Ο Ανσελμ Κίφερ ορίζει έναν κόσμο στο κτήμα του στη Γαλλία

Ο Ανσελμ Κίφερ ορίζει έναν κόσμο στο κτήμα του στη Γαλλία

Σε μεγάλο, εικονογραφημένο αφιέρωμά τους, οι New York Times μάς μεταφέρουν στην αχανή έκταση στη Γαλλία που ανήκει στον Γερμανό καλλιτέχνη Ανσελμ Κίφερ (γεννημένος το 1945)

3' 26" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε μεγάλο, εικονογραφημένο αφιέρωμά τους, οι New York Times μάς μεταφέρουν στην αχανή έκταση στη Γαλλία που ανήκει στον Γερμανό καλλιτέχνη Ανσελμ Κίφερ (γεννημένος το 1945). Για τον Ανσελμ Κίφερ δεν υπάρχει «αθώο τοπίο». Ο ίδιος είναι παιδί της βομβαρδισμένης Γερμανίας, μεγάλωσε με την εικόνα των κατεστραμμένων πόλεων και της ανοικοδόμησης της πατρίδας του. Βλέπει τα πάντα «σε έναν κύκλο καταστροφής και αναγέννησης». Στη δική του έκταση στη νότια Γαλλία, στη La Ribaute, ο Ανσελμ Κίφερ έχει περάσει 15 χρόνια καθημερινής ζωής και εντατικής δημιουργίας. Εκεί, ο Κίφερ έχει δημιουργήσει «ένα λαβύρινθο των εμμονών του» με περισσότερα από 70 έργα – εγκαταστάσεις σε διασπορά μέσα στο κτήμα. Ο Κίφερ έμεινε στο κτήμα από το 1992 έως το 2007. Εκεί, υπήρχε ένα παλιό εργοστάσιο μετάξης. Εκεί, ο Κίφερ γέννησε μια διασπορά κτιρίων και έργων, σε ένα σύμπλεγμα που φέρει το δικό του αποτύπωμα. Με περάσματα, γέφυρες, ρυάκια, υπόγειες διαβάσεις και ξέφωτα, το κτήμα είναι σωστός λαβύρινθος, ένας τόπος μυστηρίου και εκπλήξεων. Σαν ένα σκάμμα ανασκαφών, το κτήμα του Κίφερ είναι πλέον ένα ανοικτό μουσείο, επισκέψιμο από τον Μάιο έως τον Οκτώβριο. Τώρα, σε καθεστώς σιωπής (αλλά και διαρκών εργασιών για την επόμενη σεζόν), το απέραντο κτήμα στέλνει εικόνες που προκαλούν δέος. Είναι ο αινιγματικός και πολυεπίπεδος κόσμος του Ανσελμ Κίφερ. Κεκλιμένοι πύργοι από συντρίμμια πλοίου προκαλούν τη βαρύτητα και στέλνουν σκιές σε μια λίμνη. Ενα μεγάλο αμφιθέατρο, με μπομπίνες φιλμ, μοιάζει με ρέκβιεμ για έναν χαμένο κόσμο, αποξηραμένα ηλιοτρόπια και βιβλία από μόλυβδο συνομιλούν για την ισορροπία ζωής και θανάτου. Στην πατρίδα του, τη Γερμανία, ο Κίφερ δεν είναι τόσο αγαπητός όσο είναι στη Γαλλία. Υπάρχει βαθύς δεσμός. Σήμερα, αποθεώνεται παντού. Είναι ένας από τους δύο ζώντες καλλιτέχνες με έργα τους στο Λούβρο. Το 2020 έλαβε την τιμητική ανάθεση από τον πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν να δημιουργήσει ένα έργο, το οποίο είναι πλέον τοποθετημένο στο Πάνθεον. Στη Γαλλία, το έργο του Κίφερ προκαλεί τέτοιο σεβασμό ώστε πέρυσι η Le Monde έγραψε ότι πλησιάζει τη βαθμίδα του εθνικού καλλιτέχνη. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου επίσης τυγχάνει μεγάλης εκτίμησης, υπάρχουν τώρα οι δύο εκθέσεις του με τίτλο «Exodus», από τις γκαλερί Gagosian στη Νέα Υόρκη και στο Λος Αντζελες.

Ματιές στον κόσμο

Ο Ανσελμ Κίφερ ορίζει έναν κόσμο στο κτήμα του στη Γαλλία-1
Φωτ. VMFA

ΡΙΤΣΜΟΝΤ
Φρέντερικ Ντάγκλας
Στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βιρτζίνια εγκαινιάζεται στις 10 Δεκεμβρίου έκθεση αφιερωμένη στον Φρέντερικ Ντάγκλας (1817/18-1895), που παραμένει σύμβολο χειραφέτησης των Αφροαμερικανών. Πρώην δούλος, και μετέπειτα προσωπικότητα μεγάλης επιρροής, προασπιστής της κατάργησης της δουλείας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ο Φρέντερικ Ντάγκλας ενέπνευσε τον καλλιτέχνη Σερ Αϊζακ Τζούλιαν, ο οποίος έστησε μια κινηματογραφική εγκατάσταση ως φόρο τιμής.

Ο Ανσελμ Κίφερ ορίζει έναν κόσμο στο κτήμα του στη Γαλλία-2
Φωτ. MMFA

ΜΟΝΤΡΕΑΛ
Μπασκιά και μουσική
Η επίδραση της μουσικής στο εικαστικό έργο του Αμερικανού εικαστικού Ζαν-Μισέλ Μπασκιά (1960-1988), που συνδέθηκε με το ρεύμα του νεοεξπρεσιονισμού, είναι το θέμα έκθεσης στο Μουσείο Καλών Τεχνών του Μόντρεαλ. Η έκθεση οργανώθηκε σε συνεργασία με το Μουσείο Μουσικής – Φιλαρμονική Παρισίων με σκοπό να φωτιστεί η παράμετρος της μουσικής, ως συμβόλου, ως σήματος, ως μοτίβου, ως ήχου, μέσα στο ρηξικέλευθο έργο του Μπασκιά.

Ο Ανσελμ Κίφερ ορίζει έναν κόσμο στο κτήμα του στη Γαλλία-3
Φωτ. ALBERTINA 

ΒΙΕΝΝΗ
Η οικογένεια Αλτ
Στο Μουσείο Αλμπερτίνα της Βιέννης αποκαλύπτεται σε μια έκθεση ο γοητευτικός κόσμος της οικογένειας Αλτ, με έργα από τις συλλογές του μουσείου. Ο Γιάκομπ Αλτ (1789-1872), προερχόμενος από τη Φρανκφούρτη, εγκαταστάθηκε στη Βιέννη το 1810 και άρχισε να ζει από τα καλλιτεχνήματά του. Οι γιοι του, Ρούντολφ (1812-1905) και Φραντς (1821-1914), εξελίχθηκαν σε κορυφαίους υδατογράφους. Οι ακουαρέλες τους ζωντανεύουν μια μοναδική βιεννέζικη ατμόσφαιρα.

Ο Ανσελμ Κίφερ ορίζει έναν κόσμο στο κτήμα του στη Γαλλία-4
Φωτ. TATE MODERN

ΛΟΝΔΙΝΟ
Μαγκνταλένα Αμπακάνοβιτς
Στην Τέιτ Μόντερν μπορεί κανείς να δει την παρακαταθήκη της Πολωνής γλύπτριας Μαγκνταλένα Αμπακάνοβιτς (1930-2017), γνωστής ως Αμπακανς. H έκθεση φέρνει κοντά 26 γλυπτά, δίνοντας την ευκαιρία στο κοινό να επικοινωνήσει με τη βαθιά, γήινη υπόσταση του έργου της. Η Αμπακάνοβιτς έδινε αυτή τη γήινη διάσταση χρησιμοποιώντας υλικά με φυτική προέλευση, τρίχες αλόγου, σχοινιά, υφάσματα. Εδινε γλυπτική μορφή υποβλητική, με αρχέγονη εσωτερικότητα.

Ο Ανσελμ Κίφερ ορίζει έναν κόσμο στο κτήμα του στη Γαλλία-5
Φωτ. GETTY MUSEUM

ΛΟΣ ΑΝΤΖΕΛΕΣ
Οπτικές για την Παναγία
Το Μουσείο Γκετί παρουσιάζει έκθεση στο Κέντρο Γκετί με θέμα τον τρόπο που διάφοροι καλλιτέχνες προσέγγισαν τη μορφή της Παναγίας. Η έκθεση εστιάζει στην τέχνη που εμπνέεται από την εικονογραφία της Καθολικής Εκκλησίας και επιλέγει αριστουργήματα. Με πολλά έργα από την περίοδο του Μεσαίωνα και με αναφορές στην υποδοχή της Παναγίας στις χώρες της Λατινικής Αμερικής, η έκθεση είναι η βιογραφία μιας λατρείας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή