ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

megalo-maties

ΕΚΘΕΣΗ
Κρίσεις και κρίση στο Ντιτρόιτ, από την Κούβα και την Κορέα έως την Ελλάδα

«Landlord Colors: On Art, Economy, and Materiality» τιτλοφορείται η έκθεση που λαμβάνει χώρα στο ιστορικό Cranbrook Art Museum του Ντιτρόιτ φέτος το καλοκαίρι. Η έκθεση αποτελεί, μεταξύ των άλλων, και έναν αναστοχασμό πάνω στην έννοια της οικονομικής και κοινωνικής κατάρρευσης διαχρονικά και ανά τον κόσμο (συνθήκη πάντως που στιγμάτισε με τρόπο συντριπτικό την άλλοτε ακμάζουσα αμερικανική βιομηχανική πόλη), μέσα από τη ματιά καλλιτεχνών και εικαστικών αφηγήσεων διαφόρων ειδών και τύπων. Σημειωτέον, η έκθεση παρουσιάζει και ιδιαίτερο ελληνικό ενδιαφέρον.

Η έκθεση διερευνά πέντε σκηνές της διεθνούς καλλιτεχνικής ζωής που προέκυψαν σε στιγμές κρίσιμες και οριακές για διάφορες πόλεις και χώρες: το Ντιτρόιτ από τις κοινωνικές αναταραχές του 1967 έως σήμερα· το πολιτιστικό κλίμα στην ιταλική αβανγκάρντ στις δεκαετίες 1960-1980· την αυταρχική Νότια Κορέα της δεκαετίας του ’70· την Κούβα από την κατάρρευση της Σοβιετικής Ενωσης έως σήμερα· και την Ελλάδα του σήμερα, με σημείο εκκίνησης την οικονομική κρίση του 2009.

Στη μεγάλη αυτή και πολυπρισματική έκθεση συμμετέχουν περισσότεροι από εξήντα καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο, την ίδια στιγμή που συνδυάζει δημοσιεύσεις, περφόρμανς και άλλες καλλιτεχνικές δράσεις. Μολονότι αναδεικνύει μικροϊστορίες, από την άλλη διεισδύει σε έναν ευρύ, παγκόσμιο διάλογο μέσα από τα ίδια τα υλικά που χρησιμοποιούνται και αξιοποιούνται στην έκθεση.

Ενα άλλο σημαντικό χαρακτηριστικό της είναι ότι μέσα από την έκθεση προκύπτουν απροσδόκητες σχέσεις ανάμεσα σε καλλιτέχνες που μπορεί να είναι μακριά ο ένας από τον άλλο, ωστόσο η προβληματική και η ανησυχία τους συχνά είναι κοντινές, η μία πλησιάζει την άλλη, επικοινωνούν μεταξύ τους απρόσμενα και αποκαλυπτικά.

Παράλληλα με την έκθεση καθεαυτήν, «τρέχει» και μια σειρά από δημόσιες δράσεις και εκδηλώσεις, το «Material Detroit», που συμπληρώνει τις θεματικές και τις καλλιτεχνικές προβληματικές του «Landlord Colors». Πρόκειται για μια πληθωρική σειρά επιτελεστικών έργων που έχουν επιμεληθεί τρεις διαφορετικοί άνθρωποι: η Λόρα Μοτ, Senior Curator στο Cranbrook Art Museum· η Τέιλορ Ρενέ Ολντριτζ, ιδρύτρια του ARTS.BLACK, και ο Ράιαν Μάιερς-Τζόνσον, διευθυντής του Φεστιβάλ Sidewalk.

ΛΟΝΔΙΝΟ
Το μυστικό του Λεονάρντο

maties-ston-kosmo0

Συντηρητές της Εθνικής Πινακοθήκης του Λονδίνου «βομβάρδισαν» την «Παναγία των βράχων» του Λεονάρντο ντα Βίντσι με τριών ειδών ακτινοβολίες, αποκαλύπτοντας ότι ο μεγάλος ζωγράφος είχε ξαναδουλέψει επιτόπου επάνω στον καμβά, και με πιο έντονα χρώματα, το τελικό έργο.

Οι νέες ανακαλύψεις θα παρουσιαστούν αναλυτικά στο κοινό με την επερχόμενη έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης τον Νοέμβριο, με αφορμή τα 500 χρόνια από τον θάνατο του καλλιτέχνη.

ΠΑΡΙΣΙ
«Διάλογος» σχεδίων

maties-ston-kosmo1

Το σχέδιο βρισκόταν πάντοτε στον πυρήνα της καλλιτεχνικής δημιουργίας της διάσημης, όσο και αμφιλεγόμενης, Τρέισι Εϊμιν. Για την έκθεση στο Musée d’Orsay, την πρώτη της σε μεγάλο γαλλικό μουσείο, η Βρετανίδα καλλιτέχνις επιλέγει σπάνια και λιγότερο γνωστά έργα από τις συλλογές του ιστορικού ιδρύματος για να τα φέρει σε «διάλογο» με δικά της σχέδια, όπου η θεματική κινείται γύρω από την αγωνία που φέρνει στον άνθρωπο ο έρωτας και η επιθυμία. 

ΛΙΒΕΡΠΟΥΛ
Ο «καλλιτέχνης δρόμου»

maties-ston-kosmo2

Στην Τέιτ του Λίβερπουλ «τρέχει» μεγάλη ρετροσπεκτίβα αφιερωμένη στον κορυφαίο Αμερικανό καλλιτέχνη της ποπ αρτ Κιθ Χέρινγκ (1958-1990), ο οποίος αναδείχθηκε ως «καλλιτέχνης δρόμου» στη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ’80.

Ο Χέρινγκ ζωγράφιζε και σχεδίαζε στον υπόγειο σιδηρόδρομο του Μανχάταν και έκτοτε αποτελεί εμβληματική περίπτωση όχι μόνο του γκράφιτι, αλλά και της ποπ αρτ ευρύτερα.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Υπόθεση αρχαιοκαπηλίας

maties-ston-kosmo3

Αξιωματούχοι της κυβέρνησης της Ινδίας και υπάλληλοι του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης (ΜΕΤ) διαβουλεύονται αυτές τις μέρες σχετικά με το αν ένας σημαντικός αριθμός αρχαιοτήτων υψηλής αξίας που το ΜΕΤ άρχισε να συλλέγει πριν από πολλές δεκαετίες ήταν προϊόν αρχαιοκαπηλίας από τον Σούμπχας Καπούρ. Ο Καπούρ ήταν έμπορος έργων τέχνης στο Μανχάταν, ο οποίος συνελήφθη όταν κατηγορήθηκε ότι ήταν αναμεμειγμένος σε μια από τις μεγαλύτερες υποθέσεις αρχαιοκαπηλίας στον κόσμο.

ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ
Οι σουφραζέτες

maties-ston-kosmo4

Οταν το καλοκαίρι του 1919 το Κογκρέσο πέρασε τη 19η τροποποίηση του Συντάγματος, το Μουσείο Σμιθσόνιαν απέκτησε μερικά εκθέματα από τον αγώνα των σουφραζετών και των δικαιωμάτων της γυναίκας.

Εκατό χρόνια μετά, μεγάλη σειρά εκθέσεων, συνεδριών και άλλων εκδηλώσεων πραγματοποιείται στις ΗΠΑ. Μόνον στην Ουάσιγκτον ξεκίνησαν τρεις μεγάλες σχετικές εκθέσεις: στην Εθνική Πινακοθήκη Πορτρέτων, στη Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου και στα Εθνικά Αρχεία.