Η γενέθλια πόλη του Γκέινσμπρο, διεθνές κέντρο τέχνης

Η γενέθλια πόλη του Γκέινσμπρο, διεθνές κέντρο τέχνης

Στη μικρή πόλη Σάντμπερι του Σάφολκ, στην ανατολική Αγγλία, ο επισκέπτης δεν έχει μόνο την ωραία αρχιτεκτονική να θαυμάσει, καθώς η πόλη είχε αναδειχθεί σε μεγάλο κέντρο κλωστοϋφαντουργίας ήδη από τον ύστερο Μεσαίωνα

3' 40" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στη μικρή πόλη Σάντμπερι του Σάφολκ, στην ανατολική Αγγλία, ο επισκέπτης δεν έχει μόνο την ωραία αρχιτεκτονική να θαυμάσει, καθώς η πόλη είχε αναδειχθεί σε μεγάλο κέντρο κλωστοϋφαντουργίας ήδη από τον ύστερο Μεσαίωνα. Ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να επισκεφθεί το Κέντρο Γκέινσμπρο, ένα διεθνές, πλέον, κέντρο τέχνης, που οργανώθηκε γύρω από ένα παλαιό αστικό κύτταρο, που δεν είναι άλλο από το σπίτι όπου γεννήθηκε στα 1727 ο μεγάλος Βρετανός ζωγράφος. Με το Σάφολκ δεν συνδέεται μόνο ο Τόμας Γκέινσμπρο, αλλά και ο Τζον Κόνσταμπλ, γεννημένος μισόν αιώνα αργότερα. Τα πορτρέτα του πρώτου και τα τοπία του δεύτερου συμβολίζουν εν πολλοίς την Αγγλία στη διάρκεια του δεύτερου μισού του 18ου αιώνα, και κυρίως κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Γεωργίου Γ΄ (1760-1820). Αυτή η ιδιαίτερη βρετανικότητα αποτυπώθηκε σε αναρίθμητα έργα ζωγραφικής, μουσικής, αρχιτεκτονικής και λογοτεχνίας. Ο Γκέινσμπρο είναι σημαντικός και για έναν επιπλέον λόγο. Επέδρασε στους συγχρόνους του και στην επόμενη γενιά ζωγράφων. Γι’ αυτό ακούγεται απολύτως συμβατή με την κληρονομιά του η μετατροπή της οικίας όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε σε μουσείο και κέντρο τέχνης, ανοικτό σε όλα τα ρεύματα. Το σπίτι του Γκέινσμπρο έχει εγκαινιαστεί ως ένα πολυδύναμο κέντρο με ενδιαφέρουσα νέα αρχιτεκτονική που συνομιλεί με το πρωτογενές οικιστικό κύτταρο και απλώνεται σαν ιστός αιθουσών γεμάτων έργα τέχνης. Με χρώματα καθαρά βρετανικά (ρουμπινί και σμαραγδί) στις ταπετσαρίες, η Αίθουσα Γκέινσμπρο φιλοξενεί περί τα 20 έργα του ζωγράφου. Σε χωριστή αίθουσα του παλιού σπιτιού υπάρχει μια βιογραφική έκθεση για τον Γκέινσμπρο. Μια άλλη αίθουσα έχει μετασκευαστεί σε ατελιέ ζωγράφου του 18ου αιώνα. Το δωμάτιο μουσικής εστιάζει στο πάθος του Γκέινσμπρο για τη μουσική και τη σχετική θεματογραφία στα έργα του. Στην Αίθουσα Σέντρικ Μόρις υπάρχει η συλλογή του περίφημου ζωγράφου Σέντρικ Μόρις (1889-1982) που έχει δωριστεί στο Κέντρο Γκέινσμπρο. Μια επόμενη αίθουσα είναι αφιερωμένη σε περιοδικές εκθέσεις. Η εναρκτήρια ήταν για τον Ιγνάτιο Σάντσο (1729-1780), τον πρώτο μαύρο άνδρα που ψήφισε στην Αγγλία και τον πρώτο μαύρο για τον οποίο γράφτηκε νεκρολογία. Ο Γκέινσμπρο τον είχε ζωγραφίσει. Η δημιουργία του Κέντρου Γκέινσμπρο κόστισε περί τα 10 εκατομμύρια στερλίνες.

Ματιές στον Κόσμο

Η γενέθλια πόλη του Γκέινσμπρο, διεθνές κέντρο τέχνης-1
Φωτ. MENDES WOOD DM

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ
Αθλοι του Ηρακλέους
Η έκθεση έργων ζωγραφικής του Τσέχου ζωγράφου Βόιτεκ Κόβαρικ με τίτλο «Οι άθλοι του Ηρακλέους» εμπνέεται από τη μυθολογία της αρχαίας Ελλάδας. Παρουσιάζεται στις Βρυξέλλες, στην εκεί αίθουσα της γκαλερί Mendes Wood DM, και αποκαλύπτει το ταλέντο του 29χρονου ζωγράφου που έχει παιδικές μνήμες από το τοπίο της Ελλάδας. Εμπνέεται από τους Γερμανούς εξπρεσιονιστές και τον Πικάσο. Η δική του γραφή έχει μια αίσθηση Μεσοπολέμου και έναν αέρα μιας ιδιότυπης αρ ντεκό αισθητικής.

Η γενέθλια πόλη του Γκέινσμπρο, διεθνές κέντρο τέχνης-2
Φωτ. AMON CARTER MUSEUM OF ART

ΤΕΞΑΣ
Η Δύση του Αβεντον
Φέτος είναι η επέτειος των 100 ετών από τη γέννηση του Αμερικανού φωτογράφου Ρίτσαρντ Αβεντον. Ως συμμετοχή στο Ετος Αβεντον, στις ΗΠΑ, με εκδηλώσεις που διοργανώνει το Ιδρυμα Ρίτσαρντ Αβεντον, το Μουσείο Amon Carter Αμερικανικής Τέχνης στο Φορτ Γουέρθ του Τέξας παρουσιάζει τα μαυρόασπρα πορτρέτα από τη σειρά «Στην Αμερικανική Δύση». Η σειρά ήταν ανάθεση από το εν λόγω μουσείο το έτος 1979. Ο Αβεντον παρουσίασε το αποτέλεσμα το 1985.

Η γενέθλια πόλη του Γκέινσμπρο, διεθνές κέντρο τέχνης-3
Φωτ. MUSEE D’ ORSAY

ΠΑΡΙΣΙ
Τα παστέλ
Το Μουσείο Ορσέ στο Παρίσι διαθέτει μια από τις πλουσιότερες συλλογές έργων παστέλ, περί τα 500 έργα. Μέρος της συλλογής εκτίθεται έως τις 2 Ιουλίου. Είναι μια συναρπαστική έκθεση βασισμένη στις μεγάλες συλλογές του Ντεγκά και του Ρεντόν, που και οι δύο ανανέωσαν ριζικά την τέχνη του παστέλ και την ανέδειξαν ως μια αυτόνομη (και δημοφιλή) κατηγορία της ζωγραφικής. Η συλλογή των παστέλ προέρχεται από το Λούβρο. Το 1986 μεταφέρθηκε στο Ορσέ και έκτοτε εμπλουτίζεται.

Η γενέθλια πόλη του Γκέινσμπρο, διεθνές κέντρο τέχνης-4
Φωτ. PHOTO ELYSEE

ΛΩΖΑΝΝΗ
Η ιστορία του φλου
Στο Μουσείο Ελιζέ της Λωζάννης, μεγάλο κέντρο της φωτογραφίας, παρουσιάζεται έκθεση που αφηγείται με πολλούς τρόπους και τεχνικές την ιστορία της φλου φωτογραφίας. Η αίσθηση της θολής φωτογραφίας, όταν είναι στόχος του φωτογράφου, είναι μια ιδιαίτερη τέχνη που έχουν υπηρετήσει πολλοί δημιουργοί. Η έκθεση συνδέει αυτές τις φωτογραφίες με τις πρώτες εικαστικές αποδόσεις της ομίχλης και της εντύπωσης των αιθέρων στη ζωγραφική του 18ου αιώνα και στη μετέπειτα ιστορία της τέχνης.

Η γενέθλια πόλη του Γκέινσμπρο, διεθνές κέντρο τέχνης-5
Φωτ. ARTOTHEK DES BUNDES

ΛΟΝΔΙΝΟ
Μετά τον Ιμπρεσιονισμό
Στη Νάσιοναλ Γκάλερι του Λονδίνου, η έκθεση «Μετά τον Ιμπρεσιονισμό» συγκεντρώνει σπουδαία έργα ζωγράφων από την περίοδο εκείνη στην αυγή του Μοντέρνου, στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα. Με ογκόλιθους τον Γκογκέν, τον Βαν Γκογκ και τον Σεζάν, οι καλλιτεχνικές ζυμώσεις μετά το 1880 (και έως τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο) αντανακλούσαν τις μεγάλες αλλαγές στην κοινωνία και την υποδοχή μιας νέας εποχής. Ενδιαφέρουσες οι αναγωγές στη δική μας εποχή.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή