Ο κόσμος καρέ καρέ

2' 10" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Φωτογραφίες σε άσπρο μαύρο και χρώμα, εικόνες ανθρώπων και τόπων που ο φακός «συλλαμβάνει» για μια στιγμή: ένα καναρίνι τραγουδά κόντρα στο φως πάνω στον ξεφτισμένο τοίχο, μια κοπέλα ανάβει τσιγάρο σε ένα πορτοκαλί μεσημέρι, γκρίζες σκιές σε γεωμετρικό φόντο κυκλαδίτικου νησιού, ύπνος στο δροσερό πεζούλι, ένας ασπρόμαυρος κολυμβητής. «Στη φωτογραφία ακόμη και το πιο μικρό αντικείμενο μπορεί να γίνει ένα σπουδαίο θέμα», έλεγε ο Aνρί Καρτιέ-Μπρεσόν, «αρκεί να μπορεί ο φωτογράφος σε ένα κλάσμα του δευτερολέπτου να αναγνωρίσει τη σημασία ενός γεγονότος και τη διάταξη των μορφών που προσδίδουν σε αυτό το γεγονός την κατάλληλη έκφραση».

Μια ανάλογη συνάντηση της καθημερινότητας με την καλλιτεχνική δημιουργία συμβαίνει στην ατομική έκθεση φωτογραφίας της Μαίρης Χριστοφίδη με τίτλο «Αντιστάσεις και αποκλεισμοί», που εγκαινιάστηκε πριν από λίγες ημέρες στην γκαλερί Citronne του Πόρου. «Η Μαίρη Χριστοφίδη, όπως και τόσοι καλοί φωτογράφοι, δεν εικονογραφεί μηνύματα ούτε αφηγείται ιστορίες», σχολιάζει ο φωτογράφος, θεωρητικός και δάσκαλος της φωτογραφίας Πλάτων Ριβέλλης, που επιμελείται την έκθεση. «Η φωτογραφία επισημαίνει απλώς μικρές συμπτώσεις στο πλαίσιο της καθημερινότητάς της, που προκύπτουν από τη συνάντηση ασήμαντων γεγονότων με τη σημασία που τους αποδίδει η μνήμη της μέσω του φωτογραφικού κάδρου. Ετσι, με μικρά επιλεγμένα σπαράγματα, η φωτογράφος χτίζει την προσωπική της χρονική καμπύλη. Ολα τα επιμέρους αναγνωρίσιμα θέματα  –άνθρωποι, αντανακλάσεις, σκιές, χρώματα, παράθυρα, πλοία, νερά– γίνονται στοιχεία οπτικής αρμονίας και συλλαμβάνονται από το βλέμμα του θεατή ως ένα σύνολο μικροστοιχείων ενός νέου κόσμου».

Ο κόσμος καρέ καρέ-1

Η έκθεση είναι ένα είδος φωτογραφικού «ημερολογίου» με επιμέρους ενότητες: τοπία, πορτρέτα, αρχιτεκτονικά, κ.ά.

Για μια «οπτική πολυφωνία» μιλάει ο Πλάτων Ριβέλλης αναφερόμενος στη δουλειά της Μαίρης Χριστοφίδη – που υπήρξε μαθήτριά του, και στη δουλειά της είναι εμφανείς οι επιρροές του. Η δε Τατιάνα Σπινάρη, ιστορικός τέχνης με γνώσεις στην ιστορία της φωτογραφίας και διευθύντρια της γκαλερί, σχολιάζει ότι «το τελικό αποτέλεσμα συγκινεί εγείροντας συναισθήματα και προσωπικούς συνειρμούς στον θεατή ακριβώς επειδή στην οπτική της φωτογράφου τα μάτια και η ψυχή βρίσκονται σε αγαστή συνεργασία».

Η Citronne του Πόρου έχει παρουσιάσει και στο παρελθόν φωτογραφικές εκθέσεις, ενώ η συγκεκριμένη εντάσσεται στον φετινό θεματικό άξονα που ονομάζεται «Ιχνη στον χρόνο». «Μια φωτογραφία εξ ορισμού ακινητοποιεί την κίνηση, βουβαίνει τον ήχο, στερεοποιεί τη ρευστότητα του γίγνεσθαι, χωρίς, όμως, να χάνει τη ζώσα σχέση της με την πραγματικότητα την οποία αποτυπώνει», λέει η Τατιάνα Σπινάρη. «Οι περισσότερες φωτογραφίες λειτουργούν, λοιπόν, ως τεκμήρια ζωής και εμπειρίας, ως σταθμοί του βίου. Δημιουργούν και διατηρούν ίχνη. Με αυτό το σκεπτικό οργανώθηκε η συγκεκριμένη έκθεση φωτογραφίας. Η Μαίρη Χριστοφίδη είναι φωτογράφος με οξεία οπτική αντίληψη και διεισδυτικό βλέμμα. Συγκροτεί ένα προσωπικό φωτογραφικό “ντοκουμέντο”. Συγκροτεί και αναπτύσσει έναν συνεχή διάλογο ανάμεσα στο παρελθόν και στο παρόν».

Διάρκεια έκθεσης έως 8/9. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή