Ματιές στον κόσμο

3' 33" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η αλλαγή πλεύσης ενός πρώην αποικιακού μουσείου

ΒΕΛΓΙΟ

Πέντε χρόνια απαιτήθηκαν για τη ριζική ανακαίνιση του Μουσείου της Αφρικής, ενός όχι τυχαίου μουσείου για το Βέλγιο αλλά και για ολόκληρη τη Δύση. Το άλλοτε προπύργιο της αποικιοκρατικής προπαγάνδας άνοιξε ανανεωμένο με άλλον επιστημονικό προσανατολισμό. Η αλλαγή βεβαίως είχε αρχίσει σταδιακά μετά την ανεξαρτησία του πρώην Βελγικού Κονγκό, αλλά πλέον το Μουσείο της Αφρικής είναι ένα μουσείο που προάγει επιστημονική σκέψη και επιστημονικό έργο. Στεγασμένο σε ένα ανακτορικού τύπου παλάτσο της μπελ επόκ, συμβατό με την αποικιοκρατική αντίληψη των αρχών του 20ού αιώνα, το Μουσείο της Αφρικής είναι ένα σύγχρονο μουσείο, που προσφέρει αναψυχή, σκέψη και γνώση. Είναι ένας νέος προορισμός στη Δυτική Ευρώπη. Βρίσκεται κοντά στις Βρυξέλλες, στο φλαμανδικό Τρεβίρεν, και στο παλιό, επιβλητικό κτίριο, μέγα συγκρότημα της εποχής του, αρχίζει νέο κύκλο ζωής. Για το Βέλγιο αλλά και για την παγκόσμια Ιστορία, οι αγριότητες στο Κονγκό, με πρωτοβουλία του βασιλιά Λεοπόλδου Β΄, είναι μια μελανή σελίδα. Ο Λεοπόλδος είχε καρπωθεί τεράστια οικονομικά οφέλη όχι μόνο για τη χώρα αλλά και για τον εαυτό του, με την εκμετάλλευση του πλούτου του αχανούς Κονγκό, κάτι που απαιτούσε την εξολόθρευση και την υποταγή του ντόπιου πληθυσμού. Οι βιαιότητες είναι γνωστές και καταγεγραμμένες από την ιστορική έρευνα. Πολύ ενδιαφέρον είναι το σχετικό βιβλίο του Νιλ Ασερσον. Το Μουσείο της Αφρικής στο Βέλγιο γεννήθηκε μέσα από τη Διεθνή Εκθεση των Βρυξελλών το 1897. Σταδιακά ήταν μικρό, αλλά στις αρχές του 20ού αιώνα ο Λεοπόλδος Β΄ προσκάλεσε τον Γάλλο αρχιτέκτονα Σαρλ Ζιρό (αρχιτέκτονα του νεόδμητου τότε Πετί Παλαί στο Παρίσι) να σχεδιάσει ένα επιβλητικό ανάκτορο για να στεγαστεί το Μουσείο της Αφρικής. Το νέο κτίριο εγκαινιάστηκε το 1910 από τον Αλβέρτο Α΄, καθώς ο Λεοπόλδος Β΄ είχε πεθάνει το προηγούμενο έτος. Η ιστοσελίδα του Μουσείου αναφέρει ότι ο Λεοπόλδος Β΄ το χρησιμοποιούσε ως όργανο προπαγάνδας. Σταδιακά, αυτό άλλαξε τα μεταπολεμικά χρόνια και ιδίως μετά την ανεξαρτησία του Κονγκό το 1960 έπειτα από 52 χρόνια αποικιοκρατίας. Από τότε, άλλαξε προσανατολισμό και μετονομάστηκε σε Βασιλικό Μουσείο Κεντρικής Αφρικής. Σήμερα, είναι το Μουσείο της Αφρικής με νέο ερευνητικό πεδίο.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

Ο χρυσοχόος της Ρώμης

Στο περίφημο μουσείο της Νέας Υόρκης The Frick Collection παρουσιάζεται μια έκθεση που εστιάζει για πρώτη φορά στην προσωπικότητα του Λουίτζι Μαρία Βαλαντιέ (1726-1786), ο οποίος σφράγισε με την παραγωγή των αργυρών και χρυσών καλλιτεχνημάτων του τη Ρώμη των ευγενών και των μεγαλοαστών του 18ου αιώνα. Η ιδιαίτερη τεχνική του, που συνδύαζε ευγενή μέταλλα με ορείχαλκο, τον έκανε διάσημο και περιζήτητο ανάμεσα σε μονάρχες και θρησκευτικούς ηγέτες σε όλη την Ευρώπη.

ΜΑΔΡΙΤΗ

Αντικείμενα του Γκόγια

Με μέτρα ειδικής προστασίας, ένας συντηρητής χειρίζεται το λεγόμενο ιταλικό σημειωματάριο του Γκόγια, του μεγάλου Ισπανού ζωγράφου. Αυτό το σημειωματάριο, γεμάτο με φράσεις και σκίτσα του Γκόγια, παρουσιάστηκε και αποκτήθηκε από το Μουσείο Πράδο στη Μαδρίτη. Μαζί αποκτήθηκαν και επιστολές, όπως εκείνη που είχε στείλει ο Γκόγια στον Ισπανό έμπορο Μαρτίν Θαπατέρ. Ο θησαυρός Γκόγια που περιήλθε στην κυριότητα του Πράδο μετράει 147 αντικείμενα, όλα χειρόγραφα.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

«Επική αφαίρεση»

Συμβολική μέσα στη δραματική οικονομία της είναι η φωτογραφία ενός επισκέπτη μπροστά σε έργο του Μαρκ Ρόθκο. Είναι σκηνή από τη νέα έκθεση στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης, όπου εγκαινιάζεται η έκθεση «Επική αφαίρεση: από τον Πόλοκ στη Χερέρα», με έργα κορυφαίων εκπροσώπων του μοντερνισμού και του αφηρημένου εξπρεσιονισμού. Η έκθεση θα συνεχίσει χωρίς να έχει οριστεί πότε θα τελειώσει και θα συμπυκνώνει τις κορυφαίες στιγμές τέχνης από τα μέσα του 20ού αιώνα.

ΡΙΟ ΝΤΕ ΤΖΑΝΕΪΡΟ

Το Εθνικό Μουσείο

Η αρχαιολόγος Αντζελα Ραμπέλο παρουσιάζει σε δημοσιογράφους ορισμένα εκθέματα που διασώθηκαν από την καταστρεπτική πυρκαγιά που κατέκαψε το Εθνικό Μουσείο της Βραζιλίας στο Ρίο ντε Τζανέιρο. Η φωτογραφία χρονολογείται από τον Σεπτέμβριο όταν έγινε η καταστροφή.

Η θετική εξέλιξη είναι ότι το Εθνικό Μουσείο και ο Γερμανός πρόξενος στο Ρίο ανακοίνωσαν από κοινού τη στρατηγική συνεργασία των δύο χωρών για την ανακατασκευή και την επαναλειτουργία του μουσείου.

ΝΤΕΜΠΡΕΤΣΕΝ

Μαν Ρέι στην Ουγγαρία

Ιδιαίτερη ατμόσφαιρα έχει αυτήν την περίοδο το Κέντρο Σύγχρονων Τεχνών στην πόλη Ντέμπρετσεν της Ουγγαρίας, όπου παρουσιάζεται μια μεγάλη έκθεση με φωτογραφίες του Μαν Ρέι (1890-1976). Ο Μαν Ρέι, γεννημένος ως Εμάνουελ Ραντνίτσκι από Ρωσοεβραίους γονείς, ήταν από τους πιο επιδραστικούς φωτογράφους του μοντερνισμού. Στην Ουγγαρία παρουσιάζονται τώρα περίπου 100 φωτογραφίες του προερχόμενες από το Ιδρυμα Μαρκόνι. Η έκθεση έχει τίτλο «Από τον πειραματισμό στην τέχνη».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή