Το 2026, οι ΗΠΑ θα γιορτάσουν τα 250 χρόνια από την Ημέρα της Ανεξαρτησίας (4 Ιουλίου 1776). Η Εθνική Πινακοθήκη στην Ουάσιγκτον, από τα σημαντικότερα μουσεία στις ΗΠΑ, θα ανακοινώσει μια βεντάλια δράσεων και εκθέσεων και ήδη η απόκτηση μιας σημαντικής φωτογραφικής συλλογής εντάχθηκε στον εορτασμό των 250 ετών. Πρόκειται για τη Συλλογή Ross J. Kelbaugh, ένα από τα πλέον αντιπροσωπευτικά αποθετήρια φωτογραφιών του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα. Αγοράστηκε με την υποστήριξη του Ιδρύματος Φορντ.
Η συλλογή άρχισε να συγκροτείται πριν από μισόν αιώνα και περιλαμβάνει, ανάμεσα σε άλλες, και 248 φωτογραφίες Αφροαμερικανών τραβηγμένες από τη δεκαετία του 1840 έως περίπου το 1910. Μας επιτρέπουν να κατανοήσουμε την απεικόνιση των Αφροαμερικανών αλλά και τον αυτοπροσδιορισμό τους στην αμερικανική κοινωνία του 19ου αιώνα. Είναι ένας τρόπος να καταλάβουμε με μεγαλύτερη πληρότητα την εξέλιξη και συγκρότηση της σύγχρονης Αμερικής και την καθημερινότητα των κατοίκων της.
Σε ορισμένες από τις πρώιμες φωτογραφίες, τραβηγμένες πριν από τον Εμφύλιο Πόλεμο, οι Αφροαμερικανοί φωτογραφίζονται μαζί με τις οικογένειες λευκών Αμερικανών, στις οποίες βρίσκονταν με καθεστώς εργαζομένου ή δούλου. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα πορτρέτα των Αφροαμερικανών που απελευθερώθηκαν και που διεκδικούσαν και μέσω της φωτογραφίας μια νέα ταυτότητα στην αμερικανική κοινωνία. Οι φωτογραφίες αυτές λειτουργούσαν και ως μοχλοί ενδυνάμωσης των συνειδήσεων και συνέβαλαν ώς ένα βαθμό και στην κατάργηση της δουλείας. Μετά τον Εμφύλιο Πόλεμο, αρκετοί ήταν οι Αφροαμερικανοί που ασχολήθηκαν επαγγελματικά με τη φωτογραφία ανοίγοντας, μετά το 1870, φωτογραφικά στούντιο στις μεγάλες, κυρίως, πόλεις. Η πελατεία τους ήταν τόσο μαύροι όσο και λευκοί Αμερικανοί. Ορισμένοι απέκτησαν καλό όνομα και μεγάλη πελατεία. Η μεγαλύτερη υπηρεσία τους, ωστόσο, ήταν ότι παρεκίνησαν μεγάλο μέρος των Αφροαμερικανών να οδηγηθούν στο στούντιο και να φωτογραφηθούν. Ετσι, μας έχουν κληροδοτηθεί πολλά φωτογραφικά τεκμήρια της ανερχόμενης τάξης των αστών και επαγγελματιών Αφροαμερικανών, που πάλευαν με τις προκαταλήψεις. Οι φωτογραφίες αυτές πιστοποιούν αυτήν την κοινωνική κινητικότητα και αποτελούν μάρτυρες του τρόπου με τον οποίον οι Αφροαμερικανοί, σε μοναχικά ή ομαδικά και οικογενειακά πορτρέτα, επέλεγαν να αυτοπροσδιοριστούν στην αμερικανική κοινωνία.
Ματιές στον Κόσμο
ΠΑΡΙΣΙ
Πρόσοψη από τον JR
H Οπερά Γκαρνιέ στο Παρίσι
εισέρχεται σε περίοδο αποκατά-
στασης του επιβλητικού μεγάρου της. Και για τον σκοπό αυτόν προσκάλεσε τον καλλιτέχνη JR να φιλοτεχνήσει μια εφήμερη πρόσοψη που λειτουργεί με τη λογική της οφθαλμαπάτης. Το περίφημο κτίριο εμφανίζεται ως μια σπηλιά, μια χοάνη, μια δίνη γεμάτη βράχους και φως, συμβολική παραπομπή για έναν ναό της τέχνης. Το σκηνικό του JR θα παραμείνει έως τις 25 Σεπτεμβρίου, θα είναι δηλαδή μια εφήμερη, συμβολική κίνηση.
ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Μπόσκο Σόντι
Στην γκαλερί Kasmin της Νέας Υόρκης (509 West 27η Οδός) παρουσιά-ζεται η νέα έκθεση του 53χρονου Μεξικανού εικαστικού δημιουργού Μπόσκο Σόντι (έως 21 Οκτωβρίου). Ο Σόντι συνδυάζει ρεαλιστική και εννοιολογική τέχνη με καθαρές και ευανάγνωστες φόρμες, λείες επιφάνειες και λαμπερά χρώματα. Η έκθεση λειτουργεί στο σύνολό της ως εγκατάσταση και ως διάλογος ανάμεσα στη ζωγραφική και τη γλυπτική του Μεξικανού καλλιτέχνη αλλά και ως υπόμνηση μιας μεταφοράς πάνω στη δύναμη της φύσης.
ΛΟΝΔΙΝΟ
Η τέχνη της Μάντι Ελ-Σαγιέγκ
Σε μια από τις ωραιότερες γκαλερί του Λονδίνου, στην αίθουσα Thaddaeus Ropac στο Μέιφερ (στο 37 της οδού Ντόβερ) τρέχει για όλον τον Σεπτέμβριο η έκθεση της Μάντι Ελ-Σαγιέγκ, δημιουργού που δουλεύει με πολλές τεχνικές και εκφραστικά μέσα. Η έκθεση με τίτλο «Interiors» απλώνει μια ιδέα εσωτερικού χώρου μέσα στο ιδιαιτέρου κάλλους Ely House, το γεωργιανό οίκημα στο οποίο στεγάζεται η Thaddaeus Ropac. Εγκαταστάσεις μεγάλων διαστάσεων, ζωγραφική και γλυπτά…
ΑΜΣΤΕΡΝΤΑΜ
Αγάπη για τους Φλαμανδούς
Η συλλογή έργων φλαμανδικής ζωγραφικής, γνωστής ως Leiden Collection, έχει προκαλέσει πλήθη στις εκθέσεις στην Ολλανδία. Αναφέρεται αριθμός άνω των 750.000 εισιτηρίων στα ολλανδικά μουσεία όπου παρουσιάζονται έργα της συλλογής, όπως στο Rijksmuseum, όπου εκτίθεται το έργο του Βερμέερ με το «Κορίτσι καθισμένο μπροστά σε έγχορδο όργανο». Μεγάλη προσέλευση είχε και η έκθεση Φλαμανδών στο H’ART Museum, όπως λέγεται πλέον (από την 1η Σεπτεμβρίου) το Hermitage του Αμστερνταμ.
ΕΣΕΝ
Ματίς, Μιρό, Σαγκάλ
«Made in Paris» τιτλοφορείται η έκθεση Σαγκάλ, Ματίς και Μιρό που παρουσιάζεται στο Εσεν της Γερμανίας, στο Μουσείο Folkwang. Είναι ένας φόρος τιμής στο Παρίσι των αρχών του 20ού αιώνα και στην καλλιτεχνική άνοιξη της πρωτοπορίας, στα βιβλία τέχνης, στα τυπώματα, στα χαρακτικά, στην αδιάκοπη κίνηση ιδεών και τάσεων. Στην έκθεση περιλαμβάνονται 250 έργα μεγάλων καλλιτεχνών, πέραν των τριών που αναφέρονται. Η έκθεση στο Εσεν μας θυμίζει πόσο σπουδαία τέχνη μπορεί να βρει κανείς στα μικρότερα μουσεία της Ευρώπης.