Ματιές στον κόσμο

3' 33" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η αναδρομική έκθεση μιας ιδιοφυΐας

ΜΑΔΡΙΤΗ

Το 1967, σε ηλικία 59 ετών, ο Balthus παντρεύτηκε για δεύτερη φορά. Η Γιαπωνέζα σύζυγός του, με την οποία έκανε δύο παιδιά (το πρώτο πέθανε δύο ετών) έδωσε το «παρών» στη Μαδρίτη, όπου εγκαινιάστηκε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση του Balthus, στο περίφημο Μουσείο Thyssen-Bornemisza. Είναι μια φιλόδοξη συμπαραγωγή με το Ιδρυμα Beyeler, που βρίσκεται στα περίχωρα της Βασιλείας, και αποσκοπεί στην εκ νέου προσέγγιση αυτού του ελεύθερου και ρηξικέλευθου πνεύματος που ήταν ο Balthus (1908-2001). Κατά μία έννοια, ο Balthus, γεννημένος ως Μπαλτάσαρ Κλοσόφκσι ντε Ρόλα στο Παρίσι από γονείς πολωνικής καταγωγής, ανένταχτος και αντισυμβατικός, συμπυκνώνει την ιστορία της Γηραιάς Ηπείρου, με όλες τις διαδρομές και διασταυρώσεις του εικοστού αιώνα.

Ο Balthus, που με την τέχνη του αγαπήθηκε όσο και ενόχλησε τους συντηρητικούς κύκλους, κέρδισε μια θέση στην παγκόσμια ιστορία της τέχνης χάρη στην προσωπικότητά του αλλά και στην ευανάγνωστη, πολύσημη και αιρετική ζωγραφική του. Εκανε τέχνη που μπορούσε ο καθένας να δει και να συνδεθεί, ήθελε το κοινό να «βλέπει» και να καταλαβαίνει, παρότι ο ίδιος στεκόταν απέναντι στη μικροαστική ηθική, στην τέχνη για πολλούς και στις εύκολες ερμηνείες. Η έλξη που ένιωθε για το εφηβικό κορμί, ο τρόπος που προσέγγισε τη γυναίκα και τη σκοτεινή πλευρά του ερωτισμού, δίνουν δυνατότητες ερμηνείας των έργων του. Τον ίδιο δεν τον ενδιέφερε και πολύ η ερμηνεία των τεχνοκριτικών όσο η απλή συγκίνηση ενός θεατή. Ηταν εκ φύσεως στην πρωτοπορία χωρίς να έχει καμία σχέση με το αποδεκτό ρεύμα της πρωτοπορίας. Στεκόταν απέναντι ως αυτόφωτος και ανεξάρτητος δημιουργός.

Με επιρροές πολυποίκιλες, από την πρώιμη ιταλική Αναγέννηση, τον 19ο αιώνα, την εικονογράφηση και τον σουρεαλισμό, ο Balthus γέννησε τον δικό του ευδιάκριτο κόσμο, πυκνό σε σημάνσεις και συμβολισμούς. Η έκθεση στο σπουδαίο μουσείο της Μαδρίτης φέρνει κοντά έναν πολύ μεγάλο αριθμό έργων του, από τα πολύ νεανικά της δεκαετίας του ‘20 ώς τα έργα της μεγάλης ωριμότητας και απελευθέρωσης. Υπάρχει σε όλη την έκθεση η οξύμωρη και αμοιβαία αναγκαία συνθήκη της γαλήνης και της έντασης. Το έργο του Balthus το διατρέχει ένα ρήγμα ανάμεσα στην πραγματικότητα και στην ψευδαίσθηση και αυτό είναι ίσως που του προσδίδει ένα στοιχείο αινίγματος και μυστηρίου που πηγαίνει βαθιά ώς τις ρίζες της σεξουαλικότητας και της αθωότητας.

ΜΟΣΧΑ

Ρύπανση και «ποίηση»

Ο Πάβελ Οτντέλνοβ είναι ένας νέος σε ηλικία Ρώσος καλλιτέχνης που ελκύεται από τη γοητεία της παρακμής των ρυπογόνων μονάδων, που κάποτε σφράγιζαν την ατμόσφαιρα σε πολλά μέρη της πατρίδας του. Η νέα ενότητα των φωτογραφιών του με τίτλο «Promzona» παρουσιάζεται αυτήν την περίοδο σε έκθεση στη Μόσχα. Ο Οτντέλνοβ έχει φωτογραφίσει κυρίως τα περίχωρα της ρωσικής πρωτεύουσας, όπου μεγάλωσε, με τη μεγάλη συγκέντρωση των χημικών βιομηχανιών.

ΟΥΕΛΒΑ

Πρωτεύουσα της φωτογραφίας

Μπροστά στις γεμάτες δύναμη φωτογραφίες του Γάλλου φωτογράφου Πιερ Γκονόρ, στέκεται μια επισκέπτρια της έκθεσης διεθνούς φωτογραφίας που έχει καθιερωθεί ως θεσμός στην πόλη Ουέλβα της Ισπανίας. Η Ουέλβα, πόλη 150.000 κατοίκων, βρίσκεται στην Ανδαλουσία και θεωρείται εδώ και χρόνια μία από τις μικρές πρωτεύουσες της φωτογραφίας στην Ευρώπη. Είναι το διεθνές φεστιβάλ «Latitudes Huelva», που φέτος φιλοξενεί δέκα ατομικές εκθέσεις σπουδαίων σύγχρονων φωτογράφων.

ΔΡΕΣΔΗ

Επιστροφή Νεκρής Φύσης

Ενα έργο τέχνης που ανεζητείτο επί δεκαετίες επέστρεψε εκεί από όπου είχε κλαπεί κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Το έργο του Πιερ Φραντσέσκο Τσιταντίνι με τίτλο «Νεκρή φύση με λαγό» (περ. 1650) εκτίθεται πλέον στην Πινακοθήκη της Δρέσδης. Ανήκε στη λίστα των αγνοούμενων έργων τέχνης από την εποχή του ναζιστικού καθεστώτος και εντοπίστηκε πρόσφατα σε ιδιωτική συλλογή στη Γεωργία, από όπου επεστράφη στη Δρέσδη.

ΑΓΙΑ ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ

Η σάγκα των Ρομανώφ

Οι επισκέπτες στην έκθεση για την οικογενειακή σάγκα των Ρομανώφ βρίσκονται ανάμεσα σε πορτρέτα και προτομές της αυτοκράτειρας Αλεξάνδρας Φιοντόροβνα (1798-1860), συζύγου του Τσάρου Νικολάου Α’. Η έκθεση που συγκεντρώνει έργα τέχνης, νομίσματα, έπιπλα και κειμήλια του 19ου αιώνα φιλοξενείται στο Κρατικό Μουσείο της Ρωσίας στην Αγία Πετρούπολη έως τις 20 Μαΐου και αναδεικνύει έργα Ευρωπαίων καλλιτεχνών που είχαν δεχθεί παραγγελίες από τους Ρομανώφ.

ΝΑΠΟΛΗ

Σαγκάλ, το όνειρο της αγάπης

Θεαματική είναι η είσοδος στην έκθεση Μαρκ Σαγκάλ στη Νάπολη. Στο Μουσείο Λάπις, που στεγάζεται στη βασιλική της Σάντα Μαρία Ματζόρε, παρουσιάζονται πάνω από 150 έργα του ρωσικής καταγωγής καλλιτέχνη υπό τον τίτλο «Το όνειρο της αγάπης». Το ιδιαίτερο της νέας έκθεσης είναι ότι υιοθετεί, παράλληλα με την κλασική έκθεση, την ψηφιακή, διαδραστική αναπαράσταση, μέσα στην οποία ο θεατής βιώνει ένα ονειρικό περιβάλλον εναρμονισμένο με τον κόσμο του Μαρκ Σαγκάλ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή