντεν, η οποία δούλεψε επί επτά χρόνια στο πλευρό του Κουέντιν Ταραντίνο, πριν δημιουργήσει τη δική της μεγάλου μήκους ταινία. Το «Alice» γυρίστηκε εν μέσω πανδημίας και έχει ως θέμα του την ιστορία μιας μαύρης κοπέλας που μεγαλώνει σε μια φυτεία του Νότου, δεκαετίες έπειτα από τον Αμερικανικό Εμφύλιο.

Η πιο ενδιαφέρουσα περίπτωση της λίστας, βέβαια, δεν είναι άλλη από τη Μάγκι Τζίλενχαλ. Η καταξιωμένη ηθοποιός έκανε φέτος το μεγάλο σκηνοθετικό βήμα με το «The Lost Daughter» του Netflix, το οποίο γυρίστηκε μάλιστα στα μέρη μας. Η σπουδαία Ολίβια Κόουλμαν υποδύεται μια μεσήλικη ακαδημαϊκό, η οποία φθάνει για διακοπές στις Σπέτσες, όπου θα συναντήσει μια νεαρή μητέρα (Ντακότα Τζόνσον) με την κόρη της, που με τη σειρά τους θα της ξυπνήσουν μνήμες από το παρελθόν της. Διασκευάζοντας ένα μυθιστόρημα της Ελενα Φεράντε, η Τζίλενχαλ αποδεικνύει πως μπορεί να τα καταφέρει εξαιρετικά και ως σκηνοθέτις, αντλώντας «μαθήματα», όπως λέει η ίδια, και από τις συνεργασίες της με σπουδαίους δημιουργούς του σινεμά μέσα στα χρόνια που δούλεψε μπροστά από την κάμερα.