Η Βασιλική Ρούσκα γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Είναι διδάκτωρ του τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ και μεταδιδακτορική ερευνήτρια του ίδιου τμήματος. Εχει συμμετάσχει ως εισηγήτρια σε διεθνή συνέδρια (Κροατία, Ιταλία, ΗΠΑ, Αλβανία, Ολλανδία, Τσεχία). Είναι μέλος της επιστημονικής επιτροπής του Παγκοσμίου Συνεδρίου Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών (SHCONF), ενώ άρθρα της έχουν δημοσιευθεί στην ελληνική και στην αγγλική γλώσσα. Εργάζεται ως θεολόγος στην ιδιωτική δευτεροβάθμια εκπαίδευση στη Γερμανική Σχολή Θεσσαλονίκης. Πρόσφατα κυκλοφόρησε το βιβλίο της με τίτλο «Ο διάλογος του ιερού και της τέχνης στην ποιητική του Van Gogh» από τις εκδόσεις Αρμός.
Ποια βιβλία έχετε αυτόν τον καιρό πλάι στο κρεβάτι σας;
«Κείμενα για τη φωτογραφία» του Πλάτωνα Ριβέλλη και «Γιάννης Μπεχράκης – Με τα μάτια της ψυχής» του Γιώργου Αρχιμανδρίτη.
Ποιος ήρωας – ηρωίδα λογοτεχνίας θα θέλατε να είστε και γιατί;
Η Μαρία Νεφέλη του Ελύτη επειδή είναι ένα πρόσωπο που ζει στην πεζή καθημερινότητα, αλλά παράλληλα αναζητάει το όνειρο.
Διοργανώνετε ένα δείπνο. Ποιους ποιητές ή συγγραφείς καλείτε, ζώντες και τεθνεώτες;
Θα προσκαλούσα την Αλκυόνη Παπαδάκη, τον Ομηρο Αβραμίδη, τον Οδυσσέα Ελύτη και τον Νίκο Καββαδία. Και θα πίναμε το ωραι-ότερο κρασί.
Ποιο ήταν το πιο ενδιαφέρον στοιχείο που μάθατε πρόσφατα χάρη στην ανάγνωση ενός βιβλίου;
Οτι η φωτογραφία αποτελεί memento mori, σύμφωνα με τη Σούζαν Σόνταγκ.
Ποιο κλασικό βιβλίο διαβάσατε πρόσφατα για πρώτη φορά;
Δεν έχω διαβάσει κάποιο τελευταία, αλλά το διαχρονικά αγαπημένο μου είναι οι «Μεγάλες προσδοκίες» του Τσαρλς Ντίκενς.
Και ποιο είναι το βιβλίο που έχετε διαβάσει τις περισσότερες φορές;
Το «Ερως και θάνατος» του Χρυσόστομου Σταμούλη. Κάθε φορά το διαβάζω με νέα ματιά και πάντα ανατρέχω εκεί.
Ηταν τα έργα του Βαν Γκογκ μια διέξοδος για να εκφράσει ό,τι τον απασχολούσε;
Αδιαμφισβήτητα. Η ζωγραφική ήταν ο μοναδικός, συμβολικός, πλαστικός, προσωπικός τρόπος του μεταϊμπρεσιονιστή δημιουργού να εκφράσει τις ανησυχίες του, θρησκευτικές και υπαρξιακές.
Θα μπορούσε ο απλός παρατηρητής να διακρίνει στοιχεία της θρησκευτικότητάς του;
Αν κάποιος αναγνωρίζει τη θρησκευτικότητα γενικότερα, μπορεί να την αντικρίσει και στα έργα του Ολλανδού ζωγράφου. Φυσικά αυτό προϋποθέτει αποδέσμευση από προκαταλήψεις και «ασκημένα αισθητήρια».
Ποιοι λοιπόν είναι οι κόσμοι του Βαν Γκογκ;
Οι κόσμοι του Βαν Γκογκ είναι οι κόσμοι του απτού, ενεργειακού χρώματος που αναζητούν τον Θεό με σεβασμό και αγάπη στη δημιουργία και τον άνθρωπο.