ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

unnamed--2

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Γουόλτ Γουίτμαν, ένας σπουδαίος Αμερικανός 

Οι μορφές του παρελθόντος επανέρχονται συχνά στο προσκήνιο της σύγχρονης ζωής, καθώς νέες προσεγγίσεις διευρύνουν τη συνθήκη της αθανασίας του. Η περίπτωση του Αμερικανού ποιητή Γουόλτ Γουίτμαν (1819-1892) υπήρξε σπουδαία και επιδραστική από τον 19ο αιώνα ώς σήμερα, καθώς η κληρονομιά του ταυτίζεται με ζητήματα ελευθερίας και αυτοπροσδιορισμού. Η νέα μεγάλη έκθεση, που θα ενθουσιάσει τους φίλους της λογοτεχνίας και της τέχνης, εγκαινιάστηκε πριν από δύο ημέρες στη Βιβλιοθήκη και στο Μουσείο Morgan του Μανχάταν, μία όαση πολιτισμού και υψηλής αισθητικής στη Νέα Υόρκη. Εκεί, δοξάζεται με πολύπλευρο τρόπο το πνεύμα του ποιητή και ο τίτλος της έκθεσης αρκεί για να κατανοήσουμε το πνεύμα: «Γουόλτ Γουίτμαν: Βάρδος της Δημοκρατίας». Η έκθεση, που θα διαρκέσει ώς τις 15 Σεπτεμβρίου, αναδεικνύει τον Γουίτμαν ως υπόδειγμα δημοκρατικού φρονήματος αλλά και ως έναν άνθρωπο σε διαρκή εξέλιξη. Οπως αναφέρει η Βιβλιοθήκη Μόργκαν, ο Γουίτμαν είχε γράψει το 1859: «Σύντροφοι! Εγώ είμαι ο βάρδος της Δημοκρατίας» και στη διάρκεια των 73 χρόνων που έζησε απέδειξε ότι είχε δίκιο. Προερχόμενος από ταπεινό περιβάλλον στο Λονγκ Αϊλαντ και στο Μπρούκλιν, ο Γουόλτ Γουίτμαν κατέκτησε το κοινό της εποχής του, αλλά ώς σήμερα διαβάζεται και προκαλεί συζητήσεις διεθνώς. Η έκθεση, 200 χρόνια από τη γέννησή του, εστιάζει στη διαχρονικότητα της σκέψης του και στη δυνατότητα της ποίησής του (αλλά και εν γένει του πολιτισμικού του αποτυπώματος) να συνομιλεί με κάθε νέα γενιά. Εχει ενδιαφέρον το σκεπτικό ότι ο Γουίτμαν ήταν ένας άνθρωπος που εφηύρε μια ταυτότητα για τον εαυτό του σε μια διαρκή  διαδικασία αυτοπραγμάτωσης. Από τα πρώτα του χρόνια ως δημοσιογράφος, ώς τα πιο δημιουργικά χρόνια, μετά το 1850, όταν άρχισε να γράφει περισσότερο προσωπικά, η έκθεση παρακολουθεί επί της ουσίας τα στάδια μιας ιδιαίτερης πνευματικής περίπτωσης. Σύμφωνα με το σκεπτικό της νέας αυτής θεώρησης, ο Γουίτμαν συνέβαλε στη συμφιλίωση των αντιφατικών στοιχείων της Αμερικής μέσα από το σύνολο του έργου του αλλά και με τη στάση του στον Εμφύλιο. Οποιος επισκεφθεί την έκθεση, θα έχει την ευκαιρία να δει πολλά από τα προσωπικά σημειωματάρια του Γουίτμαν, ένα αντίτυπο του κλασικού έργου του «Leaves of Grass« (1855), που ανήκε στον πορτρετίστα του και το διάσημο γράμμα που είχε γράψει ο Ραλφ Γουάλντο Εμερσον στον Γουίτμαν σχολιάζοντας αυτό το βιβλίο.  

ΦΛΩΡΕΝΤΙΑ
Νέες αίθουσες στην Ουφίτσι 


REUTERS

Μπροστά στη «Λήδα και στον Κύκνο», ένα από τα αριστουργήματα του Τζάκοπο Τιντορέτο, μπορεί να υπάρξει μια ατμοσφαιρική φωτογραφική λήψη. Είναι μία από τις φωτογραφίες που προβάλλουν το γεγονός των εγκαινίων νέων αιθουσών στην Πινακοθήκη Ουφίτσι, στη Φλωρεντία. Οι νέες αίθουσες είναι δεκατέσσερις, απλώνονται σε έκταση 1.100 τ.μ. και είναι αφιερωμένες σε ζωγράφους του 16ου και του 17ου αιώνα, κυρίως από τη Βενετία και τη Φλωρεντία.

ΛΟΝΔΙΝΟ
Η τέχνη του Φρανκ Μπόουλινγκ


EPA/ANDY RAIN

Ενας ονειρικός κόσμος είναι ο κόσμος του 85χρονου ζωγράφου από τη Γουιάνα, Φρανκ Μπόουλινγκ. Ο Μπόουλινγκ έφθασε στα 19 του χρόνια στο Λονδίνο, όπου σπούδασε στη Βασιλική Ακαδημία μαζί με τον Χόκνεϊ και τον Kitaj. Αυτή την περίοδο, η Tate Britain του αφιερώνει μια μεγάλη αναδρομική που θα διαρκέσει έως τις 26 Αυγούστου. Ο Φρανκ Μπόουλινγκ συνδυάζει τις βασικές αρχές της αφηρημένης τέχνης με τις προσωπικές του μνήμες. 

ΛΕΜΕΣΟΣ
Εκθεση Τάσου Χώνια


KAPOPOULOS FINE ARTS

Ο ζωγράφος Τάσος Χώνιας παρουσιάζει μια νέα ενότητα έργων του στην Κύπρο. Η ατομική έκθεσή του με τίτλο «Μνήμη Ηλεκτροφόρος» (με κείμενο της ιστορικού τέχνης Ιριδος Κρητικού) φιλοξενείται στην γκαλερί Kapopoulos Fine Arts Λεμεσός (Ρήγα Φεραίου και Βασ. Βρυωνίδη) έως τις 20 Ιουνίου. Ο Τάσος Χώνιας παρουσιάζει μια σειρά από ατμοσφαιρικά και σιωπηλά εσωτερικά, με έπιπλα θραύσματα, αντικείμενα και επιγραφές νέον, θεματογραφία στην οποία έχει ειδικευθεί. 

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Σύγχρονη τέχνη στο Frick


THE FRICK COLLECTION

Για πρώτη φορά ανοίγει στη σύγχρονη τέχνη ένα από τα προπύργια της ακαδημαϊκής τέχνης στο Μανχάταν, το υπέρκομψο και ατμοσφαιρικό μουσείο της Frick Collection. Φιλοξενεί τα έργα, σαν μια διάσπαρτη εγκατάσταση, του κορυφαίου κεραμίστα και συγγραφέα πάνω στο θέμα, Edmund de Waal. Για την έκθεση ο σπουδαίος δημιουργός προτείνει έργα ειδικά φτιαγμένα για τον ιδιαίτερο χώρο της Frick: από πορσελάνη, ατσάλι, μάρμαρο, χρυσό και γυαλί σε συνομιλία με τις κλασικές συλλογές.

ΒΕΛΙΓΡΑΔΙ
Η γοητεία της Γιουγκοσλαβίας


EPA/ANDREJ CUKIC 

Ο Μάριο Μιλάκοβιτς ποζάρει σε ένα από τα δωμάτια του «Yugodom» στο Βελιγράδι. Είναι ο ιδιοκτήτης αυτού του ξενοδοχείου – μουσείου, που βασίζεται στη νοσταλγία για την παλιά Γιουγκοσλαβία. Οι τουρίστες μπορούν να έχουν μια πλήρη εμπειρία από την αισθητική του παλαιού καθεστώτος με όλα τα στοιχεία του σοσιαλιστικού μοντερνισμού. Είναι ένα μουσείο γεμάτο αυθεντικά αντικείμενα, που προσφέρει και διαμονή ούτως ώστε το βίωμα να έχει διάρκεια.