Σινεμά με προβλήματα και λύσεις

Σινεμά με προβλήματα και λύσεις

Το υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης επιταχύνει και απλοποιεί τις διαδικασίες χρηματοδότησης

4' 16" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αυτές τις μέρες το ελληνικό περίπτερο στο Φεστιβάλ Καννών γνωρίζει μεγάλες πιένες. Ελληνικές ταινίες όπως αυτή του Πάνου Χ. Κούτρα, καθώς και άλλες που έχουν συμπαραγωγή και γυρίσματα στη χώρα μας, σαν το «Τρίγωνο της Θλίψης» του Ρούμπεν Εστλουντ ή τα «Εγκλήματα του Μέλλοντος» του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, τραβούν τα βλέμματα στην ελληνική γωνιά της Κρουαζέτ. Στο δε πάρτι που διοργάνωσαν από κοινού Κέντρο Κινηματογράφου και ΕΚΟΜΕ εκεί, έγινε κανονικός χαμός, με πάρα πολλούς ξένους και την ανάλογη (πολύ χρήσιμη) δικτύωση μεταξύ νυν και μελλοντικών συνεργατών.

Υπάρχει βέβαια και η άλλη όψη, η οποία λέει πως καμία από τις προαναφερθείσες ταινίες, οι οποίες γυρίστηκαν πέρυσι στη χώρα μας δεν έχει λάβει το ποσό του rebate που τους αναλογεί, σύμφωνα με την υπαγωγή τους στο σχετικό σύστημα του ΕΚΟΜΕ· μιλάμε φυσικά για το βασικό επενδυτικό κίνητρο που φέρνει τα τελευταία χρόνια πολλές και μεγάλες παραγωγές στα μέρη μας, ενώ παράλληλα στηρίζει και την ντόπια δημιουργία. Παρ’ όλα αυτά υπάρχουν αυτή τη στιγμή 47 ολοκληρωμένα έργα, για τα οποία έχουν υποβληθεί στοιχεία –για κάποια από αυτά έως και 10-12 μήνες πριν– για τελικό έλεγχο και πληρωμή, δίχως όμως να έχουν εισπραχθεί τα ανάλογα ποσά, τα οποία ανέρχονται σε περίπου 16,5 εκατ. ευρώ. Αν ωστόσο σε αυτά προστεθούν και οι «ακριβές» παραγωγές του περυσινού καλοκαιριού, οι οποίες αναμένεται να υποβάλουν άμεσα αίτημα ελέγχου, τότε το ποσό αυξάνεται κατά τουλάχιστον 36 εκατ. ευρώ.

«Οπως καταλαβαίνει κανείς, κάτι τέτοιο μας αφήνει έκθετους στα μάτια των ξένων συνεργατών, οι οποίοι αποφάσισαν να επενδύσουν στη χώρα, γνωρίζοντας πως θα πάρουν πίσω μέρος των χρημάτων τους μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα για να αποπληρώσουν κι εκείνοι ανάλογες υποχρεώσεις προς τράπεζες κ.ο.κ. Αυτές οι μεγάλες καθυστερήσεις σίγουρα οδήγησαν και κάποιους που θα έρχονταν φέτος για παράδειγμα εδώ, να στραφούν αλλού», μας λέει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Εργων, Πάνος Παπαχατζής, αφήνοντας αιχμές για κακό μάνατζμεντ εκ μέρους της διεύθυνσης του ΕΚΟΜΕ.

Ελλειψη προσωπικού

Υπάρχουν αυτή τη στιγμή 47 ολοκληρωμένα έργα, για τα οποία έχουν υποβληθεί στοιχεία, δίχως να έχουν εισπραχθεί τα ποσά.

Οι υπεύθυνοι του οργανισμού από την πλευρά τους αποδίδουν το πρόβλημα κυρίως στην έλλειψη προσωπικού, τουλάχιστον μέχρι τον Οκτώβριο του 2020, κάτι το οποίο δεν επέτρεπε τη διεκπεραίωση του μεγάλου αριθμού φακέλων που άρχισε να σωρεύεται. «Η δυσφορία που έχει προκύψει ανάμεσα στους παραγωγούς είναι βέβαια δικαιολογημένη, όμως ο όγκος των αιτήσεων που έφτασαν μαζεμένες ήταν υπερβολικά μεγάλος και ο προϋπάρχων νόμος δεν ευνοούσε καθόλου την εξυπηρέτησή τους. Επίσης, ένα πρόβλημα που οδηγεί σε περαιτέρω καθυστέρηση είναι τα λάθη και οι παραλείψεις που υπάρχουν σε πολλούς φακέλους, με αποτέλεσμα να στέλνονται πίσω, να επιστρέφουν κ.ο.κ.», επισημαίνει ο πρόεδρος του ΕΚΟΜΕ, Πάνος Κουάνης.

Σινεμά με προβλήματα και λύσεις-1
Ο βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα σκηνοθέτης Ρούμπεν Εστλουντ (δεξιά) βρέθηκε τον περασμένο χρόνο στην Ελλάδα για τα γυρίσματα της ταινίας «Το τρίγωνο της θλίψης», η οποία έκανε πρεμιέρα στις Κάννες.

Και οι δύο πλευρές πάντως συμφωνούν πως αποτελεσματική λύση στο πρόβλημα μπορεί να δώσει η νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργείων Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Ανάπτυξης και Επενδύσεων, που δημοσιεύθηκε χθες, τροποποιώντας ουσιαστικά το σύνολο του πλαισίου, υπό το οποίο ρέουν οι χρηματοδοτήσεις του ΕΚΟΜΕ. Βασική διαφοροποίηση είναι αυτή που περιγράφεται στα άρθρα 12, 13 και 14 της ΚΥΑ, σύμφωνα με την οποία η διαδικασία ελέγχου των εγκεκριμένων επενδυτικών σχεδίων περνάει πλέον σε ιδιώτες ορκωτούς ελεγκτές (ελεγκτικές εταιρείες), ενώ ο χρόνος αποπεράτωσης για κάθε έργο ορίζεται στις 60 ημέρες, συν 60 ακόμα σε περίπτωση ελλείψεων. Με αυτόν τον τρόπο στην αρμοδιότητα των υπαλλήλων του ΕΚΟΜΕ, όσον αφορά το συγκεκριμένο θέμα, μένει πλέον μόνο ο δειγματοληπτικός έλεγχος, επί (τουλάχιστον) του 30% των σχεδίων, τα οποία έχουν ήδη χρηματοδοτηθεί.

Η νέα, πολυσέλιδη ΚΥΑ περιλαμβάνει ακόμα αρκετές διατάξεις, οι οποίες στοχεύουν κυρίως στην επιτάχυνση των διαδικασιών, αλλά και στον ορισμό ενός πιο ξεκάθαρου πλαισίου που θα κάνει τα πράγματα ευκολότερα για τους υποβάλλοντες αιτήσεις. Μια τέτοια ρύθμιση, για παράδειγμα, η οποία απασχολεί σοβαρά και τους Ελληνες κινηματογραφιστές, έχει να κάνει με τη δυνατότητα αλλαγών στο υποβληθέν σχέδιο (τόποι, χρόνοι, δαπάνες), εφόσον αυτές δεν ξεπερνούν το 20% του προϋπολογισμένου μπάτζετ.

Οπως είπαμε μέσα στο 2022, αν όλα κυλήσουν ομαλά, το ΕΚΟΜΕ θα κληθεί να καταβάλει αρκετές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ στους δικαιούχους, Ελληνες και ξένους. Υπάρχουν όμως αυτά τα χρήματα; «Το χρηματοδοτικό πλάνο του οργανισμού προβλέπει 75+100 εκατ. ευρώ, τα οποία αρκούν για φέτος και του χρόνου, αν υπάρχει και κατάλληλος σχεδιασμός ως προς τη ροή των χρημάτων. Δική μας πεποίθηση είναι πως το πρόγραμμα θα ανατροφοδοτηθεί, αφού από κάθε άποψη (πολιτική, οικονομική, ανταποδοτική) κάτι τέτοιο μοιάζει αυτονόητο», απαντά ο κ. Κουάνης.

Αισιόδοξοι πάντως για το μέλλον είναι σε γενικές γραμμές και οι παραγωγοί: «Το κλίμα στις Κάννες είναι πάρα πολύ καλό για το ελληνικό σινεμά και την Ελλάδα γενικότερα», αναφέρει ο Πάνος Παπαχατζής. «Η παρουσία μας είναι για πρώτη φορά τόσο ισχυρή και το ενδιαφέρον των ξένων ανάλογο. Οι άνθρωποι του ΕΚΟΜΕ θα πρέπει να εκπαιδευτούν περισσότερο, να αποκτήσουν εμπειρία γύρω από το τι σημαίνει δημιουργία και παραγωγή μιας ταινίας, γι’ αυτό και τους καλέσαμε για παράδειγμα στα γυρίσματα του Κρόνενμπεργκ. Οι στόχοι μας πρέπει να είναι κοινοί. Θέλω να επισημάνω πάντως την καλή επικοινωνία και συνεργασία που έχουμε τόσο με τον κ. Πιερρακάκη όσο και με τον κ. Χριστόπουλο (σ.σ. γεν. γραμματέας) στο υπουργείο».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή