Ο διευθυντής της Λυρικής ως συνθέτης

Ο διευθυντής της Λυρικής ως συνθέτης

Το Μέγαρο Μουσικής παρουσιάζει κοντσέρτο του Γιώργου Κουμεντάκη

2' 37" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Εχει χαρακτηριστεί ως ένας από τους πλέον προικισμένους και πολυδιάστατους Ελληνες συνθέτες. Η εργογραφία του περιλαμβάνει συνθέσεις συμφωνικής μουσικής, μουσικής δωματίου, συνθέσεις για θέατρο ή κινηματογράφο, τέσσερις όπερες, καθώς και το μουσικό σενάριο των τελετών έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Στις συνεργασίες του θα βρει κανείς ονόματα μεγάλων καλλιτεχνών, έργα του έχουν παρουσιαστεί ανά τον κόσμο, όλα αυτά όμως χρειάστηκε να παραμεριστούν για λίγο από τη ζωή του Γιώργου Κουμεντάκη, όταν το 2017 ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

«Η συνθετική μου ιδιότητα έχει μπει σε μια μεγάλη παύση», λέει στην «Κ». «Δυστυχώς, λόγω του χρόνου και της προσοχής που απαιτεί η θέση μου στην Εθνική Λυρική Σκηνή, είναι αδύνατον να βρω την ηρεμία και την εστίαση που απαιτεί η σύνθεση. Για να είμαι ειλικρινής, γύρω στο 2019 έκανα μια απόπειρα να ξεκινήσω να γράφω μια όπερα για τις εκδηλώσεις του 2021, αλλά πολύ γρήγορα αποδείχτηκε ότι δεν ήταν εφικτό. Δεν σας κρύβω όμως, ότι πολλές φορές ονειρεύομαι τον επόμενο συνθετικό μου κύκλο, που θα ξεκινήσει αμέσως μετά τη Λυρική. Αυτό που μου λείπει και ελπίζω ότι θα ξαναβρώ με τη σύνθεση, είναι η ηρεμία, η διαφοροποίηση της έννοιας του χρόνου και η βαθιά ψυχική ικανοποίηση που νιώθω κάθε φορά που ολοκληρώνεται μια συνθετική ενότητα».

Το έργο του πάντως δεν έχει χάσει τη σημασία του. Το Κοντσέρτο αρ. 4 για πιάνο, κουαρτέτο σαξοφώνων και ορχήστρα εγχόρδων του Γιώργου Κουμεντάκη ή αλλιώς «Το ισοκράτημα ενός μεσήλικα», θα παρουσιαστεί απόψε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, από την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, υπό την μπαγκέτα της Ζωής Τσόκανου, καλλιτεχνικής διευθύντριας της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης. Το Κοντσέρτο αρ. 4, που εγκαινιάζει τον κύκλο εκδηλώσεων του Μεγάρου «Σύγχρονα Ελληνικά Κοντσέρτα», είναι εμπνευσμένο από τη βυζαντινή παράδοση και θα ερμηνευτεί από τον καταξιωμένο πιανίστα Γιώργο-Εμμανουήλ Λαζαρίδη και από τους διακεκριμένους σολίστ του σαξοφώνου Γκουίντο ντε Φλάβις, Στάθη Μαυρομάτη, Παναγιώτη Σκύφτα και Ιλια Σαμσόνοφ.

«Το ισοκράτημα ενός μεσήλικα» θα παρουσιαστεί απόψε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, από την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ.

Μια συνάντηση φίλων

Πώς θα περιέγραφε το «Ισοκράτημα ενός μεσήλικα» ο συνθέτης του; «Το έργο προσπαθεί να αποτυπώσει τη στιγμή ενός ανθρώπου που βρίσκεται στη χρυσή τομή μεταξύ της νεότητας και του γήρατος: ενός μεσήλικα», απαντά ο Γιώργος Κουμεντάκης. «Ο διάλογος του πιάνου και της Ορχήστρας μοιάζει σαν μια συνάντηση φίλων, όπου ο ήρωάς μας –ο μεσήλικας– συζητά και αναπολεί τις στιγμές της ζωής του. Κάνει απολογισμό των εμπειριών μέσα σε ένα αισθαντικό περιβάλλον, αναλογίζεται όσα έζησε και αναφέρεται σε όσα ελπίζει να ζήσει έως τα βαθιά γεράματα».

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης το «Πρελούδιο στο απομεσήμερο ενός φαύνου» του Κλοντ Ντεμπισί και τη Συμφωνία αρ. 1 σε σι ύφεση μείζονα («Της Ανοιξης») του Ρόμπερτ Σούμαν, όμως στο επίκεντρο της αποψινής βραδιάς (όπως και των επόμενων του κύκλου «Σύγχρονα Ελληνικά Κοντσέρτα»), βρίσκεται ένας εγχώριος συνθέτης. Ποια η σημασία ενός τέτοιου εγχειρήματος; «Κάθε εγχείρημα που δίνει βήμα στη σύγχρονη ελληνική δημιουργία», καταλήγει ο Γιώργος Κουμεντάκης, «είναι σπουδαίο. Χαίρομαι που το Μέγαρο Μουσικής εγκαινιάζει αυτόν τον κύκλο και είναι τιμή μου που ξεκινάει με δικό μου έργο. Εύχομαι κάθε επιτυχία, καθώς το έργο των Ελλήνων συνθετών είναι σπουδαίο και πρέπει να του δοθεί η πρέπουσα προσοχή και αποδοχή».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή