ΑΤΖΕΝΤΑ

«Αρχέγονο μέλλον», μια στιβαρή και λεπταίσθητη έκθεση στην Ερμούπολη

dsc_0932

Ισως ήταν το πιο ταιριαστό κλείσιμο ενός κύκλου: η έκθεση της Βένιας Δημητρακοπούλου με τίτλο «Αρχέγονο μέλλον», η οποία εγκαινιάστηκε πριν από λίγες ημέρες στην Πινακοθήκη Κυκλάδων στη Σύρο, έχει δυο – τρεις ωραίες συμπτώσεις. Το αφιέρωμα αυτό αποτελεί σύνοψη μιας ολόκληρης τριλογίας που πραγματοποίησε την περασμένη σεζόν η καλλιτέχνις στο Παλέρμο, στο Τορίνο και στην Τεργέστη. Και τα έργα της, που ταξίδεψαν από την Ιταλία στην Ελλάδα, φιλοξενούνται σε έναν χώρο που υπήρξε παλαιότερα τμήμα της περίφημης αποθήκης διαμετακόμισης της Ερμούπολης.

Το πετρόκτιστο αυτό κτίριο πλάι στο τελωνείο μετατράπηκε σε πινακοθήκη στα μέσα της δεκαετίας του ’90. Ηταν από τα πρώτα οικοδομήματα της πρωτεύουσας των Κυκλάδων με την υπογραφή του Βαυαρού μηχανικού  Γιόχαν Ερλάχερ. Στις δόξες της, η αποθήκη δεχόταν πολλά εμπορεύματα που έρχονταν από τη γειτονική χώρα, η οποία επηρέασε την Ερμούπολη στην αρχιτεκτονική αλλά και στα γούστα των κατοίκων της. Μέσα στους γερούς αυτούς τοίχους παρουσιάζονται δεκάδες έργα καμωμένα από ηφαιστειακή πέτρα, ορείχαλκο, πηλό, μάρμαρο, μέταλλο και φως, κινεζικό χειροποίητο χαρτί, καθώς και ηχητικές εγκαταστάσεις.


Η Βένια Δημητρακοπούλου και ο πρέσβης της Ιταλίας, Λουίτζι Μάρας.

Η δεύτερη σύμπτωση είναι προσωπική. Η Δημητρακοπούλου ήξερε το νησί από τα παιδικά της χρόνια, χάρη σε μια αγαπημένη της δασκάλα που της έμαθε γαλλικά. Το επισκεπτόταν από τότε, με τη μητέρα και τα αδέλφια της. Είναι συγκινητικό, σε έναν τόπο που πρωτοεπισκέφθηκες μικρός να επιστρέφεις για να δώσεις κάτι ως ενήλικος.


Εγκατάσταση με τίτλο «Η κλίνη της αϋπνίας».

Η Ερμούπολη είναι από τα λίγα μέρη στην Ελλάδα που τις τελευταίες δεκαετίες δεν έχει αλλάξει, καθώς τα περισσότερα από τα 600 νεοκλασικά στέκονται στη θέση τους.


Αποψη από το εσωτερικό της Πινακοθήκης, με τα έργα της εικαστικού.

Η τελευταία σύμπτωση έχει να κάνει με τον τρόπο που συνθέτει τα έργα της η Δημητρακοπούλου. Μια σύζευξη του στέρεου και του ανάλαφρου, του υλικού και του άυλου, της μεγάλης και της μικρής κλίμακας, του δημόσιου και του ιδιωτικού. Τα ίδια χαρακτηριστικά έχει με έναν τρόπο και η ίδια η πόλη, ένα αστικό μόρφωμα στην καρδιά του Αιγαίου, κτισμένη με πέτρα αλλά εκτεθειμένη στον άνεμο, στιβαρή αλλά και λεπτοκαμωμένη. Στα εγκαίνια έδωσαν το «παρών» ο πρέσβης της Ιταλίας Λουίτζι Μάρας, που έθεσε την έκθεση υπό την αιγίδα του φεστιβάλ Tempo Forte, ο Αντώνης Κομνηνός  (το Ιδρυμα Κομνηνού χορήγησε την έκθεση και τον κατάλογο), πλήθος Συριανών και Αθηναίων που ήρθαν για την περίσταση αυτή. Διάρκεια έως και την 1η Σεπτεμβρίου.