Η Μαρία Πρωτόπαππα στην «Κ»: Ο πολιτισμός,δυστυχώς, θεωρείται πολυτέλεια

Η Μαρία Πρωτόπαππα στην «Κ»: Ο πολιτισμός,δυστυχώς, θεωρείται πολυτέλεια

Οσο τα µέσα κοινωνικής δικτύωσης αποθεώνουν την ερμηνεία της στην τηλεοπτική σειρά «Σασμός» και το μοιρολόι της που έβαλε «φωτιά» στο Twitter, η Μαρία Πρωτόπαππα αντιμετωπίζει με χαρά αλλά και κάποια αμηχανία τα επαινετικά σχόλια και συνεχίζει τις πρόβες για την «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ, που ανεβαίνει στις 18 του μηνός στο υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης

4' 0" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οσο τα µέσα κοινωνικής δικτύωσης αποθεώνουν την ερμηνεία της στην τηλεοπτική σειρά «Σασμός» και το μοιρολόι της που έβαλε «φωτιά» στο Twitter, η Μαρία Πρωτόπαππα αντιμετωπίζει με χαρά αλλά και κάποια αμηχανία τα επαινετικά σχόλια και συνεχίζει τις πρόβες για την «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ, που ανεβαίνει στις 18 του μηνός στο υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης. Ενα από τα σημαντικότερα κείμενα της παγκόσμιας δραματουργίας, όπου ο Γάλλος συγγραφέας μετέπλασε στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου τον μύθο που πρώτος ο Σοφοκλής, το 441 π.Χ., είχε μεταφέρει στη θεατρική σκηνή.

Οταν ρωτάς την ηθοποιό και σκηνοθέτιδα γιατί επέλεξε το συγκεκριμένο έργο (μετάφραση Μ. Πλωρίτη) λέει ότι το διάλεξε περισσότερο από ένστικτο. «Καθώς το μελετούσα, τα τελευταία χρόνια, βρήκα ωραίες σκηνές για να τις δουλέψουν οι σπουδάστριές μου. Οταν αποφάσισα να το ανεβάσω και να το δουλέψω συστηματικά, ένιωσα μια ανεξήγητη οικειότητα».

Πρόσφατα κατάλαβε γιατί. Ενας παλιός συμμαθητής της τής θύμισε ότι στο σχολείο τους είχαν μια γαλλομαθή νεαρή φιλόλογο που διέφερε από άλλους καθηγητές. Οποτε είχε την ευκαιρία, τους μετέφραζε έργα. Κάτι ανάλογο έκανε και με τον Ανούιγ.

Η ιστορία είναι γνωστή. Ο Κρέων απαγορεύει με νόμο την ταφή του Πολυνείκη γιατί κινήθηκε με στρατό ενάντια στην πόλη των προγόνων του και στον αδελφό του, Ετεοκλή. Η αδερφή τους, Αντιγόνη, εναντιώνεται στη διαταγή, αντιμιλάει στον Κρέοντα και η δύναμη της εκφοράς των λέξεων είναι η βασική διεκδίκηση αυτής της ανάγνωσης πάνω στο έργο.

Η Μαρία Πρωτόπαππα στην «Κ»: Ο πολιτισμός,δυστυχώς, θεωρείται πολυτέλεια-1
«Η τηλεόραση σου προσφέρει άμεση συνομιλία με τον κόσμο. Μου μιλάνε τηλεθεατές όταν ψωνίζω στο σούπερ μάρκετ και τα λόγια τους με συγκινούν», λέει η… Μαρίνα του «Σασμού».

Η «Αντιγόνη» του Ανούιγ

«Με μπέρδευε ότι η Αντιγόνη πάει ενάντια στην εξουσία, στον κακό βασιλιά κ.ο.κ. Αυτό δεν ισχύει στον Ανούιγ. Η Αντιγόνη και ο Κρέων είναι συγγενείς και έχουν καλές προθέσεις ο ένας απέναντι στον άλλον. Δεν με συγκίνησε η ηρωίδα ως πρόσωπο. Οσο η ακεραιότητα για την οποία προσπαθεί να μας μιλήσει ο Ανούιγ. Η κοπέλα προέρχεται από το παλάτι και αντίπαλός της δεν είναι μια απάνθρωπη εξουσία, αλλά η εξουσία που ασκεί ο θείος της, ένα φιλικό πρόσωπο με λεπτά αισθήματα που αγαπά την τέχνη και δεν είχε καμία σχέση με την πολιτική. Λόγω μιας εσωτερικής προδοσίας αναλαμβάνει την εξουσία και προσπαθεί να κρατήσει το καράβι όρθιο, δηλαδή την πολιτεία. Θέλει να ενώσει τον κόσμο. Και οι δύο έρχονται αντιμέτωποι με τα παράδοξα των αποφάσεών τους».

Δεν είναι στην κουλτούρα του μέσου Ελληνα να πηγαίνει συχνά στο θέατρο. Η τέχνη γενικότερα δεν είναι δημόσιο αγαθό, παρότι μας κρατάει όρθιους.

Της αρέσει που το έργο είναι ανοιχτό και ο θεατής «ψωνίζει» –όπως λέει– ό,τι θέλει. «Οτι καμιά φορά δεν αρκεί η ελπίδα, αλλά αρκεί η ακεραιότητα. Να κάνει καθένας κάτι που να μην προδίδει τον εαυτό του. Με συγκινεί αυτή η οπτική. Οπως ότι ο Ανούιγ μετέπλασε τον μύθο του Σοφοκλή σε μια Γαλλία υπό γερμανική κατοχή και κατάφερε να περάσει το κείμενό του από τη λογοκρισία. Το βασικό μοτίβο του έργου που με συγκίνησε έχει να κάνει με την επικοινωνία. Επαναλαμβάνεται το ρήμα “άκου” και “μίλα”. Η ιδέα που γίνεται μιλιά ταξιδεύει και επηρεάζει ανθρώπους».

Στο ερώτημα αν υπάρχουν τέτοιες ηρωίδες σήμερα, απαντά ότι έχει πολλές καθημερινές γυναίκες στο μυαλό της. «Ομως συχνά σκέφτομαι ένα άγαλμα στην πλατεία της Πράγας. Του Τσέχου φοιτητή Γιάν Πάλατς, ο οποίος, κουρασμένος από όσα είχε υποστεί η χώρα του από τη σοβιετική εισβολή, αυτοπυρπολήθηκε στη μέση μιας πλατείας θέλοντας να αφυπνίσει τους συμπολίτες του. Βέβαια, η Αντιγόνη θυσιάζεται για τον εαυτό της».

Η Μαρία Πρωτόπαππα στην «Κ»: Ο πολιτισμός,δυστυχώς, θεωρείται πολυτέλεια-2
Η Μαρία Πρωτόπαππα ανάμεσα στον Γιάννη Τσορτέκη (αριστερά) και στον Χρήστο Στέργιογλου. (ΡΟΥΛΑ ΡΕΒΗ)

Αξιζε η θυσία;

Αφήνοντας πίσω μας τον κόσμο της Αντιγόνης, η Μαρία Πρωτόπαππα υπογραμμίζει ότι «τα έργα του Σοφοκλή και του Ανούιγ δεν δίνουν οριστική και αδιαπραγμάτευτη απάντηση» στο ερώτημα αν άξιζε τον κόπο η θυσία της ηρωίδας.

Τη ρωτάω για τη Μαρίνα Βρουλάκη, την τηλεοπτική της ηρωίδα, και πώς νιώθει με τον θαυμασμό του κοινού αλλά και την άγνοια κάποιων για την 30χρονη και πλέον θεατρική της πορεία.

«Είναι λογικό, γιατί δεν είναι στην κουλτούρα του μέσου Ελληνα να πηγαίνει συχνά στο θέατρο. Η τέχνη γενικότερα δεν είναι δημόσιο αγαθό, παρότι μας κρατάει όρθιους. Χαίρομαι που η τηλεόραση έδωσε χώρο και στους θεατρικούς ηθοποιούς και που οι παραγωγοί ρίσκαραν χρήματα. Η τηλεόραση σου προσφέρει άμεση συνομιλία με τον κόσμο. Μου μιλάνε τηλεθεατές όταν ψωνίζω στο σούπερ μάρκετ και τα λόγια τους με συγκινούν».

Της ζητώ να πει περισσότερα για τις κουβέντες θαυμασμού που ακούει. Με τα πολλά αναφέρει ότι συγκινήθηκε όταν της είπαν «μας κάνατε υπερήφανους». Οι ηρωίδες που παίζει έχουν πάντα κάτι από αληθινούς ανθρώπους. Η Μαρίνα του «Σασμού» στον Αlpha, που έχασε τον τηλεοπτικό της γιο, έχει κάτι από μανάδες που έζησαν τέτοιες απώλειες, όπως η Μάγδα Φύσσα, αλλά και μια γνωστή της, που δεν ζει πια. «Τι να πω εγώ σ’ όσους βίωσαν τέτοια απώλεια; Ντρέπομαι μπροστά στον πόνο τους».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή