Η αλήθεια είναι ότι μια υπόθεση τόσο τραγελαφική όσο αυτή της διαδικασίας επιλογής της ταινίας που θα εκπροσωπήσει φέτος την Ελλάδα στα βραβεία Οσκαρ δεν άξιζε κάτι πιο… βαρετό ως φινάλε.
Σύμφωνα με χθεσινή ανακοίνωση του υφυπουργού Πολιτισμού Ιάσονα Φωτήλα, η αρμόδια επιτροπή επιλογής συνεδρίασε το απόγευμα της Τρίτης (10/9) και ενέκρινε τη συμμετοχή της «Φόνισσας» στη διαδικασία των Οσκαρ, «κρίνοντας ότι πληροί τις προϋποθέσεις για μια δυναμική παρουσία». «Ενέκρινε» και όχι «επέλεξε», αφού δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το πολύ αξιόλογο φιλμ της Εύας Νάθενα ήταν και το μοναδικό υποψήφιο, έπειτα από την απόσυρση όλων των υπολοίπων, με τις γνωστές παλινωδίες του προηγούμενου διαστήματος και την ανοιχτή κόντρα ανάμεσα στο υπουργείο Πολιτισμού και στην Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου.
Δεν είναι όμως μόνο αυτά. Στη δήλωσή του ο κ. Φωτήλας μάς πληροφορεί ότι στη συνεδρίαση της Τρίτης συμμετείχαν 6 από τα 7 μέλη της επιτροπής – σημειώνεται ότι δύο εξ αυτών, οι κ. Αναστάσιος Μίχος (διευθυντής φωτογραφίας) και Νίκος Πλατύραχος (μουσικοσυνθέτης) διορίστηκαν πολύ πρόσφατα εκεί, ενώ, όπως σημειώνει επίσης ο υφυπουργός, αμφότεροι παραιτήθηκαν(!) την επομένη της συνεδρίασης (11/9). Εδώ φυσικά εγείρονται τα λογικά ερωτήματα: συμμετείχαν τελικά τα δύο νέα μέλη ή έστω ο ένας εκ των δύο στη διαδικασία; Και τι νόημα έχει η παραίτηση οποιουδήποτε από μια επιτροπή η οποία έχει ήδη ολοκληρώσει το έργο της και παραδοσιακά είναι «μιας χρήσης»;
Ολα τα παραπάνω το μόνο που κάνουν (αναπόφευκτα) είναι να αυξάνουν την καχυποψία και να δίνουν τροφή σε όσους, περισσότερο ή λιγότερο φανερά, μιλούν για μεθοδεύσεις. Για το γεγονός ότι φτάσαμε στην κωμικοτραγική κατάσταση να κάνουμε ουσιαστικά απευθείας ανάθεση σε μια ταινία ελλείψει άλλων υποψηφίων, ευθύνονται όλοι – αν και, για να είμαστε δίκαιοι, όχι ισόποσα. Στην κορυφή της λίστας βρίσκεται αναμφίβολα το ΥΠΠΟ, το οποίο έκανε τη μια απερίσκεπτη κίνηση μετά την άλλη, από την άνευ σοβαρού λόγου αντικατάσταση κάποιων μελών της αρχικής (άτυπης) επιτροπής, που ξεκίνησε τη χιονοστιβάδα, μέχρι τον μετέπειτα χειρισμό, ο οποίος δεν κατάφερε να γεφυρώσει το χάσμα με την κινηματογραφική κοινότητα.
Η τελευταία, ως πλειοψηφία που αντιδρά (δικαίως) μέσω της ΕΑΚ, έχει και αυτή τις ευθύνες της: η στάση πολλών μελών της στοχοποίησε ευθέως τη «Φόνισσα», πιθανότατα για λόγους που ελάχιστα έχουν να κάνουν με τη διαδικασία των Οσκαρ, και προκάλεσε έναν μίνι εμφύλιο. Kυρίως όμως διότι δεν έδειξε να ενδιαφέρεται αρκετά για το πλήγμα –γίναμε βασικά ρεζίλι– στη διεθνή εικόνα της ελληνικής κινηματογραφίας. Αν ήμασταν στη θέση της Ακαδημίας των Οσκαρ, πάντως, φέτος στην Ελλάδα θα δίναμε… ρεπό.