Ο Αγιος Φραγκίσκος της Ασίζης ως διαχρονική μορφή πολιτισμού

Ο Αγιος Φραγκίσκος της Ασίζης ως διαχρονική μορφή πολιτισμού

Η έκθεση με θέμα τον Αγιο Φραγκίσκο της Ασίζης (1182-1226) στη Νάσιοναλ Γκάλερι του Λονδίνου (έως 30 Ιουλίου) φέρνει κοντά έργα μεγάλων δασκάλων αλλά και έργα σύγχρονης τέχνης

3' 42" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η έκθεση με θέμα τον Αγιο Φραγκίσκο της Ασίζης (1182-1226) στη Νάσιοναλ Γκάλερι του Λονδίνου (έως 30 Ιουλίου) φέρνει κοντά έργα μεγάλων δασκάλων αλλά και έργα σύγχρονης τέχνης με έμπνευση από αυτήν την ξεχωριστή προσωπικότητα των μεσαιωνικών χρόνων. Επιπλέον, η έκθεση έχει και έναν ισχυρό συμβολισμό, αν θελήσει κανείς να τον εντοπίσει, καθώς η μορφή του Αγίου Φραγκίσκου της Ασίζης έχει πανανθρώπινο και διαπολιτισμικό χαρακτήρα συνδεόμενη με την αγάπη στον συνάνθρωπο και σε όλα τα ζώα. Αυτός ο σεβασμός σε κάθε τι έμβιο έχει γίνει πυρήνας μιας φιλοσοφίας που μπορεί να συνδέεται με τον Αγιο Φραγκίσκο της Ασίζης, αλλά διατρέχει επίσης και μεταγενέστερες έως και σύγχρονες εκφράσεις πνευματικού ακτιβισμού. Η έκθεση στο Λονδίνο διερευνά τη ζωή και την κληρονομιά αυτού του ξεχωριστού αγίου αλλά και την εικονογραφία του, που έχει αποδοθεί με πλείστους όσους τρόπους από την υψηλή και τη λαϊκή τέχνη διαχρονικά.

Η μορφή του έχει αποκτήσει μια λαϊκότητα, που προσομοιάζει αυτή ενός οικείου και αγαπητού αγίου, πέραν, ακόμη και των ορίων της Καθολικής Εκκλησίας. Στην έκθεση, ο επισκέπτης θα δει προσεγγίσεις στη μορφή του από τις συλλογές της Νάσιοναλ Γκάλερι (Μποτιτσέλι, Σασέτα και Θουρμπαράν) ή από δανεισμό (Καραβάτζο, Στάνλεϊ Σπένσερ, Αντονι Γκόρμλι κ.ά.) όπως και το αποτέλεσμα της ανάθεσης στον Ρίτσαρντ Λονγκ.

Η έκθεση έχει ολιστικό χαρακτήρα αφού επικεντρώνεται στην ισχύ και στη διάχυση της μορφής του Αγίου Φραγκίσκου της Ασίζης από τους μεγάλους δασκάλους έως τα κόμικς της Μάρβελ, και από τους σύγχρονους καλλιτέχνες έως τις κινηματογραφικές ταινίες. Η εγγενής λαϊκότητα του Αγίου απέκτησε και ιδιότητες ποπ σταρ, στον αντίποδα βεβαίως όσων εκείνος πρέσβευε περί ταπεινότητας και απάρνησης του πλούτου. Ο Αγιος Φραγκίσκος της Ασίζης συνδέεται και με την άρνηση της κοσμικής ζωής και την υποστήριξη των φτωχών και κάθε αδύνατου όντος πάνω στον πλανήτη. Εκεί, εδράζεται και μια ιδεολογική εκδοχή χριστιανικού σοσιαλισμού. Η καθολικότητα της αποδοχής του Αγίου Φραγκίσκου της Ασίζης αφορά πολλές πολιτισμικές παραδόσεις και θεολογικές θέσεις.

Είναι ένα φαινόμενο που επέδρασε στο συλλογικό υποσυνείδητο και κατ’ επέκταση σε κάθε μορφής τέχνη. Από τα μεσαιωνικά χειρόγραφα μέχρι τα κόμικς του 20ού αιώνα, η μορφή του φέρει και ένα ηθικό αποτύπωμα.

Ματιές στον κόσμο 

Ο Αγιος Φραγκίσκος της Ασίζης ως διαχρονική μορφή πολιτισμού-1
Φωτ. NATHALIE OBADIA

ΠΑΡΙΣΙ
Σεϊντού Κεϊτά

Η γκαλερί Ναταλί Ομπαντιά στο Παρίσι (https://www.nathalieobadia.com/) παρουσιάζει έκθεση του Σεϊντού Κεϊτά (1921-2001), ενός από τους μεγαλύτερους φωτογράφους της Δυτικής Αφρικής. Υπήρξε αρχικά αυτοδίδακτος, ξεκινώντας από ένα φωτογραφείο στο Μπαμάκο (στο σημερινό Μάλι). Οι φωτογραφίες του την τελευταία περίοδο της αποικιοκρατίας έγιναν έμβλημα μιας νεοπαγούς περηφάνιας και ταυτόσημες με μια ανθρωποκεντρική αισθητική. Ο Κεϊτά, δοξάστηκε στην πατρίδα του και στη Γαλλία και σταδιακά διεθνώς.

Ο Αγιος Φραγκίσκος της Ασίζης ως διαχρονική μορφή πολιτισμού-2
Φωτ. ESTATE ALBERTO GIACOMETTI

ΤΕΛ ΑΒΙΒ
Αλμπέρτο Τζακομέτι

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση έργων του Αλμπέρτο Τζακομέτι (1901-1966) στο Ισραήλ εγκαινιάστηκε στο Μουσείο Τέχνης του Τελ Αβίβ (στη νέα επέκταση) και αποτελεί σταθμό, καθώς συγκεντρώνει 130 έργα από το Ιδρυμα Τζακομέτι και από συλλογές σε μουσεία του Ισραήλ. Η έκθεση είναι παράλληλα και βιογραφική, μιας και παρακολουθεί τους σταθμούς της εξέλιξης του Τζακομέτι από τη δεκαετία του 1920 μέχρι τον θάνατό του, με γλυπτά, σχέδια, χαρακτικά και ειδικό αφιέρωμα στη σουρεαλιστική περίοδο.

Ο Αγιος Φραγκίσκος της Ασίζης ως διαχρονική μορφή πολιτισμού-3
Φωτ. HERITAGE FOUNDATION OF PAKISTAN

ΛΟΝΔΙΝΟ
Βραβείο Αρχιτεκτονικής

Το βραβείο του Βασιλικού Ινστιτούτου Βρετανών Αρχιτεκτόνων (RIBA) θα απονεμηθεί στην 82χρονη αρχιτέκτονα Γιασμίν Λάρι, προσωπικότητα μεγάλης επιρροής στην πατρίδα της, Πακιστάν. Η Λάρι έχει αναπτύξει τεράστιο έργο, επιδρώντας στις συνθήκες διαβίωσης χιλιάδων ανθρώπων και καλλιεργώντας νέες πρακτικές γύρω από την ιδέα της κατοίκησης. Εχει ασχοληθεί επισταμένως για την ανέλκυση φτωχών στρωμάτων του πληθυσμού σε σχεδιασμένες κατοικίες και για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης. 

Ο Αγιος Φραγκίσκος της Ασίζης ως διαχρονική μορφή πολιτισμού-4
Φωτ. GMURZYNSKA

ΖΥΡΙΧΗ
Μελ Ράμος

Αφιέρωμα σε έναν από τους πιο δημοφιλείς Αμερικανούς καλλιτέχνες της ποπ αρτ, τον Μελ Ράμος (1935-2018) παρουσιάζεται στην γκαλερί Gmurzynska της Ζυρίχης. Η έκθεση παρουσιάζει γλυπτά και ζωγραφική και επιχειρεί να δείξει την ανάδυση του Μελ Ράμος ως ενός από τους πλέον περιζήτητους καλλιτέχνες της δυτικής ακτής. Με έμφαση στο γυναικείο σώμα, ο Ράμος καλλιέργησε μια εκδοχή της καλιφορνέζικης σχολής στις δεκαετίες 1960-1990 με έργα στα οποία αναγνωρίζεται η ιδιαίτερη και εύληπτη τεχνική του. 

Ο Αγιος Φραγκίσκος της Ασίζης ως διαχρονική μορφή πολιτισμού-5
Φωτ. NPG

ΛΟΣ ΑΝΤΖΕΛΕΣ
Τζόσουα Ρέινολντς

Η σύμπραξη της Νάσιοναλ Πόρτρετ Γκάλερι στο Λονδίνο και του Γκετί στο Λος Αντζελες ήταν επιτυχής ως προς τον σκοπό της απόκτησης του έργου του Τζόσουα Ρέινολντς «Προσωπογραφία του Μάι». Είναι ένας καινοτόμος τρόπος συνεργασίας ανάμεσα σε μουσεία με σκοπό την από κοινού απόκτηση έργων τέχνης και τη δυνατότητα παρουσίασής τους εκ περιτροπής επί εξάμηνο. Συνολικά συγκεντρώθηκε ποσόν άνω των 50 εκατομμυρίων στερλινών, από χορηγίες, κρατικούς πόρους και κουμπαράδες.

⇒ Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή