Επειτα από 11 χρόνια εργασιών, το Βασιλικό Μουσείο Καλών Τεχνών της Αμβέρσας έχει πλέον ανοίξει και υποδέχεται το κοινό. Είναι ένα από τα μικρά θαύματα αρχιτεκτονικής και ανανέωσης μουσειακών χώρων στην Ευρώπη. Το μουσείο με τις εξαιρετικά πολύτιμες συλλογές του, με σημαντικά έργα Ρούμπενς και Βαν Αϊκ ανάμεσα σε άλλα, λάμπει ως ένα θαυμαστό οικοδόμημα του 19ου αιώνα, ενώ στο εσωτερικό του απέκτησε ένα ακόμη κτίριο, μια πάλλευκη κυβιστική πινακοθήκη, σε ένα μοναδικό συνδυασμό ιστορικής και σύγχρονης αρχιτεκτονικής. Ο διάλογος αυτός επιτυγχάνεται χάρη στην ισορροπία αλλά και στην τόλμη με την οποία κινήθηκαν οι αρχιτέκτονες, το γραφείο KAAN Architecten. Το τεράστιο αυτό έργο, που κόστισε πάνω από 100 εκατ. ευρώ, όχι μόνο ανανέωσε την υποδομή του μουσείου και τη διάρκειά του στον χρόνο, αλλά κληροδοτεί μια εντυπωσιακή αύξηση των εκθεσιακών χώρων κατά 40% (προς σύγκριση πάντως, η ανανέωση του Rijksmuseum στο Αμστερνταμ κόστισε 375 εκατ. ευρώ). Από τις 8.400 έργα τέχνης των συλλογών του μουσείου της Αμβέρσας, μπορούν τώρα να είναι σε μόνιμη έκθεση τα 600. Το μουσείο διαθέτει, μεταξύ άλλων, και τη μεγαλύτερη συλλογή έργων στον κόσμο του Βέλγου εξπρεσιονιστή ζωγράφου Τζέιμς Ενσορ. Το 2003, όταν αντιμετωπίστηκε η προοπτική διάσωσης του μουσείου από την παρακμή, η αποκατάσταση του κτιρίου και η σύνδεσή του με τον 21ο αιώνα ήταν επιτακτική ανάγκη (εξετάστηκε και η επιλογή της κατεδάφισης). Το κτίριο είχε γεράσει χωρίς να συντηρείται σωστά. Είχε χτιστεί την περίοδο 1884-1890 σε σχέδια των αρχιτεκτόνων Ζαν-Ζακ Βίντερς (1849-1936) και Φρανς φαν Ντάικ (1853-1939) και εξαρχής ο σχεδιασμός προέβλεπε ένα μουσείο που θα διαχέεται από το φυσικό φως. Το νέο κτίριο, ο λευκός κύβος, με την κλινική ιερότητά του, φιλοξενεί έργα της πρώιμης μοντέρνας τέχνης και όλων των ρευμάτων του 20ού αιώνα. Στις λευκές αίθουσες το κοινό βλέπει την τέχνη από το 1880 και μετά. Στο παλαιό κτίριο, με τη βικτωριανή αισθητική, παρουσιάζονται οι Μεγάλοι Δάσκαλοι και όλη η τέχνη πριν από το 1880. Ο φυσικός φωτισμός παραμένει βασικό χαρακτηριστικό και του μεταμορφωμένου μουσείου. Οι νέες αίθουσες απορροφούν το φως μέσα από ανοίγματα οροφής και η λευκότητα απελευθερώνει τους επιμελητές για καινοτόμους εκθέσεις.
Ματιές στον κόσμο
ΣΤΟΚΧΟΛΜΗ
Κρίστερ Στρέμχολμ
Τον μεγάλο Σουηδό φωτογράφο Κρίστερ Στρέμχολμ (1918-2002) τιμάει έκθεση έργων του. Η έκθεση παρουσιάζεται στο Εθνικό Μουσείο της Σουηδίας και συγκεντρώνει περί τις 200 φωτογραφίες τραβηγμένες στο Παρίσι τις δεκαετίες του ’40, του ’50 και του ’60. Οι περισσότερες φωτογραφίες είναι πορτρέτα καλλιτεχνών και συγγραφέων (Αντρέ Μπρετόν, Φρανσουά Μοριάκ κ.ά.), αλλά υπάρχουν και λήψεις από όχι πολύ γνωστές γωνιές του Παρισιού.
ΜΠΑΘ
Το Μουσείο Μόδας
Φημισμένο διεθνώς, το Μουσείο Μόδας στο Μπαθ της Αγγλίας θα κλείσει προσωρινά προκειμένου να μεταστεγαστεί. Η εξέλιξη αυτή σημαίνει ανάπτυξη των συλλογών, αλλά και μεγαλύτερη εξωστρέφεια. Είναι ένα σχέδιο ανάπτυξης χρηματοδοτούμενο με 37 εκατ. στερλίνες με σκοπό την επανέναρξη λειτουργίας σε λίγα χρόνια. Το μουσείο θα στεγαστεί στο παλιό ταχυδρομείο, στο κέντρο της πόλης, και προβλέπεται να συμβάλει στην ανάπτυξη της οικονομίας.
ΛΩΖΑΝΝΗ
Γιόζεφ Κουντέλκα
Το Μουσείο Φωτογραφίας Ελιζέ της Λωζάννης παρουσιάζει έκθεση του Τσέχου φωτογράφου Γιόζεφ Κουντέλκα, ο οποίος έγινε διάσημος από τη διεθνή παρουσία του μετά τη διαφυγή του στη Δύση. Η έκθεση, σε συνεργασία με το Ιδρυμα Κουντέλκα, είναι μια μεγάλη αναδρομική της περιόδου 1960-2012, που αντλεί και από αδημοσίευτο υλικό. Ο Κουντέλκα γεννήθηκε στη Μοραβία το 1938 και από το 1987 είναι Γάλλος πολίτης.
ΛΟΝΔΙΝΟ
Εϊμι Σέραλντ
Η 49χρονη ζωγράφος Εϊμι Σέραλντ έχει κατακτήσει στις ΗΠΑ φήμη εικαστικού με έφεση στις προσωπογραφίες, σε ένα μεταίχμιο ρεαλισμού και ποπ αρτ. Η νέα έκθεσή της στο Λονδίνο, στην αίθουσα τέχνης της Hauser & Wirth, είναι η πρώτη ατομική της στην Ευρώπη. Η Εϊμι Σέραλντ χρησιμοποιεί κυρίως ως μοντέλα της καθημερινούς Αφροαμερικανούς συμβάλλοντας, όπως λέει, στην κοινωνική ορατότητά τους. Η έκθεση θα λειτουργεί έως τις 23 Δεκεμβρίου.
ΑΘΕΝΣ
Φωτογράφοι του Νότου
Η ταυτότητα του αμερικανικού Νότου στο έργο Αμερικανών φωτογράφων είναι προς διερεύνηση στη νέα έκθεση στο Μουσείο Τέχνης της Τζόρτζια. Παρουσιάζεται η συλλογή που χτίστηκε με χρηματοδότηση του Αλαν Ρότσιλντ για το Do Good Fund, η οποία παρακολουθεί ως αφήγημα την ατμόσφαιρα του Νότου σε χαρακτηριστικές φωτογραφίες μεγάλων δημιουργών από τη δεκαετία του ’50 έως τις μέρες μας.